بازداشت عضو شورای شهر، عبارتی که در سال های اخیر اخبار آن را دیده و شنیده ایم و اما نکته مهم تعداد زیاد این دستگیری ها است که باید فکری به حالش کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، بازداشت اعضای شورای شهر، موضوع داغی که این روزها از آن خبرهای زیادی به گوش می رسد و خود به تنهایی تبدیل به ماجرایی مهم برای مردم هر شهر شده است . تقریبا طی این چندماه اخیر اگر بخواهیم اسامی دستگیرشدگان را کنار هم بگذاریم تبدیل به لیست بلند بالایی می شود که نگاه به آن حوصله هر کسی را سر می برد. لیستی که تنها شامل یک استان و شهر نمی شود و تبدیل به غده ای شده که هر از گاهی از یک شهر سر برآورده و کم کم مردم را نگران و معترض به این ماجرا کرده است.

پرونده سنگین دستگیرشدگان در مازندران

پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر ساری اردیبهشت ماه سه سال قبل بود که برگزار شد به امید اینکه این دایره جایگاهی برای تصمیماتی باشد که در آن تنها خیر و مصلحت برای  مردم شهرش در نظر گرفته شود . این انتخابات شاید اندکی با دیگر انتخابات فرق می کرد این که در همان ابتدای کار که نتایج هنوز  رسانه‌ای نشده بود اعتراض‌ها به مهندسی انتخابات، به خرید گسترده آرا، به جولان پول در جریان مدنی و ده‌ها  آغاز شد.

نگاهی به پرونده قطور بازداشتی های اعضای شورای/ جای خالی قوانین در انتخابات

اعتراض ها صورت گرفت اما گویا گوش شنوایی برای شنیدن علت این اعتراض ها وجود نداشت و انتخابات با تمام کش و قوس‌ها بالاخره تایید شد، ۹ نفر به عنوان عضو اصلی شورا انتخابو تعدادی هم به عنوان اعضای علی‌البدل معرفی شدند، اما این میان ماندن همه اعضای علی البدل در گذر زمان طولانی نشد بلکه از آن همه تنها یک نفر ماند.


بیشتر بخوانید

اما درست یکسال بعد پرونده اختلاس مالی شهرداری و شورای شهر ساری توسط دادستان وقت ساری باز شد و به نظر می رسید ردپای افراد زیادی هم در این پرونده باشد، سرانجام با پیگیری های نهاد‌های اطلاعاتی، بازرسی و قضایی در سال ۹۸ برای شهرداری ساری و یکی از سازمان‌های زیر مجموعه آن ۲ پرونده فساد اقتصادی تشکیل شد و تعدادی از مدیران سابق و فعلی شهرداری به علاوه ۲ تن از اعضای اصلی شورای شهر ساری بازداشت شدند، پرونده ای که به گفته رئیس کل دادگستری استان پرونده‌های اختلاس کارکنان شهرداری بسیار سنگین بود.

کم کم هر چه بازرسان بیشتر پیش می رفتند حلقه دستگیری ها گسترده تر می شد و افراد بیشتری در شمار دستگیر شدگان جا گرفتند. 

مرداد ۱۳۹۹ بود که با دستگیری چهارمین عضو شورا جلسات شورای شهر عملا تعلیق شد چرا که برای به حد نصاب رسیدن این جلسات به شش نفر نیاز بود، کم کم مسئولان استانی به فکر افتادند تا با جایگزین کردن اعضای علی البدل این مشکل را رفع و رجوع کنند تا حداقل به ظاهر هم که شده این بساط خنده را به نوعی جمع کنند  اما در همین گیر و دار اتفاقات پیش آمده باعث شد تا نفر اول، دوم و چهارم علی البدل از ورود به شورا انصراف دهد  و پس از گذشت دو ماه هم یکی از اعضای علی البدل از حضور خود در شورا استعفا داد و این کشتی طوفان زده را به حال خود رها کرد.  

نگاهی به پرونده قطور بازداشتی های اعضای شورای/ جای خالی قوانین در انتخابات

انحلال شورای شهر این بار در مهاباد 

ماجرای دستگیرشدگان به مازندران ختم نشد و تیرماه امسال بود که شش نفر عضو اصلی شورای اسلامی شهر مهاباد به همراه چند تن از کارمندان اداره های مختلف آن دستگیر شدند و در پی آن به دلیل به حد نصاب نرسیدن اعضا، انحلال شورای اسلامی این شهر بیستم شهریورماه به صورت رسمی ابلاغ شد. 

قطار پر سر و صدای بازداشتی های شورای شهر در بوشهر

پرونده قطور بازداشتی ها به جرم های اختلاس و ارتشاء اینبار در بوشهر باز شد و از سال ۹۸ هر از چندگاهی یکی از اعضای آن بازداشت شد و کار به جایی رسید که اعضای علی البدل وارد میدان شدند.

این قصه سر دراز دارد

انحلال شورای شهر، کافی است این عبارت را در گوگل سرچ کنیم لینک های مختلف خبرگزاری ها در تاریخ های مختلف از هر شهر و روستا و استان بالا خواهد آمد که این به نظر گویای نقص هایی است باید پیش ترها فکری به حال آنها می شد.

انتخابات شوراها و نگاه هایی که مسئولان کشوری دریغ کردند

با نگاهی به دستگیری های پی در پی این سوال به ذهن خطور می کند که آیا صلاحیت این افراد برای تکیه زدن بر صندلی شوراها از قبل بررسی نمی شود که صرف این وقت و هزینه برای این بخش از انتخابات حتی در مقیاسی کوچکتر به هدر نرود ، البته پیش تر کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان درباره ورود شورای نگهبان بر فرآیند انتخابات شورا‌های شهر و روستا در مصاحبه ای اعلام کرده بود که چندین بار مجلس سعی کرد در دوره‌های مختلف قوانینی را وضع کند که نظارت بر انتخابات شورا‌ها را به شورای نگهبان واگذار کند، اما اعضای شورای نگهبان به این دلیل که نظارت شورا در اصل ۹۹ قانون اساسی نیامده در این خصوص  مخالفت کردند.

او همچنین نبود امکانات و نیرو برای بررسی افراد  شرکت کننده در انتخابات را که تعدادشان کم هم نیست را از دیگر دلایل وارد نشدن در ماجرای نظارت عنوان کرده بود .

 نگاهی به حلقه بازداشتی های اعضای شورای شهرها  جای خالی بندهایی را در قانون اساسی نشان می دهد که باید پیش تر به این نکته توجه می شد و شاید هم هنوز جایگاه این نهاد مردمی خیلی از منظر افراد تصمیم گیرنده کشور یا همان مسئولان مهم به نظر نمی رسد که تاکنون  برای نظارت به قبل و بعد از انتخابات  تصمیمات قاطعی گرفته نشده تا شاید سلامت این نهاد مردمی تقریبا تضمین شود.

 

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بیوک
۱۶:۲۹ ۱۱ دی ۱۳۹۹
بیدلیل نیست که موقع انتخابات یه عده میلیاردی خرج میکنن.نگو قصد خدمت به خودشان دارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۱۱ دی ۱۳۹۹
ما که روستایی هستیم واقعا میبینیم که شورا ها ودهیاری ه با کمک بخشدار وفرماندار هر کاری میخوان میکن.یه نمونه واستو میگم ای خوبش این سورا خوب هرچی مجوز باشه اول واسه برادراش ولی پیشنهاد داشته که فرمانداری ازش خواسته بیا باهم دیگه یه زمین اسم منابع طبیعی بزاریم روش بعد به اسم شخصی بفروشیمش این شورا خوب قبول نکرده.ولی جناب فرماندار با کمک بقیه خیلی راحت این کار انجام داده.والانم به پاس خدمات زیادش ارتقا درجه گرفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۹ ۱۱ دی ۱۳۹۹
پولم تو بورس رفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۱۱ دی ۱۳۹۹
شورا ها باید منحل بشن
چرا باید یه عده بی سواد بدون هیچ علم و دانشی بیان و روی کار یکسری کارمند تحصیل کرده نظارت کنن
یا ضوابط برای انتخاب کاندیدا بذارید یا جمش کنید وشهرداری رو ببرید مستقیم زیر نظر یا وزیر کشور یا وزارتخونه براش بذارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۱۱ دی ۱۳۹۹
شوراهای شهری شده محلی برای اختلاس : باندبازی :و حیف ومیل پول بیت المال.
Iran (Islamic Republic of)
m
۱۲:۵۳ ۱۱ دی ۱۳۹۹
بابا دزد خونه است نه شورا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۱۱ دی ۱۳۹۹
وقتی شهردار هست چرا شورا؟ با مسول بودن چند نفر فقط راه برای فرار از مسولیت باز میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۱۱ دی ۱۳۹۹
نظارتی در کار نیس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۱۱ دی ۱۳۹۹
وقتی کسی بالا می رود که علم یا وجدان یا هر دو رو ندارد همین می شود و اینکه هیچ کس نباید فکر کند که حالا که پذیرفته شد کار تمام است و نظارتی نیست
Iran (Islamic Republic of)
اسماعیل
۱۱:۲۵ ۱۱ دی ۱۳۹۹
شورای شهر یا شورای اسلامی شهر ؟
این کلمه اسلام چی شد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۱۱ دی ۱۳۹۹
وقتی شخصی با پرونده محکومیت شرارت و نزاع دست جمعی در دادگاه،تایید می شود چه توقعی بهتر اراین دارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۱۱ دی ۱۳۹۹
همه میدونن
شورای شهر بخور بخوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۱۱ دی ۱۳۹۹
مثل اینکه همه میخوان خون ملت بیچاره رو بخورن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۱۱ دی ۱۳۹۹
شورای شهری نبود خودتون آوردید دهه 70، دزد پروری است نه خدمت
Canada
ناشناس
۰۹:۳۷ ۱۱ دی ۱۳۹۹
باید اینقدر سخت گیری در قانون داشته باشیم که جرات دزدی وووو نکنند
ثبت اموال قبل از پست و مقام و بعد ترک پست در سایت قابل رویت ملت
نداشتن اقامت برای فرار با پولهای حرام
اگر کسی خلاف کرد .مصادره تمام اموال و خلع از خدمت
Iran (Islamic Republic of)
خبر خوان
۰۹:۳۱ ۱۱ دی ۱۳۹۹
برای من سوال بوده و هست که این شورای شهر چی داره که طرف 2 الی 3 میلیارد تومان در چند سال پیش هزینه کرده تا وارد بشه ؟ چرا مسئولین مملکتی به این هزینه های انجام شده توجه نمی کنند ؟ چرا موضوع از کجا آورده ای رو در شورای شهر پیاده سازی نمی کنند ؟ چرا اعضای شورای شهر ساری بدون کسب مجوز ساخت و ساز می کنند ؟
Iran (Islamic Republic of)
Abc
۰۹:۳۰ ۱۱ دی ۱۳۹۹
مفهوم شورای شهر یعنی فساد. این که چند هزار میلیارد تومان در سال هزینه بشه که یک شورایی فاسد تشکیل بشه که در بهترین حالت وظیفشون تعیین کرایه اتوبوس و تاکسی و تغییر اسم کوچه ها هست یعنی فساد. با بودجه ای که هر ساله برای این شورا در نظر گرفته شده میشه کل ناوگان حمل و نقل عمومی رو برای مردم رایگان کرد.
Iran (Islamic Republic of)
خبر خوان
۰۹:۲۸ ۱۱ دی ۱۳۹۹
در حال حاضر اعضای شورای شهر ساری با قید وثیقه آزاد هستند و به عشق و حال خودشان مشغولند و با پرویی تمام در بین مردم حاضرند و دلیل رفع اتهام رو برای مردم باز گو می کنند حقوق ماهانه همشون که به راهه .