سرپرست اداره امور آب گچساران گفت: ۱۲ هکتار از اراضی حریم و بستر رودخانه دیل پس از اخذ حکم دادستانی این شهرستان از تصرف سودجویان آزاد شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، سید معصوم افضلی سرپرست اداره امور آب گچساران گفت: این سودجویان از سال۱۳۹۴ تاکنون با تصرف حریم رودخانه دیل اقدام به کاشت درختان مرکبات کرده بودند.

افضلی افزود: با توجه به گشت زنی تیم های اداره امور آب برای شناسایی متخلفان بهره وری از حریم و بستر رودخانه ها این سودجویان بدون توجه به هشدارهای کارشناسان به اقدام غیرقانونی خود ادامه دادند.

او بیان کرد: هرگونه ساخت وساز یا بهره برداری برای کشاورزی در حریم و بستر رودخانه های دائمی،فصلی،مسیل ها و آبراه ها نیازمند اخذ مجوز از امور آب است و با خاطیان برخورد قانونی می شود.

افضلی از تلاش همکاری دادستان ،نیروهای انتظامی،شرکت نفت و گاز، اداره مهندسی رودخانه، گروه گشت و بازرسی و واحد حقوقی امور آب شهرستان گچساران برای آزادسازی حریم رودخانه دیل قدردانی کرد.

اراضی محدوده بستر و حرایم منابع آبی جزو انفال بوده و براساس قانون توزیع عادلانه آب مصوب سال ١٣۶١ و آیین نامه مربوط به بستر و حریم رودخانه ها، مسیل ها و نهرها مصوب ١٣٧٩ وظیفه حفاظت و بهره برداری از آنها برعهده وزارت نیرو و به نمایندگی از آن در شهرستان گچساران بر عهده اداره منابع آب شهرستان گچساران است.

آزادسازی حریم، بستر و رفع تصرف رودخانه‌ها اقدامی در راستای بهره‌برداری اصولی از منابع آبی و جلوگیری از وقوع سیلاب‌ است.

دخل و تصرف در آب های سطحی و بطور کلی توسعه غیرقانونی ساختمان‌ها، ویلاها و زمین‌های کشاورزی در حریم آنان در دهه‌ها نه تنها استفاده بهینه از منابع آبی را با چالش مواجه کرده بلکه احتمال مخاطراتی مانند وقوع سیل و سیلاب را افزایش داده که در نهایت نه تنها سرمایه طمع‌ورزان را به نابودی می کشاند بلکه خطرات جانی برای آنان و سایر مردم را نیز در پی خواهد داشت.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.