فتحی گفت: احیا، توسعه و غنی سازی اراضی جنگلی بلوط استان ایلام که از خشکسالی‌ها و آفات آسیب دیده اند به بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ؛ حجت اله فتحی معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: برای مبارزه با زوال و خشکیدگی درختان بلوط باید برنامه‌های مدونی همراه با تخصیص اعتبار اجرا شود که در استان ایلام با وجود کمبود‌های اعتباری ، اقدامات موثر و پیشگیرانه‌ای انجام گرفته است.

او با بیان اینکه تمامی اقدامات صورت گرفته در استان از محل منابع داخلی انجام شده است، اظهار کرد: از همان ابتدای شناسایی کانون‌های خشکیده بلوط ، اقدامات مختلف بیولوژیکی و تنش رطوبتی کوتاه مدت تا بلند مدتی در استان انجام گرفت و این روند همچنان تا پایان کامل خشکیدگی درختان بلوط در استان ادامه دارد.

فتحی اظهار کرد: شاخه زنی و قطع بافت‌های آسیب دیده ناشی از خشکیدگی یا بیماری‌های دیگری، چون مخور و لورانتوس، خروج بافت‌های آسیب دیده از جنگل و معدوم سازی آنها، اقدام‌های پرورشی، چون تولید نهال و بذرکاری و ایجاد سامانه‌های سطوح آبگیر باران از جمله فعالیت‌های مربوط به احیای درختان بلوط در استان ایلام است.

او مطرح کرد: همچنین در کنار فعالیت‌های عملیاتی، تدوین پایان نامه‌های دانشجویی و طرح‌های مطالعاتی دانشگاهی در خصوص وضعیت درختان بلوط توسط مراکز پژوهشی و دانشگاهی در حال انجام است.

معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام افزود: از مهمترین اقدامات مبارزه با زوال درختان بلوط به حفاظت از درختان سالم، آموزش، ترویج، تولید نهال و کشت در مناطق جنگلی و بذرگیری از پایه‌های مقاوم به خشکیدگی می‌توان اشاره کرد.

او ادامه داد: برای ریشه کنی این مشکل در ناحیه رویشی زاگرس باید یک مرکز جامع پایش خشکیدگی تشکیل شود تا از طریق این مرکز هماهنگی در تبادل موضوعاتی چون پژوهش و تحقیقات دانشگاهی و علمی، پیگیری برای جذب اعتبارات، انجام فعالیت‌های عملیاتی موثر و دیگر موارد مفید در خصوص وضعیت درختان بلوط در استان‌های واقع در ناحیه رویشی زاگرس تسریع یابد.

انتهای پیام/ ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.