به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از اردیبهشت ماه امسال قرار شد قیمت خودرو بر اساس قیمت دستوری که شورای رقابت تعیین می کند، مشخص شود. بعد از آن قرار شد قیمت خودرو هر ۳ ماه یکبار بر اساس نرخ تورم بخشی مشخص شود که بر این اساس با افزایش نرخ تورم بخشی قیمت خودرو نیز افزایش می یافت.
بعد از آن خودروسازان اقدام به طراحی خودروهای جدید کردند و بر این اساس خبرهایی ناشی از خارج شدن قیمت دستوری برخی از خودروها از فرمول شورای رقابت منتشر شد. هفته گذشته قرار بود آزادسازی قیمت برخی از محصولات تولیدی خودروسازان در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه مطرح شود، اما این اتفاق نیفتاد، اکنون خبر میرسد شورای رقابت با پیشنهاد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) مبنی بر آزادسازی قیمت برخی از محصولات تولیدی شرکتهای خودروساز موافقت کرده است.
سید مصطفی صفاری مشاور رئیس شورای رقابت در گفتوگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص خارج شدن قیمت برخی از خودروها از قیمت گذاری دستوری، گفت: خودروها برای قیمت گذاری به ۲ دسته تبدیل شده اند که شامل خودروهای اقتصادی یا همان پر تیراژ و خودروهای لوکس می شود.
مشاور شورای رقابت گفت: خودروهای لوکس به خودروهایی گفته میشود که رشد تولید بیش از ۵۰ درصدی دارند. در شورای رقابت تصمیم گرفته شد که خودروهای لوکس با رشد تولید۵۰ درصد از قیمت گذاری دستوری خارج شوند، به طور مثال اگر ۲۰۷ رشد بالای ۵۰ درصد داشته باشد، از قیمت گذاری دستوری خارج خواهد شد.
صفاری تشریح کرد: خودروی تارا نیز جزء خودروهای لوکس به شمار می آید، این بدان معناست که قیمت این خودرو را خودروساز مشخص خواهد کرد و از قیمت گذاری دستوری خارج خواهد شد.
بیشتر بخوانید
رضا شیوا، رئیس شورای رقابت پیشتر گفته بود، پیشنهاد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برای خروج حداقل ۱۰ خودرو شامل دناپلاس توربو شارژ، هایما، رانا، کوئیک، شاهین، ساینا، پژو ۲۰۷ پانوراما، چانگان، آریا، تارا و برخی دیگر از خودروها از شمول قیمتگذاری است، البته همانطور که بیان شد اعضای شورای رقابت به صورت مشروط با آزادسازی قیمت برخی محصولات ۲ خودروساز بزرگ کشور موافقت کردهاند.
به طوریکه خودروهایی که رقیب و همکلاس هستند از دستورالعمل قیمتگذاری خارج میشوند، همچنین خودروهایی که حداقل ۱۰ درصد از آنها صادر میشوند نیز از شمول قیمتگذاری خارج و بر مبنای قیمت صادراتی قابلیت قیمتگذاری و عرضه در بازار داخلی خواهند داشت.
اما شاید اصلیترین شرط شورای رقابت برای آزادسازی قیمت خودرو مربوط به تولید خودروهایی است که رقیبی در بازار داشته باشند، به عبارت دیگر محصولی امکان خروج از لیست قیمتگذاری این شورا را پیدا میکند که در بازار رقیبی برای آن وجود داشته باشد. برای قیمت گذاری تعدادی از خودروها فرمولی متفاوت با دستور العمل در نظر گرفته شده است.
حال شورای رقابت از لغو آزادسازی قیمت خودرو می گوید، رضا شیوا رئیس شورای رقابت گفت: آزادسازی زمانی اتفاق میافتد که بازار رقابتی داشته باشیم و خودروها رقیب دیگری در شرکتهای تولید کننده وجود داشته باشد. اکنون ۳ خودروساز دیگر به ۲ خودروساز بزرگ اضافه شده اند و به دنبال تقویت خودروهایشان هستند.
او با بیان اینکه مقرر شده خودروسازان ۵۰ درصد تولید را افزایش دهند و خودروسازان بخش خصوصی از این دستورالعمل تبعیت خواهند کرد، ادامه داد: امسال باید موانع تولید را رفع کنیم. ۲ خودروساز اظهار میکنند که زیان میدهند و بحثهای مفصلی در این خصوص مطرح کرده اند. یکی از بحثها در اقتصاد صرف به مقیاس است، یعنی هر چه تولید افزایش یابد هزینه تولید کاهش مییابد.
شیوا گفت: حمایت بسیار خوب از تولید میکنیم و خودروسازانی که به بازار رقابتی اضافه میشوند از آنها حمایت خواهیم کرد. آنچه با خودروسازان صحبت شده، خودروها را به ۲ دسته تقسیم کرده ایم. گروه اول خودروهایی هستند که در گذشته وجود داشتند و گروه دوم شامل خودروهای می شود که جدید تولید شده است.
این مقام مسئول گفت: خودروهایی که قیمت و تیراژ پایین دارند، ۵۵ درصد ظرفیت به خودروهایی که اقتصادیتر هستند و عامه مردم میتوانند خرید کنند، اختصاص مییابد که آنها از دستور العمل شورا تبعیت میکنند، خودروهای جدید هم که ۴۵ درصد فرمول جدید دارند و بر اساس این فرمول استفاده میکنند.
شیوا تشریح کرد: تا امروز تمام کسانی که در قرعه کشی ثبت نام کرده اند از فرمول قدیم استفاده شده است و از ۱۰ دی به بعد از فرمول جدید استفاده می شود.
رئیس شورای رقابت گفت: بازار وضع خوبی دارد و قیمتها رو به کاهش است و اطمینان داریم با افزایش تولید، قیمت خودرو درب کارخانه به قیمت بازار نزدیک شود و این موضوع اکنون شامل خیلی از خودروها شده است. باید کاری کنیم متقاضی واقعی در قرعه کشی شرکت کند، تا زمانی که تقاضا بالاتر از عرضه است باید توزیع عادلانه صورت گیرد.
این مقام مسئول گفت: نهادهای نظارتی روی فرآیند قرعه کشی نظارت دارند و مورد گزارش نشده است که کسی بگوید فسادی در قرعه کشی صورت گرفته است، فعلا تا روش جایگزین پیدا نکردیم همین روش قرعه کشی را ادامه خواهیم داد.
افزایش افسار گسیخته قیمت برخی خودروهای داخل در کنار شکل گرفتن تقاضای غیر واقعی برای خرید، مجدد دولت، مجلس و خودروسازان را به تکاپو انداخته تا روشی جدید برای قیمت گذاری و عرضه انتخاب کنند، روشی که به نظر می رسد مجدد منافع مصرف کنندگان واقعی در آن نادیده گرفته خواهد شد.
اما صحبت هایی که رئیس شورای رقابت در قالب تغییر فرمول قیمت کرده اند، ابهاماتی را ایجاد کرده است، یکی به عدم وجود قیمت بازار برای خودروهای جدید اشاره دارد، سوال اول این است که چگونه سازمان حمایت برای خودروهایی که اصلا در بازار وجود ندارد می خواهد قیمت بازار را گزارش دهد، که از نمونه آن می توان به تارا و شاهین اشاره کرد.
از طرفی برای خودروهایی که توقف تولید دارند، چه برنامه ریزی کرده اند ؟ برای خودروهایی مانند چانگان که نه تهعدی از قبل داشته اند و نه دیگر حتی تولید نمی شوند واقعا تعیین قیمت جدید چه معنا و مفهومی دارد؟
از طرفی پارامتر کیفیت چگونه در نظر قرار خواهد گرفت؟ اعمال حاشیه بازار برای خودروهای جدید حتی به شیوه قبل، قیمت پاییز برخی خودروهای جدید مانند دنا پلاس توربو اتوماتیک و یا شاهین همین اکنون هم تقریبا حاشیه بازار بوده و دیگر تعریف شیوه جدید معنایی ندارد. ابهامات این شیوه بسیار زیاد بوده و ما فقط به تعداد اندکی از آنها پرداخته ایم.
چندی پیش یکی از مشاوران شورای رقابت در حالی از موافقت این شورا با آزادسازی قیمتگذاری برخی خودروها خبر داده بود که به گفته فعالان صنعت خودرو، این موضوع برای اجرایی شدن نیازمند مصوبه سران قوا است و تاکنون اتفاقی در این مورد نیفتاده است. آزادسازی قیمت خودرو هر چند وقت یکبار از سوی فعالان صنعت خودرو و قطعهسازی مطرح میشود و تاکنون در سطوح مختلفی اتفاق افتاده که واگذاری قیمتگذاری خودروهای بالای ۴۰ میلیون تومان در سالهای قبل از جمله آن است.
انتهای پیام/
من میگم کاش سرشون زیر برف بود خفه خون میگرفتن هیچی نمیگفتن..
به خدا قیمت ماشین داشت پایین میومد.. از وقتی رئیس شورای رقابت (شورای رفاقت با خودروسازها) گفت بهمن ماه فرمول جدید میدیم و گرون میکنیم، قیمت ماشین روزی ۳ درصد داره بالا میره!
داره با زبون بی زبونی به دلالا میگه ماشین نفروشید میخوایم یک ماه دیگه گرونش بکنیم اونوقت بفروشید
شک نکنید این مسئولین بی کفایت برعکس چیزی که میگن هدفشون فقط و فقط افزایش قیمت ماشین در بازاره... بعدش بهونشون جور میشه که قیمت کارخونه رو هم گرون بکنن
دعای مجیر
سُبْحَانَكَ يَا فَاطِرُ تَعَالَيْتَ يَا حَاضِرُ أَجِرْنَا مِنَ النَّارِ يَا مُجِيرُ سُبْحَانَكَ يَا ذَا الْعِزِّ وَ الْجَمَالِ
منزّهى تو اى آفريننده،بلندمرتبه هستى اى حاضر،ما را از آتش پناه ده اى پناه دهنده، منزّهى تو اى صاحب شكوه و زيبايى،
جبران کسری بودجه مثل زالو به جان مردم افتاده اند و نه قالیباف نه رییسی
هیچکس اعتراضی نمیکنند.این نمایشی از قبل اماده شده است.سهام داران و مافیای خودرو و روسا خودرو سازی هم در این ام شریک هستند .گور بابای ملت نداری نخر نداری نخور نداری نپوش نداری مسافرت نرو و نان خشک بخور بعد خودشان بهترین ماشین ها را سوار
ما در این آتش بیتدبیری مسئولان داریم میسوزیم
در عوض حقوق ما گارگر اول سال یه ۱۰ الی ۲۰ درصد اونم با دعوا اضافه میشه بعد اون هرماه همه چی ۴۰ ال ۵۰ درصد گرون میشه نفسمون بند اومد،آقای رئیسی لطفا ورود کنین ،ماشین خریدنم شده برامون آرزو
چون هيچی سرجایش نیست مدیران بی سواد و سفارشی هستند خودرو سازی هها حیات خلوت سیاسیون است وهمه ارگانها از این سفره ارتزاق میکنن
هزینه تولید تولید در مقايسه با خارج وحشتناک بالا است یعنی اگر برا تولید 100 ماشین 1 نفر کارگر لازم باشه در ایران برای تولید ماشین 100 نفر حقوق میگیرند هزار بد بختی دگر که حوصله ندارم بنویسم
بیچاره مردم سوار چه فرغون هایی می شوند
بنده اگر لکسوس هم بگیرم هیچ موقع این پراید رو کنار نمیزارم
البته خب ملت هم ..... هستند چون خودمون اینو انتخاب کردیم
دولت فقط تنها چیزی که بلده گرانی پشت گرانی و درررررررررررروغ
فقط به فکر خودتون هستید ماهم آرزو داریم سوار ماشین تولید ایرانی بشیم
آدم دلشو به چی اینا خوش کنه
البته مردم هم حق شونه که این اشغال های شما رو به این قیمت ها میخرن!!!!!!!!!!
اخه چطور میشه چندین سال خودروسازی با اعتراف خودشان دست یکسری مافیا هستش ولی نمیتونن رفعش کنن..؟
از قدیم گفتن سزای گرانفروش نخریدن . مردم اگر نخرن مجبور میشن قیمتهای واقعی رو بدست مردم برسونن. چطور برای تنظیم بازار محصولات دیگه وارد میشه ولی با وجود تشنه بودن بازار خودرو و تقاضای زیاد این واردات ماشین انجام نمیشه؟ ماشینها بی کیفیت فقط قیمتشون شبیه ماشینهای اروپایی هستش. مردم نباید بخرن تمام
اونموقع ببینم کی آشغالهای ایرانخودرو و سایپا رو میخره
قیمتها نزدیک خودروهای لوکس ۲۰۲۰ خارجی
کیفیت نزدیک فرغون
بقیه اداشون رو در میارند.
1.خودروساز 55 درصد رو به بازار به قیمت آزاد تزریق کرده و 45 درصد بقیه همونایی هستن که اسمشو شما گذاشتین دلال و قراره بدست مردم برسه.!! 2. اگه خودروسازها فشار میارند فرمول بدید که بیشتر مردم تحت فشار باشن 45 درصد خرید مردم بدستشون نرسه بهتره استعفا بدید.
4. اگه دوست داری هم وزیر باشی هم با خودرو باشی و هم مردم رو بیچاره کنید بهتره مجلس زمینه عزل ایشون و تیم همراه رو مجلسیها کلید بزنند و قوه محترم قضائیه اقدامات بعدی رو داشته باشن.
خسته نباشید واقعا خیلی زحمت کشیدید، خدا خیرتان بدهد.
موفق باشید.
آیا در این شورا افراد آگاه و آشنا به صنعت خودرو در امور تولید و عرضه وجود دارد؟
یادتونه کمپین نخریدن خودرو چه بلایی سر خودرو سازها آورد انبارهاشون پر شده بود و راه نداشتند
چه کسانی آنها را از آن وضعیت نجات داد و باعث گرانی و تشکیل صف خرید شدند آنها همان مافیا و عامل کل بدبختیهای ملت ایرانند
و الا اگر بخواهند ارزان کنند با وارد کردن خودرو بدون تعرفه یک روزه قیمتها واقعی میشود
مراجعی مانند مجلس و شورای رقابت و وزارت صمت و ... هیچکاره اند و هیچ نظارتی ندارند بلکه خودروسازان بر آنها نظارت کامل دارند
اقا نمی توانید درب خودرو سازی هاتا را ببندید
توی یک کاسه است !! تنها راه حل این جنگ زرگری بر سر قیمتهای نجومی و حبابی خودروهای ایرانی , نخریدن انهاست . فقط مردم باید باور کنند که اگر 6 ماه دندان روی جگر بگذارند , دوباره همان لگن 6 میلیون تومانی قدیم به قیمت اولیه اش بر میگردد ! حالا خود دانید !!
ی پراید ۶ ملیونی شده ١۵٠ ملیون خدا ازتون نگزره . . زندگی برا مردم نذاشتین
خودرو های از رده خارج تولید داخل چند برابر قیمت خودروهای روز دنیا رو دارن که با بالاترین کیفیت و امکانات عرضه میشوند
۴۰ ساله مردم هزینه انحصار در بازار خودرو رو دارن پرداخت میکنند تا کی قراره مافیای انحصار از هم گسیخته بشه؟