رئیس اداره ترانزیت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: از ابتدای امسال رفت و آمد ناوگان حامل بار ترانزیتی از مرز دوغارون افزایش داشته و این روند در ۲ ماه اخیر بیشتر شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حمید محمدی فاز رئیس اداره ترانزیت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: در ۶ ماه نخست امسال شرایطی همچون بسته شدن مرز جنوبی افغانستان و مرز‌های زمینی ترکمنستان با ایران و هم زمانی این رویداد‌ها با رونق کریدور‌های جدید تجارت بین‌المللی از مسیر ایران موجب شد ترانزیت کالا از این پایانه مرزی ۱۶ درصد افزایش یابد.

او افزود: اکنون که مشکلات در مرز‌های جنوبی افغانستان تاحدی رفع شده ترانزیت از این مرز در هشت ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۷ درصد افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید

رئیس اداره ترانزیت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی ادامه داد: در هشت ماه ابتدایی امسال ۱۶ هزار و ۹۲۹ دستگاه ناوگان ترانزیتی از پایانه مرزی دوغارون عبور کرده‌اند.

محمدی فاز بیان کرد: افزایش ترانزیت با بازگشایی ۲ مرز زمینی خراسان رضوی با کشور ترکمنستان ادامه داشته است، مرز زمینی سرخس از ۱۷ شهریور و مرز زمینی لطف آباد از ۱۱ آذر ماه بازگشایی شد، اما به دلیل شرایط سختی که ترکمنستان وضع کرده است این مسیر‌ها مورد استقبال تجار، رانندگان و شرکت‌های حمل و نقل بین المللی قرار نگرفته است.

او تصریح کرد: پس از گذشت سه ماه از بازگشایی پایانه مرزی سرخس، روزانه به طور میانگین ۴۰ دستگاه کامیون از این گذرگاه عبور کرده که تایید کننده عدم استقبال فعالان عرصه حمل و نقل می‌باشد و تاکنون هیچ درخواستی نیز برای عبور ناوگان باری از مرز تازه افتتاح شده لطف آباد دریافت نشده است.

رئیس اداره ترانزیت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی تاکید کرد: در پی مشکلات ایجاد شده در این مسیر‌های ترانزیتی مسیر تجاری بین‌المللی "کتای" شامل ایران، افغانستان، تاجیکستان و قرقیزستان فعال شد و همچنین با اجرای توافقنامه تجاری میان "ایران، افغانستان و ازبکستان"، این مسیر جدید نیز به مسیر‌های ترانزیتی جایگزین ترکمنستان افزوده شد.

محمدی فاز اظهار کرد: انسداد و اختلال در تجارت زمینی پاکستان از گذرگاه مرزی جنوبی افغانستان و ولایت قندهار این کشور، مهمترین عامل رونق ترانزیت در مرز دوغارون است و می‌توان سهم ۸۰ درصدی به این رویداد برای رونق مرز دوغارون در نظر گرفت.
 
انتهای پیام// م.ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.