به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،در این گزارش قصد داریم به مقایسه دی اس 5 و آلفارومئو جولیتا بپردازیم و این دو هاچبک منحصربهفرد بازار کشور را از جنبههای مختلف مورد نقد و بررسی قرار دهیم.
آلفارومئو جولیتا نخستینبار در سال ۲۰۱۰ به بازارهای جهانی معرفی شد و در آن سالها توانست نظر خریداران بسیاری را بهسوی خود جلب کند. این هاچبک کوچک و اسپرت، توانایی حرکتی قابلتوجه و کیفیت بالایی را در کنار طراحی ناب ایتالیایی ارائه میکند که همین مسئله رقابت با آن را بسیار دشوار کردهاست. آلفارومئو جولیتا در سال ۲۰۱۴ یک فیسلیفت جزئی را نیز تجربه کرد و مدل فیسلیفت شده آن نیز در بازار ایران عرضه شد. گرچه شبکه خدمات آلفا موتور بهعنوان نماینده رسمی این خودرو در بازار کشورمان، چندان گسترده نبوده و تقریبا فقط تهرانیها دسترسی کافی به خدمات این خودرو را دارند، اما این مسئله نیز نتوانست چیزی از محبوبیت جولیتا کم کند.
در سمت مقابل، برند لوکس شرکت سیتروئن یعنی DS قرار دارد که بههیچوجه برای ایرانیان برند شناختهشدهای محسوب نمیشود. برخلاف آلفارومئو که پیشینهای پرافتخار و طولانی دارد، برند دی اس در سال ۲۰۰۹ تأسیس شدهاست. البته دی اس تأکید زیادی روی کیفیت بالای محصولات خود دارد و عرضهکننده آن در ایران نیز روی کیفیت بالای این خودروها مانور زیادی میداد. محصولات دی اس همچنین قوای فنی قابلتوجهی دارند و طراحی آنها نیز بسیار خاص و متمایز از سایر خودروها بهنظر میرسد.
در این بخش قصد داریم به مقایسه دی اس 5 و آلفارومئو جولیتا از نظر طراحی بپردازیم. جولیتا را با هیچ خودروی دیگری در خیابان اشتباه نخواهید گرفت، چون چراغها و جلوپنجرهای کاملا خاص دارد. این جلوپنجره مثلثی شکل کوچک، سالها است که به امضای طراحی آلفارومئو تبدیل شدهاست. طراحی کلی بخش جلویی خودرو در عین خاص بودن، بسیار زیبا و هنرمندانه شکل گرفتهاست و همیشه حس خوبی از دیدن آن به بیننده دست خواهد داد.
در نمای جانبی، آلفارومئو حالتی تخممرغی و متداولتری دارد. در این بخش کاپوت بلند خودرو جلبتوجه میکند. آلفارومئو با قرار دادن دستگیره درهای عقبی درون ستون C، سعی کرده تا ظاهری سهدر و اسپرتتر به این خودرو بدهد. یکی از تغییرات مدلهای فیسلیفت جولیتا، مربوط به رینگهای این خودرو است؛ با دیدن رینگهای خودرو بهراحتی میتوانید نمونههای قبل از فیسلیفت را از نسخههای فیسلیفت شده تشخیص دهید.
حالوهوای اسپرت و جذاب نمای ظاهری آلفا جولیتا، درون کابین این خودرو نیز به چشم میخورد. جذابترین بخش کابین جولیتا بدون شک پشت آمپرهای اسپرت آن هستند که حس هیجانانگیزی دارند. در نمونههای قبل از فیسلیفت مانیتور بهصورت تاشونده در بالای داشبورد نصبشده بود و در مدلهای فیسلیفت ۲۰۱۴ به بعد، این مانیتور به روی داشبورد نقلمکان کردهاست. در ردیف جلویی فضای مناسبی برای سرنشینان در نظر گرفته شدهاست، ولی ردیف عقب این خودرو تنگ بوده و افراد بلندقد با مشکل فضای پا و سر مواجه خواهند شد.
با اینکه طراحی جولیتا خاص و متمایز بهنظر میرسد، ولی در متفاوت بودن نمیتواند بهپای دی اس ۵ برسد. دی اس ۵ روی پلتفرم سیتروئن DS5 شکل گرفتهاست و باید آن را یک هاچبک بزرگ دانست. در نمای جلویی حالت خاص چراغهای جواهرنشان بزرگ و طراحی خشن سپر خودرو بسیار چشمنواز جلوه میکند.
در نمای جانبی حالت خاص ستونهای جانبی و همینطور خط کرومی که از چراغ جلو تا آینه جانبی کشیده شدهاست، بیش از سایر نقاط جلبتوجه میکند. در نمای عقب این خودرو نیز شاهد چراغهای بزرگ کشیده و دو خروجی اگزوز درون سپر هستیم. شاید برای شما جالب باشد که بدانید، یکی از این خروجیهای اگزوز تزیینی است و تنها یکی از آنها کار میکند که برای یک برند لوکس معتبر کار چندان جالبی بهنظر نمیرسد.
در خصوص کابین خودروها باید نمره برتر را به دی اس داد، چون نهتنها طراحی آن مدرنتر از آلفارومئو بهنظر میرسد، بلکه کیفیت کابین سراسر چرم آن نیز بسیار بالا است و کاملا حس لوکس بودن را به سرنشینان منتقل میکند. کابین دی اس 5 بیشتر به یک هواپیما شباهت دارد و کلیدهای قرارگرفته روی سقف و کنسول مرکزی نقش مهمی را در القای این حس بازی میکنند. پشت آمپرهای دیجیتالی، مونروفهای کوچک دوتایی و تزیینات کرومی روی فرمان و داشبورد، همگی باعث شدهاند تا دی اس ۵ کابینی متفاوت و جذاب داشته باشد.
این هاچبک فرانسوی به دلیل ابعاد بزرگ و فرم استیشن مانند خود کابینی بسیار جادار و نزدیک به خودروهای سدان دارد و هیچ مشکلی از نظر فضا در بخش جلو و عقب آن احساس نمیشود، که این موضوع یکی از مزایای دی اس 5 در مقایسه با آلفا جولیتا محسوب میشود.
در این بخش از مقایسه دی اس 5 با آلفارومئو جولیتا به قسمت اصلی ماجرا یعنی مشخصات فنی این خودروها میرسیم. همانطور که گفتیم هر دو خودرو قوای فنی قابلتوجهی دارند و از پیشرانههای مدرنی استفاده میکنند. کار را با آلفارومئو جولیتا آغاز میکنیم؛ قلب تپنده آلفارومئو را یک موتور ۴ سیلندر ۱.۴ لیتری تشکیل میدهد که از تکنولوژی Multi Air برخوردار بوده و مجهزبه توربوشارژر است.
حجم کم این موتور بههیچوجه نباید شما را گول بزند، چون از قدرت بسیار بالایی برخوردار بوده و میتواند ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتنمتر گشتاور تولید کند. برای انتقال نیرو به چرخهای جلو نیز از گیربکس ۶ دنده دابل کلاچ(DCT) استفاده شدهاست. موتور پیشرفته آلفارومئو عطش بسیار کمی نیز به بنزین دارد و از نظر مصرف سوخت برنده بیچون چرای این رقابت است.
دی اس 5 نیز در بخش مشخصات فنی چیزی از آلفارومئو کم ندارد و همانند رقیب خود از پیشرانه ۴ سیلندر توربو بهره میبرد. موتور ۱.۶ لیتری DS5 با پژو ۲۰۰۸ و سیتروئن C3 یکسان است و میتواند ۱۶۰ اسببخار قدرت و ۲۴۰ نیوتنمتر گشتاور تولید کند. دی اس برخلاف جولیتا برای انتقال نیرو از یک گیربکس 6 دنده متداول استفاده کردهاست که ساخت آیسن ژاپن است و عملکرد قابلقبولی دارد.
همانطور که عددها نشان میدهند، در این بخش آلفارومئو با وجود موتور کوچکتر برنده میدان خواهد بود. جزئیات مشخصات فنی دی اس 5 و آلفارومئو جولیتا را در جدول زیر میتوانید مشاهده کنید:
مدل خودرو |
دی اس 5 |
آلفارومئو جولیتا |
پیشرانه |
چهار سیلندر- توربوشارژ |
چهار سیلندر – توربوشارژ مولتیایر |
حجم موتور سیسی |
1598 |
1368 |
حداکثر قدرت اسب بخار |
165 |
170 |
حداکثر گشتاور نیوتنمتر |
240 |
250 |
گیربکس |
6 سرعته اتوماتیک |
6 سرعته اتوماتیک دوکلاچه |
مصرف سوخت (ترکیبی) |
7.8 |
6 |
شتاب صفر تا 100 |
9.9 |
7.7 |
حداکثر سرعت کیلومتر بر ساعت |
202 |
218 |
به بخش جذاب و شیرین مقایسه دی اس 5 و آلفارومئو جولیتا رسیدیم؛ همانطور که میتوان انتظار داشت، برندهی این بخش دی اس ۵ است و حسابی از خجالت جولیتا در میآید. لیست تجهیزات DS5 بسیار بلند است و در اینبین امکاناتی همچون هشدار نقطه کور، هداپ دیسپلی و ماساژور سبب میشوند که دی اس نهتنها در مقایسه با آلفارومئو پیروز میدان باشد، بلکه از هر خودروی دیگری در این کلاس در سطح بالاتری قرار گیرد.
در مقابل آلفارومئو تأکید چندانی روی امکانات رفاهی ندارد و امکانات آن کاملا معمولی هستند. شاید تنها نکته خاص در مورد کابین آلفارومئو را بتوان کلید تغییر حالتهای رانندگی این خودرو موسوم به DNA دانست. با مطالعه جدول زیر میتوانید از جزئیات امکانات دی اس 5 و آلفارومئو جولیتا مطلع شوید:
تجهیزات |
دی اس 5 |
آلفارومئو جولیتا |
چراغ |
لامپ زنون، ارتفاع نور اتوماتیک، مهشکن جلو، اتولایت، دیلایت، چراغ چرخشی، چراغ شوی، بدرقه |
چراغهای زنون، دیلایت، مه شکن جلو و عقب |
سیستمهای مولتیمدیا |
بلوتوث قابلیت پخش CD و MP3 -DVD قابلیت تنظیم سیستم صوتی از روی فرمان، پورت USB-AUX |
Hi-Fi مجهز به تقویتکننده Bose و 8 بلندگو (سفارشی) – بلوتوث – قابلیت پخش CD و MP3 – قابلیت تنظیم سیستم صوتی از روی فرمان، پورت USB-AUX |
صفحهنمایش |
دارای نمایشگر 7 اینچی لمسی، هدآپ دیسپلی، دوربین عقب |
دارای نمایشگر و دوربین عقب بهصورت سفارشی |
رینگها |
235/45R18 |
225/45R17 |
آینه |
آینه وسط فتوکرومیک – آینههای بیرونی تاشونده برقی گرمکندار |
آینه وسط فتوکرومیک – آینههای بیرونی تاشونده برقی گرمکندار فتوکرومیک |
تهویه مطبوع |
کنترل اتوماتیک دوگانه و دریچه تهویه عقب |
کنترل اتوماتیک دوگانه و دریچه تهویه عقب |
صندلی |
صندلی با روکش چرمی، گرمکن و تنظیم برقی 8 حالته صندلیهای جلو، ماساژور جلو، گرمکن صندلی جلو
|
صندلی با روکش چرمی، گرمکن و تنظیم برقی صندلی جلو، مموری (سفارشی)، عقب تاشونده
|
آلفارومئو جولیتا یکی از ایمنترین خودروهای کلاس خود محسوب میشود. این خودرو توانستهاست که در تست ایمنی موسسه Euro NCAP پنج ستاره ایمنی را با نمرههای عالی دریافت کند. در سمت مقابل دی اس ۵ بهطور مستقل تست ایمنی نشدهاست، ولی از آنجاییکه سیتروئن DS5 در سال ۲۰۱۱ موفق به دریافت ۵ ستاره ایمنی شد، میتوان این نتیجه را برای دی اس ۵ نیز تا حدودی معتبر دانست. گرچه دی اس ۵ نیز ۵ ستاره ایمنی کسب کردهاست، اما نمرههای آن پایینتر از آلفارومئو هستند.
تجهیزات |
دی اس 5 |
آلفارومئو جولیتا |
تجهیزات ایمنی و حفاظتی |
قفل مرکزی، ریموت کنترل، ایموبلایزر، ورود بدون کلید |
قفل مرکزی، ریموت کنترل، ایموبلایزر، دزدگیر اورجینال |
کیسه هوا |
مجهز به 6 کیسه هوا، راننده، سرنشین، جانبی، پردهای |
مجهز به 6 کیسه هوا، راننده، سرنشین، جانبی، پردهای |
سیستم ترمز |
ترمزهای دیسکی مجهز به ABS-EBD- EBA، ASR-ESP |
ترمزهای دیسکی مجهز به ABS-EBD- EBA، کنترل ترمزها در پیچ (CBC) – کالیپر ترمز مسابقهای (سفارشی) |
آلفارومئو به لطف گیربکس دابل کلاچ(دو کلاچه) و موتور پیشرفته خود شروع حرکتی قدرتمندی دارد و بهخوبی شتاب میگیرد. رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در این خودرو در کمتر از ۸ ثانیه امکانپذیر است و بهلطف گشتاور بالای موتور، شتابگیری ثانویه نیز بسیار هیجانانگیز به نظر میرسد.
گیربکس دابل کلاچ جولیتا گرچه عملکرد سریع و اسپرتی دارد، اما باید قبول کرد که برای استفاده شهری گیربکسهای عادی بهتر از گیربکسهای دابل کلاچ هستند، چون تکانهای اتاق در هنگام تعویض دنده یا شروع حرکت در گیربکسهای دابل کلاچ بسیار بیشتر است.
یکی از نکات جالب آلفارومئو جولیتا همان کلید موسوم به DNA است که میتوان سه حالت رانندگی اسپرت(Dynamic)، عادی(Natural) و زمستانی(All weather) را از طریق آنها انتخاب کرد. تغییر وضعیت این کلید در عملکرد گیربکس و موتور تغییرات چشمگیری را ایجاد میکند.
سیستم تعلیق آلفارومئو هندلینگ مثالزدنی را برای این هاچبک ایتالیایی بهارمغان آوردهاست و جولیتا چسبندگی بسیار خوبی نیز به سطح جاده دارد، اما همین سیستم تعلیق اسپرت در بحث راحتی نمیتواند تمامی انتظارات شما را برآورده کند و در بهترین حالت، راحتی آن به مزدا ۳ نیو شباهت خواهد داشت.
دی اس ۵ در سمت مقابل شخصیتی کاملا متفاوت از آلفارومئو را بهنمایش میگذارد. پشت فرمان این خودرو میدانید که قرار نیست دائم دور موتور را به محدوده قرمز وارد کرده و دندهها را سریع تعویض کنید، بلکه باید از لوکس بودن به سبک فرانسوی لذت ببرید!. سواری دی اس کاملا نرم است و گویی سوار یک سدان خانوادگی شدهاید؛ عایقبندی کابین نیز مناسب بوده و صداهای کمی به داخل نفوذ میکنند.
گیربکس ۶ دنده خودکار دی اس، ۵ دنده را به نرمی تمام تعویض میکند و عملکرد آن با گیربکس مسابقهای آلفارومئو کاملا متفاوت است. البته اگر هوس یک رانندگی تهاجمی را هم داشته باشید، این فرانسوی کتوشلوارپوش چندان هم دستوپابسته نیست و میتواند نسبتبه بسیاری از خودروهای متداول موجود در خیابان سریعتر باشد.
بهطورکلی دی اس 5 بیشتر یک خودروی خانوادگی است و باید از راحتی مثالزدنی صندلیها و کابین سراسر چرم و زیبای این خودرو لذت ببرید، اما آلفارومئو جولیتا کاملا برای لذت بردن از یک رانندگی هیجانانگیز و اسپرت ساخته شدهاست. در بخش تواناییهای حرکتی بدونشک آلفارومئو جولیتا برنده این رقابت است، ولی در دی اس ۵ با روشن کردن ماساژور صندلی دنیایی کاملا متفاوت را تجربه خواهید کرد!.
متأسفانه هاچبکهای گرانقیمت در بازار ایران چندان موردتوجه نیستند و همین مسئله باعث شدهاست تا دی اس 5 و آلفارومئو جولیتا نتوانند جایگاهی را که شایسته آن هستند، بهدست آورند. دراینبین نباید نقش خدمات ضعیف شرکت عرضهکننده هر دو خودرو را نیز فراموش کرد؛ نه آرینموتور و نه آلفاموتور هیچکدام شبکه خدمات گستردهای در کشور ندارند و نمیتوانند در سراسر کشور حمایت کاملی از خریداران خود داشته باشند.
این مسئله باعث شدهاست تا بسیاری از مشتریان نام این دو هاچبک جذاب را از لیست خودروهای محبوب خود حذف کنند. بهدلیل عرضه بسیار محدود و ناشناخته بودن برند DS، این موضوع در مورد دی اس ۵ نمود بیشتری دارد. ازهمینرو بهجرات میتوان گفت که آلفارومئو جولیتا در مقایسه با دی اس 5 از وضعیت بهتری در بازار کشور برخوردار است.
درنهایت به نتیجهگیری در مورد مقایسه دی اس 5 و آلفارومئو جولیتا میرسیم. دی اس ۵ را باتوجه به عرضه محدود، شبکه بسیار محدود خدمات پس از فروش، ناشناخته بودن برند سازنده و بازار ضعیف خریدوفروش نمیتوان برنده این رقابت دانست، اما درصورتیکه در این رنج قیمتی به دنبال یک هاچبک باکیفیت، راحت و خاص هستید میتواند گزینه خوبی برای شما باشد؛ بهشرطیکه هیچوقت قصد فروش آن را نداشته باشید!. مزایای این خودرو شامل کیفیت بالای کابین، امکانات بسیار متنوع، قوای فنی قدرتمند و طراحی جذاب است.
آلفارومئو جولیتا نیز دارای مزایایی چون تواناییهای حرکتی قابلتوجه، مصرف سوخت کم، ظاهر زیبا و ایمنی بالا است و از ایرادهای آن نیز باید به کمبود خدمات، سواری خشک، هزینه نگهداری بالا و قطعات گرانقیمت اشاره کرد.
انتهای پیام/