به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، همایش رسانه ملی و تبلیغات بازرگانی، امروز با حضور قائم مقام رئیس رسانه ملی، معاون منابع مالی و سرمایه انسانی صداوسیما، رئیس دانشگاه صداوسیما، استادان دانشگاه و جمعی از پژوهشگران آغاز به کار کرد.
بخشی از این همایش دو روزه با رعایت شیوهنامههای بهداشتی به صورت حضوری و بخش عمده آن به صورت مجازی برگزار میشود. در این همایش، موضوعات مختلف در زمینه تبلیغات بازرگانی بررسی میشوند. پژوهشگران در این همایش در حوزههایی همچون حقوق مخاطب، دین و فرهنگ، اقتصاد و مدیریت و سیاست در حوزه تبلیغات به بحث و تبادل نظر میپردازند.
شهاب اسفندیاری رئیس دانشگاه صدا و سیما، در این همایش گفت: تبلیغات بازرگانی با توجه به اهمیت اثرگذاری آن بر مخاطب، نباید صرفاً تحت نظارت معاونت اداری و مالی صدا و سیما باشد؛ بلکه باید در حد یک معاونت برنامهساز برای آن اهمیت قائل شد.
وی با تاکید بر اینکه در دوران ریاست دکتر علی عسکری بر رسانه ملی انضباط شدید مالی بر بودجه صداوسیما حاکم است، گفت: باید برای نیاز رسانه ملی به استفاده از بودجه عمومی چارهای اندیشید؛ در غیر این صورت ممکن است دست رسانه ملی برای پرداختن به موضوعات اساسی و همچنین نیازهای مردم چندان باز نباشد.
رئیس همایش رسانه ملی و تبلیغات بازرگانی با اشاره به نمونههایی از تبلیغات شرکتهای خارجی تصریح کرد: نیاز است در الگوها، مدیریت و سیاستگذاری برای پخش پیامهای بازرگانی در رسانه ملی تغییراتی ایجاد شود؛ زیرا نشر ایده و معنا در زندگی مخاطبان دخیل است.
اسفندیاری با اشاره به انتقاد از سهم رسانه ملی از بودجه عمومی، در مقایسه بودجه صداوسیما با رسانهای مانند بی بی سی گفت: سهم بی بی سی از تولید ناخالص انگلیس، هشت برابر سهم صداوسیما از تولید ناخالص داخلی است. این بدان معناست که دولت بریتانیا هشت برابر بیشتر برای رسانه حاکمیت خود اهمیت قائل است.
بیشتر بخوانید:
در ادامه، حجتالاسلام و المسلمین موسوی مقدم، با بیان اینکه نیاز است در حوزه پژوهش در موضوع تبلیغات بازرگانی مطالعات به گونهای هدایت شود که یافتههای پژوهشهای سابق به عنوان پیشفرض انگاشته شوند، تصریح کرد: با توجه به اینکه پیشفرض اثبات شده، جداییناپذیر بودن پخش تبلیغات از رسانه ملی است، اکنون نیاز است که پژوهشها در حوزه تضادها در موضوع پخش آگهی بازرگانی متمرکز باشد.
وی با تأکید بر ضرورت انجام پژوهشهای کاربردی برای تدوین خط مشیهای به روز، افزود: این پژوهشها حتماً باید شرایط، ظرفیتها و واقعیتهای روز را مد نظر قرار دهد تا بتواند در به نقطه تعادل رساندن پخش آگهی بازرگانی، ثمربخش و یاریرسان باشد.
قائم مقام رسانه ملی بر ضرورت آسیب شناسی در این حوزه تأکید و تصریح کرد: قطعاً در این حوزه نیازمند تکامل و بهبود هستیم، وگرنه ماندن در شرایط سابق، هم به اقتصاد و هم دیگر حوزههای وابسته به آگهی بازرگانی ضرر میرساند.
حجت الاسلام موسوی مقدم در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه آگهی بازرگانی بر سبک زندگی مخاطبان رسانه ملی نیز اثرگذار است، گفت: حتماً در این حوزه هم باید پژوهشهای کاربردی و دقیقی صورت گیرد.
وی با تأکید بر اینکه قطعاً آگهی بازرگانی که از رسانه ملی پخش شود بر رونق تولید اثرگذار است، اصل مهم در تبلیغات را در نظر داشتن استاندارد بودن محصولی که تبلیغ میشود، عنوان کرد و گفت: وقتی یک کالا استاندارد داشته باشد، چه اشکالی دارد که کالای پرمصرف کوچک را هم تبلیغ کنیم؟
انتهای پیام/