دولت یازدهم پس از روی کارآمدن در سال ۹۲، با توجه جدی به توسعه زیرساخت‌ها به‌ویژه در حوزه نفت وگاز توانست کمتر از پنج سال کشور را در زمینه تولید و صادرات نفت به خودکفایی برساند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان، ایران در سال ۹۱ روزانه ۵۱ میلیون لیتر بنزین تولید می‌کرد که در این میان هیچ کدام از این محصولات سوخت یورو نبود، در همان سال نیز حدود ۱۰ میلیون لیتر واردات بنزین به کشور در جریان بود، اما با ورود پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس به چرخه تولید، ایران در زمینه تولید این محصول خودکفا شد.

خوداتکایی، اعتماد به‌نفس و توجه به توانمندی جوانان ایرانی از یک سو و حمایت همه‌جانبه دولت در زمینه تامین منابع مالی از سوی دیگر موجب شد اقدامی که سال‌ها مردم آرزوی آن را داشتند، محقق شود و اکنون از این پالایشگاه عظیم نفتی به عنوان سرآمد طرح‌های ملی یاد می‌شود، همان ستاره‌ای که ایران را در بنزین خودکفا کرد.

با اجرای طرح‌های افزایش تولید و بهبود کیفیت در پالایشگاه‌های کشور و از همه مهم‌تر بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس نه تنها ایران در تولید بنزین خودکفا شد بلکه حالا به عنوان صادرکننده فعال این سوخت هم شناخته می‌شود، پالایشگاهی اگرچه در جریان تحریم‌های همه‌جانبه استکبار، توسط تلاشگران قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) به عنوان پیمانکار احداث فاز‌های سه‌گانه پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس احداث شده، اما عرضه بنزین تولیدی این پالایشگاه زیرنظر مجموعه وزارت نفت است.

ستاره ای که ایران را در بنزین خودکفا کرد

سال ۸۵ قرار بود کنسرسیومی متشکل از شرکت آلمانی «گلدن گروپ»، شرکت ایتالیایی «اسنم پروژتی» و شرکت‌های ایرانی «تهران جنوب» و شرکت «مهندسی مشاور بینا» پالایشگاه ستاره خلیج فارس را که از همان اول هم پالایشگاه برای مصرف روزانه ۳۶۰ هزار بشکه میعانات گازی طراحی شده بود، با مبلغ ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو در مدت ۴۸ ماه بسازند، اما تیرماه سال ۸۷ دو شرکت آلمانی و ایتالیایی تحت تاثیر فشار‌های بین‌المللی از این طرح عظیم پالایشگاهی که با هدف قطع وابستگی کشور به بنزین وارداتی و کاهش فروش خام نفت طراحی شده بود، خارج شدند.

کل طرح، اما اعم از ساخت پالایشگاه، آبگیر و خط لوله انتقال میعانات گازی از عسلویه به بندرعباس ۸ درصد (طراحی اولیه و پایه و مهندسی) پیشرفت کرد و کار‌های اجرایی شتاب گرفت، زمین هموار و فنس‌ها کشیده شد، همچنین ساخت مخازن آغاز و قرارداد ساخت خط لوله انتقال میعانات گازی به اضافه ساخت آبگیر بسته شد.

از بهمن سال ۸۹، ساخت پالایشگاه به ۳۱ درصد پیشرفت رسیده بود و طرح‌های ساخت آبگیر و خط لوله هم به پیشرفت ۸۰ درصد رسیده بود؛ بنابراین، پیشرفت کل پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس تا بهمن ۱۳۸۹، حدود ۳۸ درصد ثبت شده بود و در این مدت مرحوم محمد اسماعیل کراچیان از سال ۱۳۸۵ تا اواسط سال ۱۳۸۹، مدیرعامل شرکت پالایشگاهی ستاره خلیج فارس بود.

ستاره ای که ایران را در بنزین خودکفا کرد

اعضای هیات مدیره شرکت پالایشگاهی ستاره خلیج‌فارس بهمن‌ماه این سال دور هم جمع شده و تصمیم گرفتند تا قرارگاه خاتم الانبیا به اعضای کنسرسیوم ساخت پالایشگاه اضافه شده و قرارگاه با یک شرکت به نام «فرادست انرژی فلات» وارد این طرح بزرگ پالایشگاهی در ۲۵ کیلومتری غرب بندرعباس شدند.

ایرنا

انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۲۳ آذر ۱۳۹۹
سلام بر رزمندگان اسلام.