عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت نسبت به لفظ پدرخواندگی برای حزب متبوع خود واکنش نشان داد.

لفظ پدرخواندگی صرفا یک نوع برچسب استحسین نقاشی عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در گفت‌و‌گو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره برخی اظهارات مبنی بر اینکه حزب اتحاد ملت و کارگزاران نقش پدرخوانده جریان اصلاحات را بازی می‌کنند، گفت: دو وجه موجب تمایز احزاب با یکدیگر می شود؛ یکی وجه گفتمانی و دیگری سازمان تشکیلاتی آنها که این دو عامل در کنار یکدیگر باعث می‌شود تاثیرگذاری یک حزب در سطح جامعه و پایگاه رای آنها مشخص شود.

او ادامه داد: برای مثال در گذشته احزابی مانند حزب مشارکت و بعدهم حزبی مثل اتحاد ملت به علت گفتمان موثر و بدنه تشکیلاتی گسترده، تاثیرگذاری بیشتری داشته و این باعث می‌شود که هم نگاه جامعه و هم پایگاه رای یک جریان سیاسی بیشتر شود؛ این مساله‌ای است که نه فقط در ایران بلکه در تمام دنیا به این صورت است؛ بنابرابن احزابی که این دو امتیاز را داشته باشند، موقعیت فراگیرتری به دست می‌‌آورند و بیشتر مورد اقبال قرار می‌گیرند و به طبع تاثیرگذاری سیاسی شان هم در سطح درون جریانی خودشان و هم در قبال جریان ها و احزاب رقیب، بیشتر می‌شود.

نقاشی با اشاره به اصطلاح پدرخواندگی هم گفت: لفظ پدرخوانده معمولا برای یک فرد یا جمعی به کار برده می‌شود معمولا رفتاری "غیر شفاف"، "غیر پاسخگو" و گاه "غیر قانونی" دارند. این در حالی است که حزب اتحاد ملت در فعالیت سیاسی و خروجی‌های تشکیلاتی‌اش حائز هیچ کدام از این مولفه‌ها نیست. آنها که چنین عناوین را به این حزب یا احزاب مشابه آنجا ملت،منتسب میکنند به دلیل ضعف در فراگیری یا تاثیرگذاری در پایگاه رای اصلاح طلبان است. در حالی که احزابی نظیر اتحاد ملت هم به سبب حضور در عرصه سیاسی مجبور به پاسخگویی به مخاطب، رقبا و رسانه‌ها هستند و به صورت غیر شفاف نمی‌توانند عمل کنند و هم به دلیل مولفه‌های گفتمانی‌شان معتقد به شفافیت و پاسخگویی و رفتار قانونی‌اند.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت تصریح کرد: متاسفانه گروه‌هایی که امکان رقابت با چنین مجموعه‌هایی را نداشته و احساس می‌کنند سطح تاثیرگذاری برخی احزاب‌ بیشتر از آن‌ها شده دنبال برچسب زنی هستند؛ بنابراین من این موضوع را بیشتر یک نوع "برچسب زنی"می‌دانم تا یک نسبت قابل اعتنا و ارزیابی.

این فعال اصلاح طلب درباره موضع رئیس دولت اصلاحات در انتخابات پیش‌رو هم بیان کرد: به طور کلی جریان اصلاحات یک رهبری سازمانی ندارد و رئیس دولت اصلاحات هم خود را در این جایگاه نمی‌داند که بخواهد رهبری سازمان دهنده باشد و این کار توسط خود احزاب اصلاحات طلب و نهادهایی که تاسیس کرده اند صورت میگیرد و البته ایشان در میان شخصیت ها و احزاب اصلاح‌طلب جایگاه معنوی دارند و البته از این جایگاه معنوی برای انسجام و همدلی هر جه بیشتر اصلاح‌طلبان استفاده کرده‌ است و این به معنا یک جایگاه و موقعیت غیر دموکراتیک و خود خوانده نیست و او همواره از مشاوره افراد و احزاب موثر در جریان اصلاحات بهره برده است.

او ادامه داد: البته از الان نمی‌شود پیش بینی کرد که سید محمد خاتمی در شش ماه بعد و نزدیک به انتخابات چه موضعی خواهد داشت، اما حقیقت این است که او همواره جایگاه خودش را در بین اصلاح طلبان داشته و در بحث ریاست جمهوری هم بعید است که او هیچ گونه کنش یا واکنشی نداشته باشد، البته ممکن است که جنس ورود او مثل دو دوره گذشته نبوده و یک شرایط متفاوتی را داشته باشد، اما در اینکه او قاعدتا در انتخابات مهمی نظیر ریاست جمهوری سلبا یا ایجابا موثر خواهد بود شکی وجود ندارم.

نقاشی درباره احتمال ائتلاف اصلاح‌طلبان با علی لاریجانی برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده هم گفت: پاسخ این سوال پیش از هر چیز به نوع عملکرد شورای نگهبان باز می‌گردد؛ اما تقریبا اکثر اصلاح طلبان به خصوص حزب اتحاد ملت به سبب تجربه گذشته خود نسبت به نامزد نیابتی روی خوش نشان نخواهند داد و با نامزدی که مولفه‌های اصلاح طلبی نداشته و خود را اصلاح طلب نداند وارد ائتلاف نخواهند شد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار