به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، محمد جواد دهقانی رئیس مرکز منطقهای علوم و فناوری (RICeST) در نشست مشترک با هیئت رئیسه دانشگاه مازندران که به صورت ویدئوکنفرانس و با هدف بررسی راهکارهای انعقاد تفاهم نامه همکاری برگزار شد، ضمن معرفی خدمات جدید و متنوع مرکز منطقهای و ISC و در مبحث معیارهای رتبهبندی دانشگاهها اظهار کرد: از سال ۱۳۹۸ تلاش ما برای روند بینالمللیسازی بیشتر شده است و در همین راستا بسیاری از تصمیمگیریهای علمی ISC از طریق اعضاء بینالمللی کمیته احرایی آن از کشورهایی مانند ترکیه، نیجریه، مالزی و پاکستان صورت میپذیرد که همین مورد باعث شده است تا تعاملات ISC در حال حاضر نه فقط از طریق دانشگاههای بین المللی بلکه وزرای علوم آن کشورها باشد.
او با اشاره به سند آمایش آموزش عالی و تبیین و توضیح آن توسط معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و نقش ISC و مرکز منطقهای گفت: طرح آمایش آموزش عالی بر اساس ۸ اصل منطقه بندی نظام آموزش عالی کشور، مدیریت منطقهای، ساماندهی واحدهای آموزش عالی، رتبهبندی و اعتبارسنجی مؤسسات آموزش عالی کشور، مأموریت گرایی مؤسسات آموزش عالی، نظام جامع سنجش و پذیرش آموزش عالی، نظام جامع آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی و ارتقای سطح اشتغال پذیری تنظیم شده است که یکی از این اصول هشتگانه توسط این دو سازمان صورت خواهد پذیرفت.
دهقانی در خصوص ارتقاء فعالیتها و محصولات دو سازمان یادآور شد: تحلیل دانشگاهها و دانشمندان کشور یکی از محصولات و دستاوردهای ISC است که برای این منظور سامانهای نیز در نظر گرفته شده است.
او با بیان اینکه ما امروز به دنبال ارزشی کردن تحقیق و پژوهش در کشور هستیم، گفت: باید از روند کمیسازی تحقیق و پژوهش در کشور به سمت کیفیتر کردن تولیدات علمی قدم برداریم و برای این منظور میزان استنادات به آثار علمی نیز مبنا قرار گرفته است.
سرپرست ISC همچنین در مورد رتبهبندی دانشگاهها و مراکز پژوهشی کشور گفت: نگاه وزارت علوم امروزه به مقوله رتبهبندی تغییر کرده است و شخص جناب وزیر بر این موضوع تاکید دارند.
دهقانی با اشاره به برگزاری "وبینار رویکردها و برنامههای ارزیابی و رتبهبندی نشریات علمی ویژه سردبیران و مدیران مسئول نشریات علمی" که با همکاری کمیسیون نشریات وزارت علوم و مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری در تاریخ ۲۸ آبان ماه برگزار شد، گفت: برنامههای وزارت عتف بر روی ارتقای کمی و کیفی نشریات علمی، ارائه گزارش و تحلیل وضعیت ارزیابی و رتبهبندی سال ۱۳۹۸ نشریات علمی، شاخصهای ارزیابی و شیوه نامه اجرایی رتبهبندی نشریات علمی، برنامه و اقدامات ارزیابی و رتبهبندی سال ۱۳۹۹ نشریات علمی، جایگاه ارزیابی و رتبهبندی نشریات علمی در نظامهای ارزیابی آموزش عالی شامل ارتقاء، ترفیع، تشویق مقالات و تحصیلات تکمیلی، پشتیبانی متمرکز است و حمایتهای وزارت عتف از نشریات برتر بر اساس رتبهبندی نشریات علمی صورت خواهد گرفت.
دهقانی در خصوص تعاملات با دانشگاه مازندران گفت: از همه نظر آماده تعامل و همراهی با مجموعه دانشگاه مازندران هستیم.
او افزود: این دو سازمان علیرغم قرارگیری در استان فارس، به همه کشور تعلق دارد و خدمات آنها در خدمت جامعه کشور فعالیت میکند.
دکتر نوذری رییس دانشگاه مازندران گفت: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) به عنوان مرجعی در کشور، وضعیت دانشگاهها، اساتید و زیرساختها را به خوبی ارزیابی میکند که این امر منجر به شناسایی نقاط آسیب و قوت و در نهایت ارتقای وضعیت کنونی دانشگاهها میشود.
او در معرفی دانشگاه مازندران گفت: "دانشگاه مازندران بزرگترین مرکز آموزش عالی استان به شمار میرود و دارای سابقهای بالغ بر ۴۷ سال است که هسته اولیه آن را مدرسه عالی علوم اقتصادی و اجتماعی، مدرسه علوم کشاورزی ساری، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، مرکز تربیت دبیر فنی نوشیروانی بابل و مرکز تحصیلات تکمیلی بابلسر تشکیل داده اند.
نوذری با اشاره به یکی از مشکلات این دانشگاه در سالهای گذشته که به مرور موفق به مرتفع کردن آن شدهاند، گفت: در پی برنامه توسعه و گسترش آموزشی عالی در استان و ایجاد دانشگاههای تخصصی، دو مجتمع علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری و فنی و مهندسی نوشیروانی بابل نیز مطابق مصوبات ریاست جمهوری از دانشگاه مازندران منتزع و به صورت دانشگاههای مستقل درآمدند. اما جامعیت دانشگاه مازندران به عنوان محور آموزش عالی استان، در قالب ایجاد رشتههای فنی و مهندسی و کشاورزی حفظ شد که همین مسئله مقداری از ارتباطات دانشگاه مازندران کاست.
او با بیان این که دانشگاه مازندران یکی از قطبهای جذب نخبههای علمی کشور است، یادآور شد: ما به عنوان فوکال پوینت کشور لهستان در ایران با این کشور همکاری میکنیم.
حقیقت، معاون پژوهش و فناوری ISC در صحبتهای خود با اشاره به این نکته که ISC یک پایگاه داده قوی و رایگان است، گفت: پایگاه استنادی در اصل یک پایگاه داده عظیم به شمار میرود که متاسفانه دانشگاههای کشور به طور کامل از ظرفیتهای آن استفاده نمیکنند.
او با معرفی محصولات مختلف ارائه شده توسط ISC، با اشاره به جدیدترین محصول آن، یعنی شناسه دیجیتال اشیا (DOR) گفت: یک کد منحصر به فرد برای هر شیء است که همانند اثر انگشت برای آن است. کد بینالمللی DOR به مقاله نشریه و همایش، کتاب، پایاننامه، آثار هنری، نرم افزار و... تعلق میگیرد. این شناسه همانند یک بارکد برای شناسایی اشیاء عمل میکند. با دریافت کد DOR در سامانه با آدرس https://dorl.net، به شیء یک لینک اختصاص داده میشود و دسترسی به اطلاعات آن همواره امکانپذیر میشود. کاربران سامانه بارگذاری سریع اطلاعات (https://xml.isc.ac) نیاز به ثبتنام مجدد در سامانه DOR ندارند.
حقیقت ادامه داد: از جمله مزایای شناسه DOR برای مقالات میتوان به موارد زیر اشاره کرد؛ مهمترین مزیت این شناسه دسترس پذیری آسانتر به مقاله ها است. مزیت دیگر این شناسه در رفرنسدهی مقالههای علمی است. همچنین مشاهده بیشتر مقاله میتواند باعث افزایش تعداد ارجاعات علمی به آن نیز شود و در همین راستا ضریب تاثیر نشریه نیز بالا رفته و در نتیجه اعتبار آن نیز بیشتر شود.
او در خصوص DOR اینگونه ادامه داد: هماکنون پایگاه استنادی علوم جهان اسلام وبسرویس تولید شناسه DOR را برای سامانههای مدیریت نشریات ارائه کرده است که نشریات میتوانند از سایت نشریه خود برای هر مقاله با یک کلیک درخواست شناسه کنند. لازم به ذکر است که شناسه بینالمللی DOR بلافاصله پس از تولید و ارائه معتبر است.
حقیقت در خصوص بحث رتبهبندی هم گفت: هدف اصلی ما از رتبهبندی دانشگاههای ایران، ارتقاء فعالیتهای ناب پژوهشی در دانشگاهها است و یقیناً ارتقاء جایگاه پژوهشی دانشگاهها در نهایت باعث پیشرفت کلان کشور خواهد شد.
معاون پژوهش و فناوری ISC ادامه داد: نگاه صرف به رتبهبندی نیز خوب نیست. گاه برخی دانشگاهها رتبهبندی را یک هدف فرض کرده و تمام فعالیتها را در آن مسیر برنامه ریزی میکنند. طبیعتاً علاوه بر معیارهای کمّی، معیارهای کیفی نیز مهم است و این چیزی است که دانشگاهها باید به آن توجه کنند. برای مثال صرفاً تولید تعدادی مشخص مقاله نباید هدف باشد بلکه هدف اصلی باید تولید مقالات کیفی و تاثیرگذار باشد تا بیشترین تاثیرگذاری عملی را در ارتقاء جامعه داشته باشد. در همین راستا، در شاخص آموزش نیز بازنگری اساسی انجام شده است، به طوری که کیفیت دانشجوهای ورودی به دانشگاهها و خروجی آنها پس از اتمام تحصیلات نیز مدنظر قرار گرفته است. همچنین، شاخص دیگری که مورد توجه قرار گرفته، شاخص مهارت افزایی است که با کیفیت آموزش در دانشگاهها در ارتباط است. از موارد دیگر میتوان به حجم، کیفیت و مبالغ اختصاص یافته به طرحهای پژوهشی، تقاضا محور بودن پایان نامهها و تعاملات اجتماعی-اقتصادی اشاره کرد.
او افزود: جلوگیری از ترویج ظاهری پژوهش یکی از اهداف ISC است که در همین راستا درخصوص انتخاب دانشمندان برتر برای امسال، چند شاخص جدید نیز مدنظر قرار گرفته است. با درنظر گرفتن شاخص کیفیت استنادات، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گام مهمی در کیفی سازی انتخاب دانشمندان برتر در ایران برداشته است.
دکتر هاجر صفاهیه، سرپرست معاونت پژوهش و فناوری مرکز منطقهای اطلاع رسانی علوم و فناوری به پیشینه همکاریهای علمی بین مرکز منطقهای و دانشگاه مازندران پرداخت و گفت: بر اساس تفاهم نامهای که با این دانشگاه منعقد خواهد شد، مرکز منطقهای آمادگی خود را برای مساعدت در تمام بندهای تفاهم نامه امضا شده در جهت ترویج علم اعلام میدارد.
محمدرضا فلاحتی قدیمی فومنی، رئیس اداره همکاریهای علمی بین المللی ISC و مرکز منطقهای نیز با اشاره به چاپ ماهنامه مرکز منطقهای و ISC به صورت منظم و با تکیه بر آخرین گزارشات علمی این سازمان گفت: این ماهنامه به صورت الکترونیک نیز در دسترس است و به همه دانشگاهها و مراکز پژوهشی کشور ارسال میشود.
او در پایان صحبتهای خود حضور دو طرف در تفاهمات و دیدارهای بینالمللی که هر یک از طرفین در آن حضور دارند را خواستار شد.
بر اساس اعلام پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، در پایان، دو طرف در خصوص سایر مسائل به بحث و گفتگو پرداختند.
انتهای پیام/