یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت:اگر بتوانیم کسری بودجه را صفر کنیم به احیای قدرت خرید دهک‌های کم درآمد کمک کرده ایم.

میثم پورپناه کارشناس ارشد مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص کسری بودجه دولت که موجب  تورم می شود, اظهار کرد:زمانی که هزینه ها افزایش پیدا می کند اما به ازای آن درآمدی وجود نداشته باشد, کسری بودجه به وجود می آید. همان طور که مقام معظم رهبری از کسری بودجه به عنوان " ام الخبائث " یاد کرده اند, باید بدانیم این کسری بودجه معضلی جدی است.

وی ادامه داد:کسری بودجه دولت را به استقراض از بانک مرکزی یا مردم  سوق می دهد. این استقراض پس از مدتی باید پس داده شود. اما کسری بودجه به طور معمول از محل درآمدها پس داده نمی شود.درآمدهای دولت در سنوات گذشته دچار مشکل شده است؛ در نهایت بانک مرکزی مجبور به خلق پول می شود. از این رو نقدینگی افزایش پیدا کرده و تورم به وجود می آید.


بیشتربخوانید


پورپناه بیان کرد:طی سال‌های گذشته به جزء ۴ یا ۵ سال ما تورم ۲ رقمی را تجربه نکرده ایم؛ بنابراین روز به روز قدرت خرید دهک‌های کم درآمد کمتر شده و ثروت به دهک‌های ثروتمند درآمدی انتقال پیدا می کند. اگر بتوانیم کسری بودجه را صفر کنیم به احیای قدرت خرید دهک‌های کم درآمد کمک کرده ایم.

این کارشناس ارشد اقتصادی گفت: تورم معلول و علت آن خلق پول, کسری بودجه و رشد نقدینگی بدون تناسب با رشد اقتصادی کشور است. 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار