دانشمندان اراکی موفق به طراحی روش جدید شیرین سازی آب دریا شدند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک،  پژوهشگران گروه مهندسی شیمی دانشگاه اراک، با شبیه سازی دینامیک مولکولی غشای پروتئین در اراک موفق به طراحی روش جدید شیرین سازی آب دریا شدند که راندمان دوبرابری نسبت روش‌های رایج و مصرف پایین از مزایای این روش است.

دکتر رضا داور نژاد سرپرست تیم پژوهش گروه مهندسی شیمی دانشگاه اراک گفت: در این روش آب دریا پس از مرحله‌ی پیش تصفیه، از غشای پروتئینی عبور داده می‌شود که قابلیت عبوردهی بسیار بالای این غشا و راندمان آن در درازمدت کمبود آب مورد نیاز کشور را جبران می‌کند.

داور نژاد افزود: در این مقاله شبیه سازی دینامیک مولکولی غشای پروتئینی آکواپرین انجام و نفوذپذیری آب در حالات مختلف تحریک پروتئین با اعمال فشار و کشش محیطی متقارن انجام شد و در حالیکه فشار محیطی اثرچندانی بر روی عبورپذیری آب نداشت عبورپذیری بسیار کاهش یافت.

او با اشاره به مصرف پایین انرژی در این روش اضافه کرد: با توجه به وضعیت فعلی مصرف انرژی در فرایند‌های شیرین سازی و با در نظر گرفتن آلاینده‌ها و گرمایش کره زمین بحث بهینه سازی و ارتقای تکنولوژیکی این فرایند‌ها تنها مسیر نجات کره زمین است.

سرپرست تیم پژوهش گروه مهندسی شیمی دانشگاه اراک بیان کرد: در حالی که تعداد کمی در دنیا این غشا‌ها را تجاری سازی کرده اند که ان هم در زمینه تصفیه آب خانگی صنایع غذایی است، اما هنوز در زمینه‌های دارویی و شیرین سازی آب دریا در مرحله‌ی ایده و آزمایش هستند که با دستیابی به توانمندی ساخت این غشا‌ها در مقیاس‌های بزرگ و صنعتی قابلیت رقابت با شرکت‌های رقیب خارجی وجود دارد.

او ادامه داد: شبیه سازی دینامیک مولکولی در طراحی غشا‌های پروتئینی بسیار حائز اهمیت است و با استفاده از این روش می‌توان دینامیک ذرات در ابعاد نانو را رصد کرد و همچنین می‌توان در هزینه‌های گزاف طراحی و ساختن غشا‌ها در مقیاس آزمایشگاهی نیز صرفه جویی نمود.

شبیه سازی دینامیک مولکولی با تلاش گروه مهندسی شیمی دانشگاه اراک، به سرپرستی دکتر رضا داور نژاد عضو هیات علمی گروه مهندسی شیمی دانشگاه اراک با حضور خانم بهاری، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی شیمی، دکتر امید باوی از دانشگاه صنعتی شیراز و آقای سیدوحید محمدی از شرکت پتروشیمی شازند انجام شده است.

مقاله این تحقیق علمی هم در مجله Desalination با ضریب تاثیر ۷.۰۹۸ به چاپ رسیده  با  لینک دسترسی 
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S۰۰۱۱۹۱۶۴۲۰۳۰۴۶۲۸ به چاپ رسیده است.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار