مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از کشت بیش از ۳۶۰۰ هکتار کلزا در استان در سال زراعی جدید خبر داد.

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، محمدسعید هوشیار مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت : امسال ۳۶۳۶ هکتار کلزا در استان کرمانشاه کشت شده است.

او با بیان اینکه بیشترین کلزای کشت شده در مزارع استان در شهرستان‌های کرمانشاه، اسلام آبادغرب و صحنه کشت شده،گفت : امسال برای اولین بار کلزا در سطح ۷۰ هکتار از اراضی تحت پوشش سامانه گرمسیری در شهرستان ثلاث باباجانی کشت شده است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به افزایش ۶۷ درصدی قیمت خرید تضمینی کلزا در سال زراعی جاری به منظور توسعه کشت کلزا، افزود: امسال قیمت خرید تضمینی کلزا ۷۸۰۰ تومان تعیین شده، در حالیکه این مبلغ در سال زراعی گذشته ۴۶۶۰ تومان بوده است.

او افزود: از جمله اقدامات حمایتی دیگر به عمل آمده برای توسعه کشت کلزا در استان کرمانشاه می‌توان به اجرای قرارداد کشت مشارکتی کلزا بین کارخانه روغن کشی استان و کشاورزان اشاره کرد که این کارخانه به دو شکل قرارداد بدون نهاده و با نهاده با متقاضیان کشت کلزا قرارداد منعقد کرد که در شکل با نهاده به ازای هر هکتار کشت کلزا مبلغ ۱.۵ میلیون تومان نهاده شامل بذر، سم و کود را در اختیار زارعان قرار داد که این مبلغ را در آخر فصل از بهای کلزای کشاورز کم خواهد کرد.

او ادامه داد: این کارخانه متعهد شده در شکل قرارداد با نهاده محصول کلزای زارعان استان را در فصل برداشت با قیمت پنج درصد بالاتر از قیمت اعلام شده برای خرید تضمینی کلزا از زارعان خریداری کرده و وجه آن را هم ظرف مدت هفت روز پس از تحویل، پرداخت کند.

او اشاره‌ای هم به کشت کلزا در استان کرمانشاه در سال زراعی گذشته داشت و گفت: سطح برداشت کلزا در مزارع استان در سال زراعی گذشته ۲۸۱۷ هکتار بود و در نهایت ۴۸۲۲ تن کلزا در استان تولید شد.

هوشیار افزود: کشت کلزا در مناطق گرمسیر استان کرمانشاه از اواخر شهریور آغاز شده و هم‌اکنون در مناطق سردسیر به اتمام رسیده است.

او ادامه داد: برداشت کلزا در مزارع استان کرمانشاه از اواخر اردیبهشت ماه سال آینده از مناطق گرمسیر استان آغاز و پس از حدود یک ماه در مناطق سردسیر استان به اتمام خواهد رسید .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.