از اول مهر شبکه پویا به دو بخش کودک و نوجوان تفکیک شده به طوری که برنامه‌های خردسالان از 8 تا 14 و برنامه‌های کودک از ساعت 14 تا 20 پخش خواهد شد.

به گزارش خبرنگارحوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری پخش آزمایشی شبکه کودک و نوجوان و اعلام برنامه‌های فصل پاییز یکشنبه 22 شهریور در ساختمان بسیج صدا و سیما با حضور دکتر محمد سرشار مدیر شبکه کودک و نوجوان و جمعی از خبرنگاران برگزار شد.

بنابر این گزارش محمد سرشار گفت: صحبت‌ خود را به سه بخش تقسیم کرده و اعلام می‌کنم 1-ضرورت‌های برنامه‌سازی برای مخاطبان کوچک سال 2- پژوهش‌های انجام شده در چهار ماه اخیر 3- برنامه‌های فصل پاییز شبکه کودک و نوجوان.

تفکیک شبکه پویا به دو بخش کودک و نوجوان در فصل پاییز

وی بیان کرد:هم اکنون جمعیت زیر 18 سال ایران حدود 18 میلیون و 200 هزار نفر و بر اساس مطالعات دفتر سازمان ملل متحد جمعیت ایران در سال 1404 به 88 میلیون نفر خواهد رسید که از این رقم 28 درصد مختص به جمعیت زیر 18 سال خواهد بود به علاوه ما جمعیتی از گویشوران زبان فارسی در حوزه تمدنی ایران داریم که مخاطبان برنامه‌های تلویزیونی ایران هستند این جمعیت در کشورهایی مانند افغانستان،‌ تاجیکستان،‌ پاکستان، هند و ... هستند که از طریق ماهواره و یا اینترنت بیننده برنامه‌های ایرانی هستند.

برای چنین جمعیتی در کشوری مانند ایران که به درجه‌ قابل قبولی از رفاه و آسایش رسیده تعداد شبکه وجود دارد که برای آنها فعالیت می‌کند.

وی بیان کرد: حرکت انقلاب اسلامی به سمت تمدن‌سازی اسلامی ضرورت این امر را دو چندان می‌کند در چند قرن گذشته شاهد عقب افتادگی و انحرافات بوده ایم که مهمترین روش برای رسیدن به آینده‌ای سعادتمند سرمایه‌گذاری روی نسل کودک و نوجوان است. یکی از ابزارها برای این آماده‌سازی رسانه‌های همگانی است به طور طبیعی مدیریت در دنیایی که عصر رسانه‌های خلاق است بسیار دشوار خواهد بود. 

سرشار عنوان کرد: تلویزیون رسانه‌ای پخشی است و حق انتخاب را به مخاطب نمی‌دهد بنابراین در چنین فضایی مدیریت رسانه‌های پخشی بسیار دشوار خواهد بود بر اساس یافته‌های مرکز تحقیقات سازمان، کودکان ما سه ساعت و سی دقیقه و نوجوانان سه ساعت و بیست دقیقه در هفته به تماشای تلویزیون می‌نشینند با این حساب ساعت تماشای تلویزیون کودکان و نوجوانان برابر با حضور در مدرسه است.

تفکیک شبکه پویا به دو بخش کودک و نوجوان در فصل پاییز

مدیر شبکه کودک و نوجوان تصریح کرد: از سال 1391 توجه ویژه‌ای به مخاطبان کودک و نوجوان در شبکه‌های تلویزیون ایرانی و غیرایرانی برای مخاطبان فارسی‌زبان آغاز شد و شبکه پویا مهمترین و موفق‌ترین آنها بود بعد از مدتی سازمان صدا و سیما به این نتیجه رسید که برنامه‌هایی را برای قشر کودک و نوجوان طراحی کرده که با وجود فراز و فرودهای بسیار کار خود را از 20 اردیبهشت 94 آغاز کرد. 

وی ادامه داد: در مدت 4 ماه که از مدیریت جدید می‌گذرد حجم فشرده‌ای از پژوهش‌ها صورت گرفت پژوهش‌هایی مبنی بر ترجمه منابع و پایش‌های تطبیقی. که حجم گسترده‌ آنها در برنامه‌های تلویزیون بی‌سابقه بود که موجب تقدیر رئیس رسانه ملی شد. بر این اساس در پژوهشی 140 شبکه تلویزیونی کودک و نوجوان در جهان صورت گرفت و تصویر روشنی از تجربه رسانه‌ای در اختیار ما قرار گرفت.

وی بیان کرد: نتیجه این پژوهش عبارت بود از: 1-  از پایش محیطی تجربه سه ساله شبکه پویا و شناسایی قوت‌ها و ضعف‌های آن 2- کاربردی‌سازی مطالعات در زمینه نظریه‌های تربیتی که منجر به تدوین «منظومه صیرورت کودک تراز» که ضامن رویکرد تربیت محور شبکه خواهد بود.

تفکیک شبکه پویا به دو بخش کودک و نوجوان در فصل پاییز

وی در ادامه گفت: فصل پاییز در شبکه کودک و نوجوان در دو محور اقداماتی را انجام خواهیم داد 1- ارتقا کانال تلویزیونی پویا از اول مهر 94 کانال تلویزیونی پویا برای مخاطب خردسال‌، کودک و نوجوان آغاز به فعالیت می‌کند این کانال نام‌نما یا برند پویا را خواهد داشت اما نسبت به گذشته تغییر می‌کند و با افزایش برنامه‌های جدید خود از 5 درصد به 20 درصد و افزایش پخش برنامه‌های ایرانی از 30 به 50 درصد، از ساعت 8 تا 14 برای خردسال فعالیت می‌کند که یکی از ویژگی‌های اساسی کانال پویا نظارت دقیق تربیتی بر محتوای برنامه‌ها و متناسب‌سازی آنها با الگوی رشد در این دوره سنی است. 2- آغاز پخش آزمایشی کانال تلویزیونی کودک: همزمان با آغاز سال تحصیلی در اول مهر کانال کودک شبکه تلویزیونی پخش آزمایشی برنامه‌های خود را آغاز خواهد کرد تخصصی‌شدن برنامه‌ها برای مخاطب کودک،‌ پخش برنامه‌های جدید با سهم 20 درصد و پخش برنامه‌های ایرانی با سهم 50 درصد از ویژگی‌های مهم این کانال خواهد بود همچنین پخش آزمایشی کانال کودک از ساعت 14 تا 22 شب خواهد بود. نام‌نما یا برند و هویت بصری (گرافیک استایل) کانال کودک در پایان فصل پاییز رونمایی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: وزن قالب‌های برنامه‌سازی جز خط قرمز های شبکه کودک و نوجوان است به طوری که در رده خردسال سهم برنامه‌های پویانمایی یا انیمیشن حدود هشتاد درصد و برنامه‌های رئال 20 درصد است. همچنین در رده کودک سهم برنامه‌های پویانمایی حدود 60 درصد و برنامه‌های رئال حدود 40 درصد خواهد بود. این وزن مطلوب برای برنامه‌های خردسال و کودک است.

محمد سرشار  عنوان کرد: تربیت کودکان بر عهده خانواده‌ها است خانواده با رسیدگی هوشمندانه به نحوه استفاده کودکان از رسانه باید تلاش کنند تربیت فرزندان به شکل درست انجام شود و اگر این رسیدگی هوشمندان نباشد تمام تلاش‌های رسانه‌ای اثر قابل قبولی نخواهند داشت ما تلاش می‌کنیم دستیار خوبی برای خانواده‌ها باشیم.

وی تاکید کرد: از اول مهر تکرار برنامه ها در بسته‌های مشخصی صورت می‌پذیرد یعنی برنامه های تکراری در کنار برنامه‌های جدید پخش نمی‌شود و این یک تفکیک اساسی در کانال کودک و نوجوان خواهد بود همچنین استفاده از تبلیغات بازرگانی برای کالاهای تجاری لا به لای برنامه‌های کودک مناسب نیست و آگهی های بازرگانی با همین روال کنونی پخش می‌شوند. امیدواریم با تمهیدات و اختصاص بودجه‌ای که دولت در سال آینده در اختیار سازمان قرار می‌دهد حجم‌ آگهی‌بازرگانی کاهش یافته و پخش آنها در شبکه کودک و نوجوان به طور کامل حذف شود به علاوه یکی از وظایف شبکه کودک و نوجوان خرید محصولات از مراکز مختلف و تطبیق با «منظومه صیرورت» و پخش آنها است.

تفکیک شبکه پویا به دو بخش کودک و نوجوان در فصل پاییز

وی افزود: در شبکه کودک و نوجوان از تجربه‌های موفق گذشته در تهیه‌کنندگی، اجرا و برنامه‌سازی استفاده خواهیم کرد به طوری که از 20 اردیبهشت گردآوری و دسته‌بندی گروهی از تهیه‌کنندگان را داشتیم و فراخوانی برای صاحبان ایده خواهیم داشت که طرح‌های خود را ارائه کنند.

سرشار در پایان گفت: شبکه‌ پویا محبوب‌ترین شبکه خردسالان بین کودکان افغان است به دلیل سالم بودن رسانه ما و علاقه‌مندی به کشور ما.  بنا براین شبکه تلویزیونی کودک و نوجوان مهمترین دستیار رسانه‌ای خانواده‌ها در تربیت‌آینده‌سازان تمدن نوین اسلامی خواهد بود و با ایجاد فرصت شکوفایی استعدادهای فرزندان خانواده‌ها ازطریق تلویزیون تلاش می‌کنند دستیاری معتمد و خبره در این عرصه باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سکینه علی پورفرد
۱۲:۰۷ ۲۹ شهريور ۱۴۰۱
سلام و خسته نباشید چرا فیلم هایی که پخش میشه هیچ رده سنی براشون اعلام نمیشه ؟؟؟؟
آخرین اخبار