یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت:رشد نقدینگی در اقتصاد کشور ما همچنان بالاست و با کسری بودجه موجود، باید با کاهش قیمت‌ها خداحافظی کنیم.

امیر طاها میبدی کارشناس ارشد اقتصادی و مدرس دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص نرخ تورم منتشر شده در آذر توسط مرکز آمار اظهار کرد:کاهش نرخ  تورم آذر ماه نسبت به آبان از کاهش انتظارات تورمی برای جهش قیمت ها باز می گردد.

وی ادامه داد: مردم انتظار دارند با برداشته شدن احتمالی تحریم ها، بازارها در کشور به ثبات برسند.اما نباید فراموش کنیم که رشد نقدینگی در اقتصاد کشور ما همچنان بالاست و با این کسری بودجه موجود در دولت, باید با کاهش قیمت ها خداحافظی کنیم.

این استاد دانشگاه گفت: یکی از دلایل تورم پاییز امسال فاصله زیاد بین دهک‌های هزینه‌ای است. کاهش فشار تورم برای ثروتمندان و حفظ تورم بر دوش کم درآمد‌ها است. اگر توجه کنید، متوجه می‌شوید که نرخ تورم خوراکی برای دهک کم درآمد ۴ درصد و برای ثروتمندان ۵ درصد است. اما رشد قیمت کالا‌های خوراکی برای دهک اول ۱ درصد و برای دهک دوم منفی ۱.۵ درصد است.با یک حساب سر انگشتی می‌توان نتیجه گرفت که تمام فشار تورم بر دوش اقشار کم درآمد جامعه است.


بیشتر بخوانید


میبدی بیان کرد: اگر نگاهی به قیمت سبد کالا‌ها و خدمات مصرفی آذر ماه نسبت به آبان امسال بیندازیم، متوجه خواهیم شد که قیمت ها نسبت به ماه گذشته حدود ۲ درصد گران‌تر شده است. اگر سیاستگذاران موفق شوند نرخ تورم ماهیانه را پایین‌تر از یک درصد نگه دارند، می‌توانیم به کاهش نرخ تورم امیدوار باشیم.

وی در پایان اظهار کرد: نرخ تورم هدف گذاری شده بانک مرکزی ۲۲ درصد است. اگر بخواهیم به تورم ۲۲ درصد بانک مرکزی برسیم، باید نرخ تورم سالانه را در هر ماه ۱.۵ درصد کاهش دهیم. البته هنوز دلیل اعلام نشدن نرخ تورم از سوی بانک مرکزی را نمی‌دانیم.باید این مسئله را نیز در نظر گرفت که آمار‌های اعلام شده از طرف مرکز آمار ایران را نمی‌توانیم پایانی بر روند صعودی نرخ تورم بدانیم.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Mohsen
۱۰:۳۶ ۰۳ دی ۱۳۹۹
نرخ ارزرااز13500تومان به25600تومان رسیده است
تا کسری بودجه حل بشه.
این مسئله نیازبه کارشناسی مجدد داره.
آخرین اخبار