مدیر عامل سازمان آتش نشانی مهاباد گفت: استفاده نادرست از محلول‌های ضدعفونی کننده می‌تواند حوادث جبران ناپذیری را رقم بزند.

احمدی مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،گفت: امسال باتوجه به همه‌گیری بیماری کرونا، اهمیت شستشو و ضدعفونی محیط زندگی و محل کار دوچندان شده است.

او با اشاره به اینکه استفاده نابجا و بدون آگاهی از مواد شوینده و پاک کننده شیمیایی می‌تواند خطرات جبران ناپذیری را ایجاد کند، افزود:پرهیز از مخلوط کردن دو محلول جرم‌گیر یا لوله‌بازکن، پرهیز از تماس مواد با دست، پوست و مخصوصا چشم و اطمینان از تهویه مناسب هنگام استفاده از مواد شیمیایی جزو مواردی است که باید رعایت شود.

احمدی با بیان اینکه آنچه این روز‌ها به نام جرم‌گیر یا لوله‌بازکن به فروش می‌رسد، بر دو نوع اسیدی و قلیایی (بازی) است، اضافه کرد: تشخیص اسیدی یا قلیایی بودن بسیار ساده است و اگر چند قطره از مایع را روی خاک یا رسوب دست‌شویی بریزید و کف کند، اسیدی است. در نوع قلیایی نیز وقتی روی خاک یا رسوب ریخته شود، کف نمی‌کند.

این مقام مسئول اذعان کرد:استفاده از اسید‌ها برای باز کردن لوله‌ها بسیار خطرناک‌تر از مواد قلیایی یا بازی است پس هنگام خرید دقت کنید، و درصورت امکان از نوع اسیدی استفاده نکنید.

مسئول سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مهاباد گفت:پس از استفاده از لوله‌بازکن‌ها در صورتی که هرگونه بوی نامطبوع را متوجه شدید، به سرعت محل را ترک کنید، زیرا گاز‌های سمی خیلی سریع عمل می‌کنند و به شما فرصت خروج نمی‌دهند.

او ادامه داد: در صورت تماس پوست و یا چشم با مواد شوینده و ضدعفونی کننده، مواد اسیدی و یا قلیایی، پوست و چشم را با مقادیر فراوان آب شستشو داده و مصدوم را به مرکز درمانی منتقل کنید.

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.