رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری از خسارت و آسیب ۱۰۰ اصله درخت مثمر در سرخون شهرستان اردل خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، عطاء الله ابراهیمی رئیس سازمان جهادکشاورزی استان چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: نشت خط لوله انتقال نفت مارون و آتش سوزی منجر خسارت و آسیب به ۱۰۰ اصله درخت مثمر انار و گردو در حاشیه رودخانه سرخون شهرستان اردل شد.

او گفت: میزان ۱۹۰ هکتار از باغات زیرپوشش آبریز چشمه سرخون در آینده بر اثر نشت نفت بعد از خواب زمستانه که نیاز به آبیاری دارند دچار آلودگی آب و خاک خواهند شد و قطعاً دچار خسارت می‌شود.

ابراهیمی افزود: تعداد ۵۷ مزرعه پرورش ماهی با ظرفیت تولید ۲ هزار تن از سرخون تا رفن وجود دارد که براثر آلودگی نفتی چند سال گذشته تعطیل کردند و این تعطیلی با آلودگی مجدد ادامه می‌یابد.


بیشتر بخوانید


او افزود: پنج مزرعه پرورش ماهی با ظرفیت ۲ هزار تن در سال در دریاچه پشت سد کارون ۴ وجود دارد که بعد از این حادثه لایه نازکی نفت بر روی رودخانه مشهود و مستندات نیز جمع‌آوری شده است

ابراهیمی اضافه کرد: هرچه سریع‌تر نسبت به برداشت مزارع ماهی خود اقدام نمایند در غیر این صورت خسارت جدی می‌بینند.

عطاء الله ابراهیمی از خسارت به کندو‌های زنبور عسل، دام‌های سبک و سنگین، گلخانه‌های سبزی و صیفی، اراضی ابی و مهمتر از آلودگی خاک خبر داد.

قرار گرفتن چهارمحال و بختیاری در مسیر خط انتقال نفت مارون به اصفهان، سال‌هاست که مردم منطقه میانکوه به ویژه شهر سرخون شهرستان اردل را با مشکلاتی روبرو کرده است.

خط لوله انتقال نفت مارون، نفت را از مناطق نفت خیز جنوب به پالایشگاه اصفهان منتقل می‌کند

این چندمین بار است که با شکستگی خط لوله نفت مارون و نشت نفت به زمین‌های اطراف و چشمه‌های پرآب منطقه، مشکلاتی را برای کشاورزان، دامداران، شیلات داران و معیشت مردم این منطقه ایجاد کرده است.

اواسط دهه ۶۰ هم خط لوله انتقال نفت خام مارون به اصفهان دچار شکستگی شد و در پی آن نفت در منابع آب و خاک این منطقه نشست کرد و در سال۱۳۷۷ شرکت نفت سپاهان با انجام آزمایش‌های متعدد، نشت نفت به لایه‌های زیرین زمین و سفره‌های آب زیرزمینی را تایید کرد.

انتهای پیام/خ

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار