انعقاد تفاهم نامه همکاری بین ناجا و هیئت ناشنوایان استان کرمان

به منظور توسعه تعاملات، تفاهم نامه همکاری مشترک بین فرماندهی انتظامی و هیئت ناشنوایان استان کرمان امضا و طرح آموزش همگانی «سخن یار مهربان» افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، سردار عبدالرضا ناظری فرمانده انتظامی استان کرمان در حاشیه مراسم انعقاد تفاهم نامه بین فرماندهی انتظامی و هیئت ناشنوایان استان کرمان، افتتاح سامانه ۱۱۰ سخت گویش و افتتاح طرح آموزش همگانی «سخن یار مهربان»، که با حضور پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا به ویژه سیدالشهدای مقاومت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و تبریک ولادت حضرت زینب (س) گفت: امروز توفیقی نصیب شد در محضر کسانی باشیم که همچون حکما لب فرو بسته اند و کمتر سخن می‌گویند و به دلیل اینکه شاید مانند ما صحبت ظاهری ندارند، به عنوان افرادی امین، رازدار و یک رنگ هستند.

او افزود: عزیزان توانمندی که توانایی آن‌ها از خیلی از کسانی که صحبت می‌کنند، بیشتر است و معرفت، جوانمردی و ... از شاخصه‌هایی است که همه ما در طول دوران زندگی در بین قشر ناشنوا دیده ایم.

سردار ناظری با بیان اینکه جمعیت ناشنوایان در دنیا بیش از ۴۶۰ میلیون و در کشور ۱۲۰ هزار هست که عدد قابل توجهی است، افزود: این افراد در استان کرمان بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ نفر هستند.

او تصریح کرد: پلیس همواره در اجرای مأموریت خود هدف گذاری کرده که برای مردم جامعه با هر معلولیتی و از هر قشری تأمین امنیت بکند.

سردار ناظری با بیان اینکه همه حتی در دورترین نقطه مرزی کشور، از این امنیت برخوردارند، افزود: پلیس همه مردم را در حوزه خدمت رسانی، امنیت و مأموریت‌هایی که برای آن‌ها انجام می‌دهد، محترم می‌شمارد و به آن‌ها خدمت می‌کند.

فرمانده انتظامی استان کرمان گفت: در حوزه پلیس ۱۱۰ یک نفر امدادخواه هم که از طریق تلفن ۱۱۰ در هر لحظه از شبانه روز، پلیس را فرا بخواند، افتخار ما این است در کوتاه‌ترین زمان محضر مردم حاضر می‌شویم و خواسته و مطالبه آن‌ها را می‌گیریم.

سردار ناظری افزود: زمانی که یک فرد ناشنوا توانمندی تکلم نداشته باشد و نتواند این را از طریق زبان به همکار ما اعلام کند و مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ بلافاصله گشت را احضار کند، ممکن است آن لحظه یک جنایتی در آن نقطه رخ دهد لذا حتماً باید سازوکاری را فراهم می‌کردیم که بتوانیم با آن‌ها ارتباط برقرار کنیم و در مواقع ضروری با استفاده از فناوری‌هایی که امروز وجود دارد، پلیس را فراخوانی کنند.

او با بیان اینکه پلیس امروز پلیس هوشمند است و به فرمایش مقام معظم رهبری به سمت سازمان پلیس در تراز نظام مقدس اسلامی حرکت می‌کنیم، تصریح کرد: یکی از موضوعات کاری ما این است که به سمت هوشمند سازی برویم و از ابزار، علم و تکنولوژی موجود بتوانیم به بهترین نحو استفاده کنیم و از طریق سامانه‌ای که امروز افتتاح می‌شود، در خدمت این عزیزان هستیم.

سردار ناظری بیان داشت: ۱۱۰ فقط رسیدن در صحنه جرم نیست بلکه خیلی اوقات مخاطبین ۱۱۰ با ما تماس می‌گیرند، پیام و خبر و یا اتفاقی را به ما گزارش می‌دهند و خیلی اوقات ما نقش راهنما را بازی می‌کنیم.

فرمانده انتظامی استان کرمان گفت: در حوزه پلیس ۱۱۰ بخشی از تماس‌های میلیونی شهروندانی که در استان کرمان داشتند، مردم راهنمایی می‌خواهند و ما آن‌ها را راهنمایی می‌کنیم.

او با اشاره به مرکز تجمیع ۱۱۰ که تمام زنگ خوری کل استان پهناور کرمان در این مرکز هست، افزود: هر کسی از هر نقطه استان با ۱۱۰ تماس بگیرد، در مرکز این ستاد زنگ خوری دارد و اپراتور راهنمایی و هدایت می‌کند تا واحد گشتی در هر شهرستان به سر صحنه بروند.

سردار ناظری تصریح کرد: همیشه در ارزیابی و بازخوردها، رضایتمندی مردم را داریم، اما گاهی اوقات به دلیل کمبودها، تأخیر‌هایی هم داشتیم، اما ثانیه‌ها در صحنه‌ای که یک نفر ما را فراخوانده برای ما مهم است لذا یک نفر هم اگر نتواند با ۱۱۰ تماس بگیرد و از این ظرفیت عظیم نظام نتواند بهره ببرد برای ما جای دغدغه است و در این حوزه خود را مدیون شهروند عزیز به خصوص قشر ناشنوا می‌دانیم.

فرمانده انتظامی استان کرمان در حوزه مشاوره نیز گفت: مرکز مشاوره ما، مشاوره‌های خوب و اثربخشی را می‌دهد و بیش از ۷۵ درصد از پرونده‌هایی که ارجاع می‌شود، منجر به صلح و سازش می‌شود.

سردار ناظری افزود: هئیت ناشنوا آموزش اولیه را دیدند و به عنوان رابط ناشنوایان هستند و دنبال این هستیم یک پلیس در هر شیفت خدمتی، این توانمندی را پیدا کند که بتواند با این ناشنوایان ارتباط پیدا کند.

سرهنگ یوسف نجفی، رئیس پلیس راهور کرمان نیز در خصوص گواهینامه ناشنوایان گفت: هماهنگی لازم به عمل آمده و این امکان را داریم و آموزشگاه حقیقت در شهر کرمان متولی گواهینامه آنان است.

او افزود: کار دیگر اینکه با هماهنگی مؤسسه راهگشا و اداره بهزیستی قرار شد، فیلم کمک آموزشی در خصوص آیین نامه راهنمایی و رانندگی تهیه کرده و در اختیار این عزیزان قرار بگیرد که بهتر بتوانند برای آزمون‌ها آماده شوند.

سرهنگ نجفی تصریح کرد: طبق آیین نامه راهنمایی و رانندگی، شرط گرفتن گواهینامه ناشنوایان این است که یک تابلو مخصوص آن‌ها (تصویر یک گوش بزرگ) پشت شیشه عقب وسیله نقلیه نصب شود تا رانندگان دیگر متوجه شوند و مراعات آن‌ها را بکنند.

حسین مولا، رئیس هیئت ورزش‌های ناشنوایان استان کرمان هم در این جلسه گفت: خدا را شکر می‌کنم که قدم خوبی را فرماندهی نیروی انتظامی استان کرمان برداشتند و در ایران این کار نشده بود، بدین ترتیب امنیت را به ناشنوایان برگرداندیم و به آن‌ها یاد دادیم که به فکر شما و با شما هستیم.

او افزود: این عزیزان تنها کاری که می‌توانند بکنند صحبت کردن بدون گوش نکردن حرف است، اما با این عمل نشان دادیم که امنیت و نیروی انتظامی با شما است و حرف شما را در این جامعه می‌پذیرند و گوش می‌دهند.

مولا تصریح کرد: زمانی که ناشنوایان می‌خواهند امتحان دهند، به دلیل اینکه صحبت را نمی‌شنوند و نمی‌توانند صحبت کنند، جمله بندی نمی‌توانند بکنند و مثلاً سبقت ممنوع را برعکس (ممنوع سبقت) می‌نویسند و تعداد زیادی از ناشنوایان شاید حدود ۲۰ بار برای امتحان می‌روند و بعضی‌ها حتی منصرف می‌شوند و نمی‌روند بنابراین پیشنهاد ما این بود که یک کلیپ تهیه شود و سوال سبقت ممنوع را به زبان اشاره آموزش دهیم.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار