معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست یزد گفت: مراتع، عرصه‌ها و زیستگاه‌های طبیعی استان، پیست موتورسواری و آفرودسواری نبوده و با آن‌ها برخورد قضایی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، اعظم حبیبی پور، معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست یزد گفت: متأسفانه اخیراً گروهی از افراد خواسته و یا ناخواسته، بهترین و ارزشمند‌ترین مراتع بکر و دست نخورده و زیستگاه‌های حیات وحش را هدف آفرودسواری و سافاری قرار داده و آسیب زیادی به این عرصه‌های بیابانی که از حساسیت بالایی برخوردار هستند وارد کرده اند.

او افزود: پدیده گرد و غبار یکی از مهمترین تهدیدات زیست محیطی در نواحی خشک و بیابانی محسوب می‌شود، استان یزد نیز به دلیل قرارگیری در این اقلیم، همواره تحت سیطره طوفان‌های ماسه و گردو غبار است لذا در این شرایط حفظ پوشش سنگ ریزه سطحی در کاهش فرسایش خاک و محافظت از خاک‌های با حساسیت بالا به فرسایش بسیار اهمیت دارد.

اعظم حبیبی بیان داشت: آفرود سواری و سافاری در زیستگاه‌های بکر با از بین بردن پوشش سطحی و بافت خاک محل را برای بروز پدیده گرد و غبار مستعد کرده و با وزش یک نسیم، گرد و خاک به هوا برخاسته و موجب بروز آلودگی محلی می‌شود.

این مسئول تصریح کرد: علاوه بر آن فشرده شدن خاک منطقه و از بین رفتن تخلخل آن موجب کاهش نفوذ آب به داخل خاک شده و در نتیجه تأثیرات منفی زیادی بر زایش و رویش گونه‌های گیاهی منطقه خواهد داشت.

حبیبی اظهار داشت: همچنین با ورود ماشین‌ها و موتورسیکلت‌ها به مناطق بکر تلفات جانوران در اثر تصادف افزایش و امنیت زیستگاه بر هم خواهد خورد که این موضوع، پراکندگی و مهاجرت حیات وحش را به دنبال خواهد داشت و در نهایت به تدریج اکوسیستم طبیعی منطقه تخریب شده و زخم‌های عمیقی بر طبیعت به جا خواهد ماند.

اعظم حبیبی پور، معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست یزد تاکید کرد: با توجه به مفاد قانونی مربوطه مبنی بر ممنوعیت تخریب و ایجاد آلودگی در مناطق تحت مدیریت محیط زیست، آفرود سواری نیز در این مناطق به عنوان یکی از مصادیق تخریب محیط زیست ممنوع  بوده و با افراد خاطی برخورد قضایی صورت خواهد پذیرفت.

حبیبی پور گفت: همچنین در سایر مناطق نیز می‌بایست مناطق مستعد آفرود سواری و سافاری شناسایی و ضمن آموزش‌های لازم به افراد مرتبط، سافاری و آفرود به صورت هدفمند، قانونمند و کنترل شده و به نحوی برگزار شود که کمترین آسیب به طبیعت و حیات وحش را وارد کند.

انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار