مدیر شیلات و امور آبزیان چهارمحال و بختیاری، به تشریح اقدامات لازم به منظور کاهش خسارات سیل به مجتمع‌های پرورش ماهی پرداخت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، محمد کریمی مدیر شیلات و امور آبزیان چهارمحال و بختیاری گفت: در حین صدور هشدار قرمز یا نارنجی هواشناسی از دو روز قبل غذادهی به آبزیان باید قطع شود و اگر مجموعه به صورت پمپاژی کار کند سیستم‌های مربوطه باید در صورت نیاز و پیش از وقوع مخاطره طبیعی سیل، تعمیر و بازسازی شوند.

او افزود: پیشگیری از وقوع سیل باید از زمان احداث مجوعه شیلات در نظر گرفته شود، بدین نحو که مکان‌یابی اولیه برای جانمایی قفسه‌های پرورش ماهی درست تعبیه شده و مکان اختصاص‌یافته سیل‌گیر نباشد.


بیشتر بخوانید


کریمی اضافه کرد: در زمان احداث نیز باید درباره تمهیداتی نظیر احداث دیواره سیل بند، کانال‌های مخصوص مانند پمپاژ و برق اضطراری، امور ساختمانی و آموزش‌های لازم، دقت لازم صورت بگیرد.

او با تاکید بر مطالعه دستورالعمل‌های لازم پس از وقوع سیل یادآور شد: تمهیدات بیمه‌ای در نظر گرفته شده و مدیر مزرعه باید محصول خود را جداگانه بیمه کند که اگر احتمالا بارش شدیدی صورت گرفت متحمل خسارت نشود.

کریمی با تاکید بر اینکه در هنگام وقوع سیل تا حد ممکن ورودی آب‌ها باید قطع شود گفت: از آب پمپاژ یا چاه استفاده کنند تا آب گل‌آلود وارد کارگاه نشود.

او با بیان اینکه چاهک‌های حریمی در زمان احداث در نظر گرفته می‌شوند افزود: پمپاژ آب سالم از طریق چاهک حریمی سبب شده تا مشکلی برای ذخیره پرورش ماهی به‌وجود نیاید.

کریمی در خصوص کاهش استرس آبزیان گفت: اگر گل ولای وارد مجموعه نشود استرسی موجودات آبزی را تهدید نمی‌کند و باید ذکر کرد که قطع غذادهی دو روز قبل از سیل نیز یکی از راه‌های کاهش استرس آبزیان است.

او ادامه داد: اضافه کردن نمک نیز باعث کاهش استرس و از بین بردن انگل‌های سطحی می‌شود همچنین اضافه کردن مکمل‌های ویتامینه از دو روز قبل نیز سبب تقویت سیستم ایمنی آبزیان خواهد شد.

کریمی با اشاره به اینکه تقویت سیستم ایمنی آبزیان زمان‌بر است گفت: به صورت فوری استفاده از مکمل‌های ویتامینه مانند گروه سی و بی توصیه می‌شود.

او افزود: عملیات شستشو بیشتر توسط آب نمک صورت می‌گیرد چرا که برای آبزیان روشی کم‌خطر و کم‌هزینه است و خطر زیست‌محیطی ندارد.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار