اجرای طرح‌های توسعه آبخیزداری در ۲۵ میلیون هکتار از اراضی ملی کشور

مدیرکل حوزه ریاست و بازرسی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: توسعه آبخیزداری و آبخوان داری، سیاست کاری این دستگاه است به گونه‌ای که طرح‌های این بخش تاکنون در ۲۵ میلیون هکتار از اراضی ملی انجام شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، محمدرضا همتی، مدیرکل حوزه ریاست، بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در آیین تکریم و معارفه مدیر کل منابع طبیعی استان قزوین گفت: بیش از ۱۲۵ میلیون هکتار نیز باید طرح آبخیزداری در کشور انجام شود تا بتوان از حرکت روان آب‌ها و سیلاب‌ها و آثار منفی آن‌ها جلوگیری کرد.

وی افزود: در حوزه توسعه جنگل‌ها نیز باید ۱۴ میلیون هکتار از این اراضی حفظ و صیانت کنیم و حتماً آن را به ارقام بالاتری توسعه دهیم هرچند با مباحث اقلیمی و خشکسالی نیز به عنوان چالش‌های پیش رو در این حوزه درگیر هستیم.

همتی گفت: برای کنترل و مدیریت بیابان زایی نیز باید با اجرای طرح‌های مختلف از قبیل نیروگاه‌های بادی و خورشیدی، طرح‌های توریستی و گردشگری در مناطق بیابانی اقدام کنیم و با استفاده از مشارکت مردم در توسعه منابع و استفاده بهینه از آن‌ها در این مناطق حداکثر بهره برداری را داشته باشیم.

مدیرکل حوزه ریاست، بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: صیانت از منابع طبیعی در عرصه ۱۳۵ میلیون هکتاری کشور، یک کار عظیم است و قطعا بدون مشارکت مردم، حفاظت، احیا و بهره برداری بهینه از این منابع میسر نخواهد شد.

وی، کار در این حوزه را بسیار فنی، تخصصی، پیچیده و چند وجهی دانست و گفت: یکی از پیچدگی‌های منابع طبیعی تداخلات اراضی است که باید این مشکل با کار فرهنگی و اطلاع رسانی مرتفع شود.

همتی افزود: منابع طبیعی یا انفال، ملک عمومی است که دولت نیز مالک آن نیست و بلکه نمایندگی مالکیت آن را دارد و در واقع منابع طبیعی متعلق به آحاد جامعه است بنابراین اعتقاد نداریم در منابع طبیعی باید میان خود و مردم دیوار بکشیم.

مدیرکل حوزه ریاست، بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: اقتصاد و معیشت مردم از دام، دامداری، شیلات و حتی بحث‌های صنعتی و اقتصادی وابسته به منابع طبیعی است، ولی میان تصرف اراضی با در اختیار گرفتن آن‌ها برای اجرای طرح‌های کشاورزی، صنعتی و نیروگاهی تفاوت وجود دارد.

وی افزود: اعتقاد نداریم که باید منابع طبیعی را بدون بهره برداری گذاشته و برای نسل‌های آینده نگهداریم بلکه معتقدیم باید از منابع طبیعی به شکل صحیح بهره برداری شود و هر اقدامی در این حوزه برابر با طرح مصوب و قانون انجام شود.

همتی گفت: ما اعتقاد داریم که اگر مشارکت مردم را نداشته باشیم هیچ موفقیتی در منابع طبیعی نصیب ما نمی‌شود و اگر آتش سوزی، فرسایش و جاری شدن سیلاب‌ها را شاهد هستیم نشان می‌دهد منابع طبیعی را نشناخته‌ایم و به وظیفه خود درست عمل نکرده‌ایم.

وی در ادامه با اشاره به انتصاب مدیر جدید اداره کل منابع طبیعی استان، افزود: رویکرد ریاست سازمان در مقطع کنونی این است که بیشتر از نیرو‌های داخلی و پتانسیل نیرو‌های جنگلداری و داخلی برای پست‌های سازمانی استفاده کنند، چون مجموعه‌ای که دارای تخصص است مدیران آن نیز باید با توجه به ملاک‌های تلاش، تخصص و تعهد انتخاب شوند.

مدیرکل سابق اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین نیز در این مراسم گفت: در ۶ سالی که در این سمت مشغول فعالیت بودم، کار‌های خوبی در حوزه‌های مختلف آبخیزداری، گیاهان و مرتع استان انجام شد.

علی اکبر اسدالهی افزود: در این مدت در حوزه مرتع، تعداد دام‌های غیرمجاز کاهش یافت و برای توسعه درختکاری نیز اقدامات چشم گیری انجام شد.

وی گفت: در حوزه آتش سوزی مراتع، امسال ۲۵۰ فقره حریق داشتیم و گاهی در چندین منطقه، همزمان آتش سوزی گزارش می‌شد که با سختی می‌توانستیم آن‌ها را کنترل و مدیریت کنیم.

اسداللهی افزود: در حوزه تهیه نقشه‌های کاداستر اتفاق بزرگی در استان با همکاری دستگاه‌های مرتبط از جمله سازمان ثبت اسناد و املاک استان در حال انجام است که بسیاری از مشکلات تداخلات اسنادی اراضی را رفع خواهد کرد.

نگاه کلان منابع طبیعی قزوین بر توسعه استان متمرکز است

عیسی قبادی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین نیز گفت: هزار هکتار از اراضی منابع طبیعی برای احداث گلخانه نودهک در تاکستان اختصاص یافت که کار قابل تحسینی بود و نسل‌های آینده باید از منابع طبیعی استان در این زمینه تشکر کنند.

وی افزود: اختصاص این اراضی در کنار کشت گلخانه‌ای که جزو برنامه‌های اصلی مدیریت ارشد استان است پایه توسعه کشاورزی استان در آینده خواهد شد و این اقدام منابع طبیعی استان در خدمت به استان قابل تحسین است.

قبادی اضافه کرد: همچنین منابع طبیعی استان، هزار هکتار از اراضی دشت الله آباد را برای ساخت شهرک انرژی اختصاص داد که بستر لازم را با توجه به ویژگی‌های طبیعی و زیرساخت‌های فراهم شده برای سرمایه گذاری دارد.

وی با تاکید بر وظیفه همه انسان‌ها برای حفاظت از منابع طبیعی، افزود: بشر در طول تاریخ در بستر منابع طبیعی زندگی کرده و غذا و نیاز انسان از منابع طبیعی تامین شده است و هم اینک باید برای حفاظت و پاسداشت آن تمام تلاش خود را به کار بگیرد.

قبادی گفت: در این راستا وظیفه اصلی سازمان منابع طبیعی، حفاظت و حراست از این گنجینه ارزشمند و نگهداشت آن برای نسل‌های آینده بشر است، چون امروز با مشکلات زیادی در بحث نگهداشت خاک، آب، چرای دام، پوشش گیاهی، اقلیم و آب و هوا مواجه هستیم.

این مسئول گفت: منابع طبیعی در نقطه مهم و حساس توسعه کشور قرار دارد و این دستگاه می‌تواند ضمن حفاظت از منابع طبیعی برای توسعه کشور هم برنامه داشته باشد.

معاون استاندار قزوین گفت: البته نباید در منابع طبیعی به بهانه توسعه و تحولات اقتصادی اغتشاش ایجاد کنیم بلکه این سازمان باید با افق بلند و انجام مطالعه، طرح‌های توسعه را بررسی کند و اراضی را در اختیار سرمایه گذاران قرار دهد.

وی گفت: همچنین باید مردم را ساختارمند و در قالب تشکل در کنار منابع طبیعی داشته باشیم، چون بدون حضور مردم در صیانت از منابع طبیعی موفق نخواهیم بود.

در پایان این مراسم از زحمات اسدالهی در سمت مدیر کل منابع طبیعی استان قدردانی شد و محسن قاسم زاده به عنوان سرپرست این اداره کل معارفه شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار