حیاط بانک ملی به میدانگاه زندیه در شیراز متصل می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، طرح‌های مختلفی برای احیای بافت‌ تاریخی و فرهنگی با ارتقاء کیفیت فضاهای گردشگری در شهر شیراز مد نظر مدیران و مجموعه‌های مختلف اعم از استانداری، میراث فرهنگی فارس و شهرداری شیراز بوده که یکی از این طرح‌ها، احیای مجموعه زندیه است.

طی سال‌های گذشته، طرح احیای مجموعه زندیه، پس از تدوین و تصویب مراجع مختلف قانونی، وارد فاز اجرایی شد که در بخش‌هایی نیز منجر به اقدامات زیباسازی بصری مناسب مانند آزادسازی محوطه ارگ کریمخانی، محدوده بازار وکیل و معابر منتهی به آن شده است.

 یکی از مهمترین بخش‌های اجرایی در طرح احیای مجموعه و میدانگاه زندیه، نجات و بازپیرایی احیای بناهای تاریخی موجود در این محدوده شامل دیوانخانه، خانه محتشم و  ساختمان بانک ملی است.

احیای دیوانخانه عملیاتی می‌شود

سید علی‌نقی طیب لقمانی معاون گردشگری و امور زائرین استانداری فارس،گفت: با پیگیری‌های استاندار و همراهی وزیر ارتباطات، موضوع جابه جایی ساختمان مرکز ۱۱۸ مخابرات فارس، مراحل نهایی را طی می‌کند.

او، بیان کرد: در مسیر اجرای طرح میدانگاه زندیه، ۲ ساختمان اداری را باید مد نظر قرار می گرفت که ساختمان مرکز ۱۱۸ مخابرات و  ساختمان بانک ملی  با رایزنی‌های استاندار فارس، رایزنی وزیر ارتباطات و مدیرعامل بانک ملی پیشرفت مناسبی داشته و به زودی اجرایی و عملیاتی می شود.

طیب لقمانی با اشاره به تامین ملک مناسب برای جابه جایی مرکز ۱۱۸ مخابرات فارس، تصریح کرد: اکنون به دنبال انجام اقدامات اداری مربوط به ارزش گذاری املاک و انجام تهاتر هستیم و انتظار می رود که به زودی، کار جابه‌جایی این مرکز عملیاتی شود.

معاون استانداری فارس، ادامه داد: بلافاصله بعد از جابه‌جایی این مرکز، ساختمان کنونی مخابرات تخریب و به محوطه بیرونی دیوانخانه که از بناهای ارزشمند تاریخی شیراز است، اضافه می‌شود.

 الحاق حیاط بانک ملی به میدانگاه زندیه

او، افزود: انتظار می رود با توجه با رایزنی‌های انجام شده، تا پایان امسال حیاط ساختمان بانک ملی به محوطه مد نظر در طرح میدانگاه زندیه اضافه و الحاق و مراحل بعدی نیز با سرعت دنبال شود.

طبیب لقمانی با بیان اینکه ساختمان بانک ملی شیراز، یکی از بناهای ارزشمند تاریخی محسوب می‌شود، و تاکید استاندار فارس بر تبدیل این بنا به موزه با توجه به رایزنی‌های انجام شده، اضافه کرد: به زودی مراحل تبدیل این ساختمان به موزه مسکوکات، اجرایی و کار نهایی می شود.

معاون استانداری فارس، اظهار کرد: به دنبال پیگیری و رفع مسائل اداری هستیم که انتظار می رود با نهایی شدن طرح، تا پایان امسال ابتدا حیاط مجموعه به میدانگاه الحاق و ساختمان نیز در آینده نزدیک به موزه تبدیل شود.

اقدامات اساسی در بافت تاریخی شیراز

او، اقدامات اجرا شده در بافت تاریخی شیراز از سوی شهرداری را اساسی و ارزشمند دانست و گفت: در حال حاضر بالغ بر ۲۰ گروه پیمانکاری مشغول فعالیت در زمینه بدنه‌سازی، کف سازی، محوطه سازی و احیا و باززنده سازی معابر بافت هستند.

طبیب لقمانی با اشاره به اینکه شهرداری شیراز بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار به این امر اختصاص داده است، بیان کرد: علاوه بر شهرداری، بخش های خدمات رسان مانند آب و برق نیز برای اجرای طرح‌های بهسازی شبکه‌های آب و روشنایی معابر مشارکت لازم را داشته اند.

معاون استانداری فارس، تصریح کرد: شهرداری شیراز  تدابیری را برای مطلوب سازی امکان دفع آب های سطحی از معابر مختلف بافت تاریخی با انجام اقداماتی  اجرایی کرده یا در دست اجرا دارد.

او، با تاکید بر اینکه انتقال ۲ پست برق در مسیر بهسازی بافت فرسوده، ضروری تشخیص داده شده است،ادامه داد: جلسه ای با مسئولان شرکت توزیع برق شیراز برای انتقال این پست ها،  ایجاد روشنایی معابر  و بازسازی بافت مناسب همراه با معماری را برگزار می کنیم.

طبیب لقمانی با تاکید براینکه اجرای طرح احیای مجموعه زندیه یکی از طرح‌های مهم گردشگری شیراز محسوب می‌شود، افزود: انتظار می رود  با رفع موانع موجود، عملیات اجرایی تسریع و به زودی این طرح به شکل کامل آماده بهره‌برداری شود.

طرح احیای مجموعه زندیه در یک محوطه با وسعت  ۳۰ هکتار طراحی شده است و ارگ کریمخانی، بازار وکیل، حمام وکیل، مسجد وکیل، دیوانخانه، خانه محتشم و موزه پارس را در بر می‌گیرد.

در این محدوده، ساختمان‌های اداری مختلفی نیز قرار دارد  مانند ساختمان بانک ملی، کتابخانه ملی و موزه پارس که به واسطه تاریخی بودن این مکان ها نوع سازه یا کاربری فرهنگی و هنری، دارای ارزش بوده و به شکلی باید ضمن الحاق به مجموعه زندیه، حفظ شود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار