رئیس پلیس فتا استان کرمانشاه از کاهش چشمگیر برداشت‌های غیرمجاز از حساب بانکی افراد طی امسال به دنبال الزام استفاده از رمز "پویا" خبر داد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، علی عباسی کسانی رئیس پلیس فتا استان کرمانشاه با اشاره به روند رو به رشد جرائم در حوزه فضای مجازی، گفت : متاسفانه آگاهی و دانش و فرهنگ مردم در خصوص فضای مجازی همپای رشد تکنولوژی در این حوزه ارتقا پیدا نکرده و همین امر موجب شده که روز به روز شاهد افزایش جرائم در این فضا باشیم.

او با اشاره به سخت شدن وقوع جرم در فضای واقعی جامعه، گفت : در همین راستا شاهد کوچ جرائم به حوزه فضای مجازی هستیم و عمده مجرمین حرفه‌ای در حال کوچ کردن به سمت این فضا هستند.

 کسانی افزود: نظریه‌ای با نام "انتخاب عقلانی" وجود دارد که افراد گزینه‌ای که بیشترین منفعت را برای آن‌ها داشته باشد انتخاب می‌کنند و مجرمین هم بر اساس همین نظریه با توجه به اینکه این امکان هست که در این فضا با ارتکاب جرم‌های گسترده و سوء استفاده از سادگی و دانش پایین مردم منفعت بیشتری کسب کنند، به سمت این فضا کشیده شده اند.

او افزود: در حالی مجرمین حرفه‌ای به سمت فضای مجازی آمده اند که دانش مردم در استفاده از این فضا هنوز در سطح پایینی قرار دارد و روز به روز هم شاهد افزایش کاربران فضای مجازی هستیم و همین امر بستر جرم را برای مجرمین حرفه‌ای فراهم می‌کند.

رئیس پلیس فتا استان کرمانشاه در تشریح آمار جرم در فضای مجازی استان ادامه داد: خوشبختانه با تعریف "رمز" پویا امکان برداشت غیرمجاز از حساب بانکی افراد تا حد چشمگیری کاهش یافته و همین امر موجب شده تا در مجموع جرائم فضای مجازی استان روند کاهشی داشته باشیم.

او افزود: برداشت اینترنتی غیرمجاز از حساب‌های بانکی که عمده‌ترین سهم را در جرائم فضای مجازی استان به خود اختصاص داده، در ۹ ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه پارسال به دلیل استفاده از "رمز پویا" حدود ۶۹ درصد کاهش داشته و همین کاهش چشمگیر موجب شده علی رغم روند افزایش در سایر جرائم فضای مجازی، در مجموع شاهد کاهش ۳۹ درصدی جرائم فضای مجازی استان در سال جاری باشیم.

او افزود: در ۹ ماهه اول امسال برداشت اینترنتی غیرمجاز از حساب‌های بانکی سهم ۳۷ درصدی از جرائم فضای مجازی داشته و پس از آن کلاهبرداری اینترنتی با سهم ۲۵ درصدی قرار دارد و این امر نشان دهنده این است که در مجموع ۶۲ درصد جرائم فضای مجازی استان امسال مربوط به جرائم اقتصادی است.

او ادامه داد: مزاحمت‌های اینترنتی با سهم یازده درصدی و انتشار فیلم‌های خصوصی و خانوادگی با سهم شش درصدی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

رئیس پلیس فتا استان کرمانشاه گفت: خوشبختانه در ۹ ماهه اول امسال با تلاش پلیس فتا استان، ۹۴.۸ درصد جرائم فضای مجازی استان کشف شده است.

این مسئول با اشاره به افزایش کلاهبرداری اینترنتی امسال افزود: پلیس فتا عملکرد خوبی در بحث کشف کلاهبرداری اینترنتی داشته، بطوریکه امسال شش باند کلاهبرداری اینترنتی را در استان منهدم کردیم.

کسانی افزود: یکی از این باند‌های کلاهبرداری مربوط به جوانی ۱۸ ساله بود که از سن ۱۵ سالگی این باند را تشکیل داده و حدود سه هزار کارت بانکی را در سراسر کشور هک کرده و اطلاعاتشان را به سرقت برده بود.

او ادامه داد: در خصوص این باند فعلا ۱۴۰ پرونده در سراسر کشور تشکیل شده و اعضای یازده نفره این باند هم همگی دستگیر شده اند.

کسانی گفت: در حال حاضر یکی از عمده روش‌های بکار رفته در این فضا جهت کلاهبرداری استفاده از روش "رجیستری" است، در این روش مجرمین به کاربران پیام می‌دهند که گوشی آن‌ها رجیستری شده و برای اینکه گوشی آن‌ها غیرفعال نشود باید به آدرس سایتی که آن‌ها می‌دهند مراجعه کنند که با مراجعه به همین سایت اطلاعات آن‌ها به سرقت می‌رود.

او افزود: روش عمده دیگر برای کلاهبرداری اینترنتی روش "فیشینگ" است که در این روش با ساخت یک درگاه جعلی اینترنتی، اطلاعات کاربران به سرقت می‌رود.

کسانی ادامه داد: استفاده از روش "اسکیمر" یکی دیگر از روش‌ها برای کلاهبرداری اینترنتی است که با استفاده از دستگاه "اسکیمر" از روی کارت‌های بانکی کپی برداری شده و امکان برداشت از حساب افراد فراهم می‌شود.

او گفت: برای پیشگیری از سرقت اطلاعات کارت در این روش، توصیه می‌شود افراد حتما هنگام خرید خودشان کارت بانکی را بکشند و از دادن کارت به دست فروشنده خودداری کنند.

این مقام انتظامی روش دیگر کلاهبرداری اینترنتی را روش "تلفنی" عنوان کرد و افزود: در این روش مجرمین با افراد تماس گرفته و با عناوین مختلف از جمله برنده شدن در یک مسابقه یا قرعه کشی، اطلاعات حساب بانکی افراد را گرفته و بصورت اینترنتی پول را از حساب وی جابجا می‌کنند.

او افزود: در روش "پیامکی" هم مجرمین به کاربران پیامک داده که برنده جایزه یا قرعه کشی شده اید و از فرد اطلاعات حساب بانکی را گرفته و به صورت اینترنتی پول را از حساب فرد برداشت می‌کنند.

رئیس پلیس فتا استان کرمانشاه از مردم خواست هرگونه پیشنهاد، انتقاد و گزارش جرائم را با شماره تماس ۰۸۳۲۱۸۲۳۱۷۷ در میان گذاشته و یا به سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir مراجعه نمایند .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.