نقش ظرفیت تعاملات تجاری ایران و افغانستان در گام‌های توسعه‌ای حمل و نقل تجاری

ایران و افغانستان، علاوه بر قرابت‌های فرهنگی، تاریخی، هم‌مرزی و همسایگی، در عرصه اقتصادی نیز پیوندی دیرینه دارند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، در سال‌های اخیر، بخش خصوصی دو کشور ایران و افغانستان مطالبه گری فراوانی داشته تا زیرساخت‌ها و اقتضائات لازم در حوزه تعاملات اقتصادی را بهبود ببخشند. بخشی از این تلاش‌ها بر توسعه تجارت، تسهیل در بخش حمل و نقل تجاری، مسائل مرزی بوده است.

پس از افزایش ساعت کاری مرز‌های دوغارون و اسلام قلعه و به دنبال آن، کاهش مدت زمان معطلی کامیون‌های پشت مرز، راه اندازی راه آهن خواف- هرات بارقه امید دیگری شد بر بهبود حوزه ترانزیت و حمل و نقل کالا بین ایران و افغانستان.

راه آهن خواف- هرات که البته تا خط سوم و ایستگاه روزنک در افغانستان به بهره برداری رسید، بارقه امیدی برای افزایش مبادلات تجاری دو کشور به شمار می‌آید، زیرا از مهمترین آثار آن، افزایش ایمنی در ترابری منطقه و امکان مبادله حجم بیشتری از کالا است.

افزایش ساعات کاری مرز دوغارون و تسهیل در تعاملات تجاری ایران و افغانستان

میرا جان سلیمان خیل، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان در هرات در نشست نمایندگان اتاق بازرگانی ایران و افغانستان در مشهد، درباره آثار افزایش ساعت کاری مرز دوغارون و اسلام قلعه می‌گوید: این اتفاق هم در قسمت صادرات ایران و هم واردات افغانستان و به ویژه برای تجار نتیجه بخش بوده است.

او می‌افزاید: زیرا پیش از این شاهد معطلی ۱۰-۱۵ روزه کامیون‌ها در صف‌هایی طولانی در این مرز بودیم که به موجب آن، بار تجار معطل می‌ماند و رانندگان نیز در سرما و گرما پشت مرز منتظر بودند.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان ادامه می‌دهد: افزایش ساعت کاری در میزان واردات و صادرات هر دو کشور اثرگذار بوده و در ترافیک مرز هم تاثیر چشمگیری داشته به طوری که معطلی کامیون‌ها از ۱۰-۱۵ روز به ۳-۴ روز کاهش یافته است.

سلیمان خیل بیان می‌کند: در ۲۰ سال اخیر ساعت کاری مرز از ۷-۸ صبح تا ۴ عصر بوده و حجم بار پشت مرز زیاد بود. این کاهش معطلی در حدود ۲۰ روز گذشته اتفاق افتاده و امیدواریم با ادامه این روند، در ۲-۳ ماه آینده شاهد خروج روزانه کامیون‌ها از دو طرف مرز باشیم و دیگر صف‌های طولانی ایجاد نشود.

او در پاسخ به این سوال که آیا در صورت تداوم ساعت کاری کنونی در مرز ایران، افغانستان هم می‌تواند این روال را ادامه دهد، تصریح می‌کند: افغانستان بار‌ها در این زمینه اعلام آمادگی کرده و تا هر ساعتی که مرز ایران فعال باشد، مرز افغانستان به ویژه گمرک می‌تواند بیش از آن هم کار کند. بنابراین، تا هر زمانی ایران به این روال ادامه دهد، افغانستان هم حاضر به ادامه کار است.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان در هرات درباره افتتاح راه آهن خواف- هرات نیز تاکید می‌کند: بدون شک حمل و نقل ریلی نسبت به زمینی تفاوت زیادی دارد و این برای تمام دنیا مشخص است، زیرا یک واگن می‌تواند بالغ بر ۶۰ تن بار و معادل سه کامیون کالا حمل کند و هر کِشنده واگن حداقل ۵۰ تا ۶۰ ماشین را حمل میکند و به همین دلیل در بحث هزینه‌ها و زمان صرفه جویی صورت می‌گیرد و این موضوع در کاهش ترافیک مرز‌ها نیز اثرگذار است.

بیشتر بخوانید


سلمان خیل اظهار می‌کند: هزینه حمل کالا‌های صادراتی افغانستان به مقصد کشور‌های آسیای میانه از طریق ایران بالا است و پیشنهاد تجار تجدیدنظر در بعضی هزینه هاست و در این صورت، حمل و نقل ریلی روند تجارت را بهبود خواهد بخشید.

او می‌افزاید: صادرکنندگان حوزه غرب افغانستان از هم اکنون اعلام آمادگی کرده اند تا برای مبادله روزانه بالغ بر ۱۰ هزار تن بار اقدام کنند، اما با توجه به هزینه‌های بالای ترانزیت ایران، این کار برای آن‌ها توجیه اقتصادی چندانی ندارد و اگر در این زمینه از سوی ایران تجدیدنظر صورت بگیرد، می‌توانیم تعاملات خود را در این بخش تا حد زیادی ارتقا ببخشیم.

راه آهن خواف – هرات و ظرفیتی برای توسعه تعاملات تجاری دو کشور

محمود سیادت، نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز درباره ادامه مسیر راه آهن تا هرات می‌گوید: طبق شنیده‌ها قرار است ایتالیا تسهیلات ادامه این پروژه را تخصیص بدهد و این یعنی همزمان با افتتاح خط سوم، فاز بعدی نیز در فاصله اندکی کلید می‌خورد و این امیدواری وجود دارد که ادامه مسیر با سرعت بیشتری انجام شود.

او می‌افزاید: امیدواریم بخش چهارم راه آهن خواف- هرات هم که حمایت مقامات محلی و دولت‌های خارجی برخوردار است، با سرعت بیشتری محقق شود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود انتقال مواد خام و معدنی از طریق خط آهن خواف- هرات اتفاق بیافتد، ادامه می‌دهد: در صورت تامین ضرورت‌های امنیتی، بحث استخراج معادن و انتقال محصولات تولیدی معادن افغانستان به نسبت بالایی توجیه می‌یابد و با توجه به اینکه بخش زیادی از مواد معدنی در حوزه هرات و جنوب غرب افغانستان وجود دارد، بهترین گزینه برای انتقال آن‌ها به مقاصد مختلف واگن و خط ریل تجاری است. امیدواریم ذیل تعاملات رو به رشد اقتصادی دو کشور، شاهد تحولات مثبت بیشتری باشیم.


انتهای پیام//ف. ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار