مدیرکل دامپزشکی فارس:

مردم از خرید گوشت دام در حاشیه جاده‌ها خودداری کنند/معدوم سازی بیش از ۱۸۷ هزار کیلوگرم گوشت قرمز

ناظمی با انتقاد از وضعیت کشتار‌های غیرمجاز دام در حاشیه جاده‌ها که به شدت سلامت مردم را تهدید می‌کند، گفت: مردم از خرید و مصرف گوشت در حاشیه جاده‌ها بدون مهر دامپزشکی خودداری کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، ازدحام جمعیتی شبیه به یک معرکه‌گیری دارد، اما زمانی که جلوتر می‌روی با لاشه نصفه و نیمه گوسفندی مواجه می‌شوی که مردم برای خرید آن صف کشیده‌اند.

ماجرا اینطور شروع می‌شود که افرادی گوسفند زنده را در حاشیه جاده می‌آورند، همانجا سر می‌برند، آویزان و سپس آن‌را با قیمت پائین بفروش می‌رساند و مردم هم حسابی به واسطه قیمت ارزانتر استقبال می‌کنند، که متاسفانه این شیوه کشتار دام هیچگونه تائیدیه بهداشتی ندارد و اگر دام کشتار شده، بیماری داشته باشد، مشخص نخواهد شد.

حمیدرضا ناظمی مدیرکل دامپزشکی استان فارس با انتقاد از وضعیت کشتار و عرضه گوشت دام در حاشیه جاده‌ها که به شدت سلامت مردم را تهدید می‌کند، گفت: سال‌هاست با کشتار‌های غیرمجاز در محدوده جاده‌های کلانشهر شیراز مبارزه می‌کنیم و گوسفند‌هایی که به این شیوه کشتار و در حاشیه جاده‌ها عرضه و به‌فروش می‌رسند شاید ظاهر سالمی داشته باشند، اما تحت نظر هیچ دامپزشکی ذبح نمی‌شود و از همین رو درباره سلامت آن‌ها تردید وجود دارد.

او با بیان اینکه متاسفانه هنوز عده‌ای آگاه نیستند و تنها به قیمت پائین گوشت توجه دارند، گفت: ممکن است دام بیمار باشد و خطر بزرگی برای مصرف کننده به دنبال داشته باشد و از مردم میخواهیم که برای خرید و مصرف گوشت در حاشیه جاده‌ها بدون مهر دامپزشکی خودداری کنند.

ناظمی با اشاره به پیگیری‌های متعدد برای برخورد با این شیوه کشتار‌های غیرمجاز و عرضه گوشت در حاشیه جاده‌ها، ادامه داد: برخورد با اینگونه افراد نیازمند همکاری دستگاه‌های مختلف از جمله شهرداری، مرکز بهداشت، فرمانداری و ... است.

مدیرکل دامپزشکی استان فارس با اشاره به خطر انتقال بیماری‌های مختلف در اثر عرضه غیربهداشتی فرآورده‌های خام دامی توسط دست‌فروشان، تصریح کرد: با تمامی افرادی که به صورت دست‌فروش و بدون هویت در حاشیه جاده‌ها، سطح شهر اقدام به عرضه غیر مجاز گوشت سفید و قرمز، کله‌‎پاچه و... کنند، به طور جدی برخورد خواهد شد.

او در ادامه با اشاره به شیوع تب برفکی در برخی از شهرستان‌های فارس، گفت: تعداد موارد تائید شده بیماری تب برفکی از ابتدای سال جاری تاکنون، ۳۱ کانون در جمعیت گاوی و ۸ کانون در جمعیت گوسفند و بز بوده است.

ناظمی با بیان اینکه تعداد ۱۴۰۴۶۳۷ راس گوسفند و بز واکسن واکسینه شدند، تصریح کرد: علائم بیماری تب برفکی در دام، تاول در محوطه دهان، سم و پستان و همچنین ضایعات قلب در دام‌های جوان است.

مدیرکل دامپزشکی استان فارس، راه‌های انتقال بیماری تب برفکی را تماس مستقیم دام با ترشحات دام بیمار از جمله بزاق و ترشحات بینی، مدفوع و شیر، وسائل آلوده و افراد و لباس و چکمه که به دامداری‌های آلوده اعلام کرد.

او بیان کرد: به‌علت بهادار بودن واکسن‌ها دامداران از تزریق واکسن استقبال خوبی نکردند و از ابتدای مهرماه تا کنون ۶۴ هزار و ۹۳ راس گاو و گوساله واکسن دریافت کرده اند.

ناظمی بیان کرد: در ۹ ماهه امسال تعداد ۱۰۴ هزار و ۱۱۴ مورد عملیات نظارت بهداشتی بر مراکز تولید، توزیع، نگهداری و عرضه فرآورده‌های خام دامی انجام شده است که طی این بازدیدها، تعداد ۳۳۲۳ مورد غیر بهداشتی مشاهده و ۱۳۳ هزار و ۹۸۹ کیلوگرم فرآورده خام دامی غیر مجاز و غیر بهداشتی کشف و معدوم شده است.

مدیرکل دامپزشکی فارس با بیان اینکه ۳۶۲ نفر مسئول فنی بهداشتی و دستیار فنی بهداشتی نیز وظیفه نظارت بر صنایع وابسته به دام از قبیل کشتارگاه‌ها، مراکز قطعه‌بندی و بسته‌بندی، کارخانجات خوراک دام، مراکز جمع آوری شیر و ... بر عهده دارند، ادامه داد: همچنین ۲۰۷ مورد، پرونده تشکیل و به مراجع قضایی جهت رسیدگی ارسال شده است.

او با اشاره به انجام ۴۶۶ مورد نمونه برداری از واحد‌های تحت پوشش، گفت: در ۹ ماهه اول سال ۹۹، عملیات نظارت و بازرسی بر فرآیند کشتار تعداد ۴۰۱۷۴۹ رأس دام سبک و ۳۱۴۷۵ رأس دام سنگین در کشتارگاه‌های دام این استان انجام شده که طی این بازرسی‌ها مقدار ۱۸۷۶۲۸ کیلوگرم گوشت قرمز غیر قابل مصرف، از چرخه مصرف انسانی حذف شده است.

ناظمی عنوان کرد: همچنین بر فرآیند کشتار ۴۸۰۱۷۲۲۹ قطعه طیور نظارت شده و از ورود تعداد ۳۲۷۱۸۴ قطعه طیور غیر قابل مصرف به بازار جلوگیری به‌عمل آمده است.

مدیرکل دامپزشکی فارس بیان کرد: در استان فارس تعداد ۳۳ واحد کشتارگاه دام فعالیت دارند که از این تعداد، ۴ کشتارگاه به صورت صنعتی و ۲۹ کشتارگاه به صورت سنتی فعالیت می‌کنند.

او اظهار کرد: همچنین در حال حاضر، تعداد ۱۵ کشتارگاه طیور در حال فعالیت هستند که از این تعداد، یک کشتارگاه دارای رتبه A+، دو کشتارگاه دارای رتبه A و مابقی دارای رتبه B و تنها کشتارگاه صنعتی شترمرغ در استان فارس است.

ناظمی همچنین بهترین وزن مرغ زنده برای کشتار ۲ تا ۲.۲ کیلوگرم و بهترین میانگین وزن خرید لاشه مرغ، ۱.۸ کیلوگرم عنوان کرد و افزود: بالا بودن وزن لاشه مرغ سبب می‌شود تا مرغ چربی بطنی و حتی چربی بین بافتی بالاتری داشته باشد و با مصرف مرغ‌های چاق همه این چربی‌ها وارد بدن افراد شده و می‌تواند سلامت آن‌ها را به مخاطره بیاندازد.

مدیرکل دامپزشکی فارس در پایان تصریح کرد: از ابتدای امسال، برای مقدار ۳۰۳۳۱۶ کیلوگرم گوشت و فرآورده‌های ماکیان، ۷۹۳۴۳۰ کیلوگرم تخم مرغ، ۱۳۴۶۳۶۱ کیلوگرم فرآورده‌های آبزیان و ۱۰۹۲۵۰۷ کیلوگرم فرآورده‌های لبنی، گواهی بهداشتی قرنطینه‌ای حمل صادر شده است.

منبع: تسنیم
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.