میرزایی گفت: مقوله بین‌المللی سازی آموزش عالی را به عنوان یکی از دغدغه‌های جدی در حوزه مطالعات فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی دنبال کرده ایم.

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین میرزایی رئیس مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی در نشست «بین‌المللی‌سازی آموزش عالی ایران» که به همت این مؤسسه و مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، با یادآوری این شعار پایدار هفته پژوهش که «بدون پژوهش تصمیم‌گیری نکنیم» به اهمیت ارتباطات بین‌المللی در علم و فناوری اشاره کرد و گفت: تجربه نشان داده تعاملات علمی بین‌المللی به خصوص در سخت‌ترین شرایط از لحاظ دیپلماسی، اهمیت و اثربخشی بیشتری دارد.


بیشتر بخوانید


او افزود: در سطح بین‌المللی بار‌ها شاهد بوده‌ایم در مواقعی که روابط کشور‌ها به کمترین حد رسیده و هر روزنه‌ای برای ارتباط بسته شده، ارتباطات علمی و دیپلماسی علمی توانسته، گره‌گشایی کند.

میرزائی تصریح کرد: در کتاب «علم و دیپلماسی» که توسط مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی و شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران ترجمه و منتشر شده در خصوص نقش همکاری‌های علمی بین‌المللی در عرصه سیاست خارجی به تفصیل نوشته شده است.

رئیس مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی بیان کرد: مؤسسه مقوله بین‌المللی سازی آموزش عالی را به عنوان یکی از دغدغه‌های جدی در حوزه مطالعات فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی دنبال کرده ایم و سعی داشته‌ایم محتوای مورد نیاز جامعه دانشگاهی را در این حوزه تأمین کنیم. امیدوارم در ارتباط و تعامل هر چه نزدیک‌تر با همکاران حوزه بین‌الملل در وزارت علوم و دانشگاه‌ها بتوانیم از دغدغه‌ها و مسائل و مشکلات موجود در این حوزه مطلع شده و مطالعات خود را در مسیر رفع این مشکل جهت‌دهی کنیم.

او در ادامه به معرفی بخشی از آثار منتشره مؤسسه در این حوزه پرداخت و به کتاب «بین‌المللی شدن آموزش عالی»؛ «درآمدی بر سیاست بین‌المللی‌سازی آموزش عالی در ایران» و «سیاست زبانی در بین‌المللی سازی آموزش عالی ایران»؛ «آموزش عالی بین‌المللی»؛ «دانشگاه ایرانی در سپهر بین‌المللی»؛ «بین‌المللی‌سازی آموزش عالی»؛ ««بین‌المللی شدن آموزش عالی در آسیا» و «ابعاد فرهنگی و اجتماعی بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها» اشاره کرد.

 میرزائی در عین حال تأکید کرد: این کتاب‌ها در صورتی ارزش دارند که مورد استفاده قرار بگیرند و گرنه جز اتلاف وقت و منابع نبوده‌اند؛ لذا از همکاران در دانشگاه‌ها می‌خواهم در کنار تجارب خود در حوزه بین‌المللی‌سازی آموزش عالی از کتاب‌ها و منابع علمی موجود هم استفاده کنند تا فعالیت‌های خود را با اشراف بر پژوهش‌ها و منابع علمی این حوزه دنبال کنند.

او با اشاره به بحث دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های خارج که بعد دیگری از بین‌المللی شدن آموزش عالی است، اظهار داشت: در گفتگو‌هایی که با جمعی از دانشجویان ایرانی دانشگاه‌های خارجی و کارشناسان مربوطه داشتم متوجه شدم که توجهی به این گروه از دانشجویان و مسائل آن‌ها وجود ندارد.

رئیس مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی بیان کرد: اینکه بخش قابل توجهی از مهاجران ایرانی در کشور‌های مختلف را دانشجویان و افراد علمی تشکیل می‌دهند، مایه افتخار است و باید دانشجویان ایرانی خارج کشور را پس از تحصیل به کشور برگرداند و کسانی که هم در خارج از کشور اقامت کنند به عنوان سرمایه‌هایی بزرگ برای کشور قدر بدانیم و ارتباط خود را برای بهره‌مندی کشور از وجود آن‌ها افزود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار