رئیس حوزه‌ علمیه فارس گفت: هم‌زیستی دو نهاد مهم تربیتی حوزه و دانشگاه در راستای اعتلای فرهنگ و پیشرفت کشور از مهمترین اهداف وحدت میان حوزه و دانشگاه است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، حجت‌الاسلام محمد استوارمیمندی رئیس حوزه علمیه فارس، نام‌گذاری هفته وحدت حوزه و دانشگاه را ابتکاری از سوی امام (ره) به مناسبت شهادت محمد مفتح، استاد حوزه و دانشگاه دانست و گفت: این دو نهاد هر یک به‌ صورت جداگانه اقداماتی انجام می‌دهند تا با هم‌افزایی در راستای پیشرفت کشور قدم بردارند.


او، با اشاره به اینکه وحدت بین حوزه و دانشگاه چهار فلسفه را دنبال می کند، بیان کرد: اولین فلسفه، همزیستی مسالمت‌آمیز میان حوزه و دانشگاه است به این معنا که حوزه جدا و دانشگاه جدا وظایف خود را انجام داده و با هم‌زیستی مسالمت‌آمیز در کنار هم عمل می‌کنند.

استوار میمندی، با تاکید بر وجود ذهنیت‌های متحجرگرای برخی در گذشته نسبت به حوزه و یا دانشگاه، تصریح کرد: در سال های گذشته بر اثر تبلیغات و رسانه این مهم تحقق یافته و این دیدگاه‌ها از بین رفته است.

رئیس حوزه علمیه فارس، فلسفه دوم را وحدت بر مبنای اهداف مشترک برشمرد و ادامه داد: در فلسفه دوم اهداف مشترکی میان حوزه و دانشگاه تعریف می شود که در این ۳۰ سال گذشته اهدافی مانند پیشرفت و تعالی کشور، خدمت به مردم و دفاع از کشور در مقابل زیاده‌خواهی‌های دشمن از سوی حوزه و دانشگاه به عنوان اهداف مشترک تعریف شده و با همدلی و همفکری و ایجاد توازن و عمق وحدت به تحقق رسیده است.

او، افزود: فلسفه سوم تعریف محدودیت های مشترک بوده، که به همین منظور می‌توان اقتصاد اسلامی را مثال زد که به عنوان یک علم باز تولید شده است.

استوار میمندی، اضافه کرد: کارگروه‌های مشترکی میان حوزه و دانشگاه شکل گرفته که با استفاده از علم روز باز تعریف و باز تولید شده  که همدلی هم زبانی و هماهنگی میان این دو نهاد بسیار بیشتر است.

رئیس حوزه علمیه فارس، با اشاره به فلسفه چهارم یعنی وحدت مبنایی حوزه و دانشگاه، اظهار کرد: این فلسفه به این معنا است که در فلسفه هر دانش، به علم هم توجه شود و نه  به فقه، در این شرایط عوض کردن جهان‌بینی فلسفه در حوزه دانش‌های مختلف باید بازتعریف شود زیرا اگر باز تعریف مبانی تولیدی اتفاق افتاد، می‌تواند فرهنگ جامعه را ارتقا بخشد و ما نیاز داریم هر چهار فصل این فلسفه محقق شود تا به اهداف عالی دست یافت.

او، گفت: برای تحقق فلسفه چهارم که تاکنون محقق نشده است و نیازمند تصمیمات کلان کشوری و قدم گذاشتن در سطح ملی هستیم.

استوار میمندی، بیان کرد: نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز نمونه ممتاز و برجسته علمی بوده که هم در حوزه و هم در دانشگاه تدریس می‌کند، او که اکنون سکان‌ فرهنگی و مذهبی استان فارس را برعهده گرفته، بزرگترین ظرفیتی است که حول محور ایشان می‌توان به عنوان الگو مدنظر قرار داد.

رئیس حوزه علمیه فارس، تصریح کرد: وجود اندیشمندان دانشگاهی و اساتید متعهد دانشگاه که دغدغه آن ها ارتقاء معنویت در دانشگاه است در کنار پررنگ‌تر شدن فضای توحید در جامعه می‌توانند نگاه رو به جلو را نسبت به علوم روز و نیازهای جهان مطرح کنند.

او، با تاکید بر اینکه این ظرفیت‌ها می‌تواند الگویی برای تحقق وحدت میان حوزه و دانشگاه قرار گیرد، ادامه داد: تا نقطه آرمانی فاصله داریم اما بسیاری از کارها انجام شد، چنانچه با مسئولان نهادهای رهبری به ویژه جناب حجت‌الاسلام مقامی که نگاه بسیار خوبی در این حوزه دارند جلساتی تشکیل و  حوزه گام‌هایی در این  زمینه برداشته شده است.

استوار میمندی ، افزود: برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی و مناظره هایی در چهارچوب مثبت، با رویدهای فرهنگی مذهبی ،کار ویژه بیانیه گام دوم انقلاب، برنامه‌های مناسب با هفته بصیرت، وبینار کنفرانس بین المللی جبهه مقاومت به مناسبت شهادت سردار شهید سلیمانی ‌ مجموعه ظرفیت‌هایی هستند که می‌توانند نسبت به ارتقای وحدت حوزه و دانشگاه در سطح استان موثر واقع شوند.

انتهای پیام/ت

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار