نگهبانان بانک در ابتدایی‌ترین خواسته خود مانده اند؛ آن‌ها هنوز بیمه و قراردادی ندارند.

به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، ســال ۸۸ بود که با شــکل جدیدی از حفاظت فیزیکی بانک‌ها مواجه شــدیم و از آن زمان بانک‌ها ملزم به اســتفاده از افراد مسلحی در داخل شعب شــدند و نگاهی به آمار سرقت‌های مسلحانه صــورت گرفته از بانک‌ها نشــان میدهد وجود این افراد تا چه اندازه در کاهش این نوع از جرم در جامعه مؤثر بوده است.

اما با گذشــت اندک زمانی از اجرای این طرح بود که نخستین ایراد‌های آن مشخص شد و اصلیترین انتقاد وارده به آن شیوه به کارگیری افراد تحت عنوان نگهبان بانک بود؛ چراکه قرارداد آن‌ها هیچ تفاوتی با قرارداد یک کارگر ساختمانی روزمزد نداشت و تنها حقوق روز‌هایی را میگرفتنــد که نگهبان بانک بوده و روز‌های تعطیل حقوقی برای آن‌ها محاسبه نمیشد. 

هر چند در ســال اول و شاید چند سال ابتدایی اجرای این تصمیم متولیان این موضوع وعده اصلاح رویه‌ها را دادند، ولی حالا و با گذشــت ۱۱ سال از آن زمان هنوز نگهبانان بانک در ابتدایی‌ترین خواسته خود مانده اند و باورش سخت است که هنوز آن‌ها بیمه نیستند

یکی از همین نگهبانان بانک که سابقه چندین ساله در این حوزه دارد میگوید: در ســال‌های فعالیتم در این شغل به نهاد‌ها و دستگاه‌های مختلف نامه نوشته ایم، اما پاسخی دریافت نکرده ایم.

بیشتر بخوانید


او ادامه میدهد: ســال‌ها پیش روزی حدوداً ۴۰ هزار تومان میگرفتیم و بعد به ۶۰ هزار تومان و حالا به صد هزار تومان رســیده است، اما از این رقم ۱۶ هزار تومان به شرکت رابط تأمین نیرو میرسد و در واقع ۸۴ هزار تومان به نگهبان پرداخت میشود.

او می‌گوید: هنوز ما قرارداد تمام وقت بیمه‌ای نیستیم و به ازای روز‌هایی که سر کار برویم حقوق میگیریم و در این شــغل عمرمان را میسوزانیم، چون هیچ آینده‌ای ندارد و خبری از بازنشستگی نیست.

یکی دیگر از همین افراد میگوید: متأسفانه به کارگیری بازنشستگان نیرو‌های مسلح در این حوزه چالش بزرگی برای جوانانی شده که در این شغل هستند؛ زیرا که این بازنشستگان دغدغه پولی به اندازه ما که شغل دیگری

نداریم، ندارند و علاوه بر حقوق بازنشســتگی به جای اینکه در خانه بنشینند در بانک مینشینند و پولی هم میگیرند، اما مشــکل اصلی این است که، چون سابقه بیمه دارند شــرکت‌ها نمیتوانند دوباره آن‌ها را در لیست بیمه بیاورند بنابراین برای ما هم لیست بیمه ارسال نمیشود.

او اظهار می‌دارد: قانون میگوید حتی برای به کارگیری یــک نفر در یک روز باید لیســت بیمه به ادارات بیمه ارســال شــود، ولی چگونه اســت که بازرســان بیمه هیچ گاه به بانک‌ها یا شــرکت‌های تأمین نیرو در این بخش اخطار نداده اند که چرا لیست بیمه این افراد ارسال نمی‌شود.

بــه گفته این افراد دغدغه نگهبانــان بانک در روز‌های کرونایی بیشتر هم شده، چون هر روز که بانک‌ها تعطیل باشــند حقوقی ندارند، ولی پرســش این است که چرا متولیان یا دســتاندرکاران ایــن موضوع یک بار برای همیشه مشکل قرارداد نگهبانان بانک را حل نمیکنند؟
 
آیا نمیتوان بــه اندازه یک درصد احتمال داد فشــار اقتصادی یا بحران‌های روانی ناشی از فشار زندگی یکی از این افراد را تحت تأثیر قرار دهد و اتفاقی که نباید رخ بدهد بیفتد و بعد بســیاری بگویند که‌ای کاش زودتر وارد عمل میشدیم؟

آنچه مسلم است؛ از هر زاویه‌ای که به این مسئله نگاه کنیم به این نتیجه میرسیم حفظ آرامش روانی نگهبان مسلح نخستین و ضروریترین لازمه کار در این حرفه اســت، اما متأسفانه با گذشــت یک دهه از اجرای این تصمیم هنوز شاهد تداوم همان چرخه معیوبی هستیم که روز‌های اول پایه گذاری شده است.

منبع: قدس

انتهای پیام//م. م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.