رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در حال حاضر حمل و نقل هوایی از استان ما به خاطر کرونا وجود ندارد، ترانزیت مسائلی دارد و حمل و نقل ریلی به ترکمنستان هم به خاطر برخی تصمیمات دچار مشکلاتی شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمدعلی امیرفخریان رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: یکی از الزامات مورد نیاز صاردات ما، تردد و حمل و نقل کامیونی و ریلی و هوایی است؛ در سال‌های گذشته متاسفانه در این زمینه با تصمیماتی خود را محروم کرده ایم.
 
او افزود: خراسان رضوی برخلاف استان‌های شمالی و جنوبی که حمل و نقل دریایی دارند، محدودیت دارد. از طرفی، در حال حاضر حمل و نقل هوایی به خاطر کرونا وجود ندارد، ترانزیت دچار مشکل است و حمل و نقل ریلی به ترکمنستان هم به خاطر برخی تصمیمات دچار مشکلاتی شده است.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی  ادامه داد: حضور استان خراسان رضوی با توجه به تاثیری که دارد، در جلسات حمل و نقل ریلی راه آهن مرکز واجب و ضروری است تا تصمیمات کارشناسی اخذ گردد. حجم ترانزیت استان ما کاهش زیادی یافته و این آمار‌ها نشان دهنده تاثیر تصمیمات غیرکارشناسی است.

بیشتر بخوانید


امیرفخریان بیان کرد: در استان، چندین جلسه با مقامات ارشد راه آهن و استان برای حل مشکلات حمل و نقل ریلی برگزار کردیم، اما مشکل مرتفع نشده است؛ زیرا مشکل، استانی نیست و باید مطالبه گری را از مرکز پیگیری کنیم. این تصمیمات باعث شده مسیر‌های ترانزیت جایگزین تقویت شود. ترکیه از باکو کالا را منتقل میکند و حتی ترانشیپ برای آن‌ها توجیه اقتصادی دارد.

او تصریح کرد: راهکاری که وجود دارد این است که اتاق بازرگانی یا شرکتی تحت نظارت اتاق برای حفظ منافع تجار، واردات واگن را برعهده داشته باشند یا در آن سهامدار باشند. همچنین توافق لازم بین کشور‌های سی آی اس و ایران صورت گیرد تا سهم خود را از ترانزیت، بار دیگر به دست آوریم. برای اینکه از ریل‌های عریض آن کشور‌ها استفاده کنیم، باید توافقی بین راه آهن ایران و کشور‌های شوروی سابق صورت گیرد. میتوانیم در این زمینه واگن عریض تولید کنیم و از مشوق‌های صادراتی برای این موضوع استفاده کنیم تا دستمان زیر سنگ آن کشور‌ها برای تامین واگن عریض نباشد.
 
انتهای پیام//ف.ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار