معاون مدیریت خدمات شرکت ملی حفاری ایران و مدرس دانشگاه برای نخستین بار موفق به تالیف و انتشار کتاب «طراحی مدل‌های مختلف مخازن بتنی پسماند‌های حفاری» شد.

داریوش عبدی کهنکی معاون مدیریت خدمات شرکت ملی حفاری و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: کتاب "طراحی مدل‌های مختلف مخازن بتنی پسماند‌های حفاری" در زمینه طراحی و ساخت مخازن ایزوله بتنی و طرح اختلاط بتن با مواد مختلف با رعایت استاندارد‌ها بر مبنای دانسته‌های علمی، عملی، تحقیقاتی و کاربردی به رشته تحریر در آمده است.

او درخصوص مطالب چاپ شده در این کتاب، افزود: استفاده از این گونه مخازن در حفاری چاه‌های نفت و گاز به لحاظ رعایت مسائل زیست محیطی و به منظور توسعه پایدار اهمیت قابل ملاحظه‌ای دارد و طرح اختلاط پیشنهادی در این کتاب به گونه‌ای است که می‌توان از این مخازن ایزوله جهت مقاصد دیگری از جمله ذخیره آب و سیالات حفاری نیز استفاده به عمل آورد.

عبدی کهنکی بیان کرد: کتاب مذکور بر این موضوع تاکید دارد که با جابجایی و نگهداشت سیالات مختلف در مخازن و استفاده دوباره از آن‌ها در هزینه مواد شیمیایی سیالات صرفه جوئی اقتصادی صورت می‌پذیرد، ضمن اینکه می‌توان به عنوان مخازن تصفیه خانه‌های آب و فاضلاب نیز مورد استفاده قرار گیرد.

این دانش آموخته رشته مهندسی عمران در مقطع دکتری (ph.D) و مدرس دانشگاه و عضو انجمن بتن ایران اظهار داشت: از جمله کاربرد‌های دیگر این مکتوب علاوه بر شکل مهندسی مخازن به طرح اختلاف بتن با ۴ ماده مختلف از جمله میکروسلیس، ژل میکرو سلیس، نانو سلیس و فوق روان کننده و افزایه‌های دیگر پرداخته که در پی افزایش عمر مفید این دست مخازن به دلیل افزایش دوام و پایایی بتن موجب کاهش آلودگی‌های احتمالی زیست محیطی خواهد بود.

عضو پایه ارشد سازمان نظام مهندسی استان خوزستان ادامه داد: در کتاب به مواردی که موجب آلودگی‌های احتمالی زیست محیطی در خلال عملیات چاه‌های نفت و گاز پیش می‌آید نیز اشاره و در خصوص روش‌های کنترل پسماند‌های حفاری و نحوه ساخت محل دفن به صورت ایزوله پرداخته شده است.

عبدی کهنکی با بیان اینکه کتاب مذکور برای بهره برداری دانشجویان رشته‌های محیط مهندسی زیست، مهندسی عمران و دانشجویان رشته سیالات و سایر دانش پژوهان مورد کاربرد آموزشی دارد، تصریح کرد: در زمان حاضر کتاب دیگری تحت عنوان استفاده از کنده‌های حفاری چاه‌های نفت و گاز در صنعت ساختمان «را در مراحل چاپ دارد که به زودی به بازار کتاب عرضه می‌شود.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.