محیط زیست با نصب کانکس و استقرار محیط بان بصورت شبانه روزی و تامین و توزبع غذا، از قو‌های مهاجر تالاب سرخرود حفاظت می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،علی محمد دعاگو رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان محمودآباد در تشریح اقدامات این اداره در خصوص حفاظت از قو‌های مهاجر در تالاب سرخرود ،گفت: با ورود اولین دسته از قو‌های مهاجر در اواخر آبان ماه امسال، این اداره با نصب کانکس و استقرار محیط بان بصورت شبانه روزی، نسبت به حفاظت از این میهمانان اقدام کرد.

او افزود: جمعیت اولین دسته از قو‌ها حدود ۵۰۰ بال بود که از اواخر آذر ماه با سرد شدن هوا جمعیت آن‌ها بیشتر و تا هفته اول دی ماه به بیش از ۴۵۰۰ بال رسید که عمده جمعیت آن‌ها از انواع قو‌های فریاد کش هستند.

دعاگو گفت: متاسفانه با مشاهده تلفات در قو‌های مهاجر و انجام نمونه برداری مستمر توسط اداره کل دامپزشکی مازندران و تایید وجود ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در  تالاب سرخرود به عنوان کانون بیماری و نگرانی از پرواز قو‌ها و انتشار ویروس، کارشناسان را بر آن داشت تا از طریقی بتوانند پرواز آن‌ها را محدودتر کنند.

او افزود: به منظور حفاظت موثر از قو‌ها و جلوگیری از آسیب رسانی به این گونه‌های حمایت شده، برنامه تمرکز جمعیت با تغذیه کمکی در دستور کار قرار گرفت تا با تامین غذا و توزیع آن در سطح تالاب، از پرواز آن‌ها در آبگیر‌های اطراف و دیگر شهرستانهاجلوگیری شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان محمودآباد با اشاره به اینکه تا کنون هشت تن گندم و ذرت در تالاب سرخرود جهت تغذیه قو‌های مهاجر توزیع شد، افزود: سه تن ذرت وگندم توسط دو سمن زیست محیطی، یک تن توسط اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران و چهار تن نیز با حمایت و همکاری رئیس سازمان دامپزشکی کشور و همکاران او در استان مازندران تامین شد.

دعاگو وسعت شالیزار غرقاب شده که اکنون بصورت تالاب در آمده و قو‌های مهاجر در آن مستقر هستند را حدود ۳۰ هکتار عنوان و گفت: دو محیط بان بصورت شبانه روزی در تالاب، کار حفاظت و همچنین توزیع غذا را به عهده دارند.

او افزود: سطح آب در این تالاب دائماً توسط محیط بانان کنترل می‌شود تا ارتفاع لازم برای زیست این پرندگان تامین شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان محمودآباد در پایان ضمن تقدیر از حمایت همه دلسوزان و علاقه‌مندان به محیط زیست خواست تا هرگونه کمک و حمایت از قو‌های مهاجر از طریق اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران و اداره محیط زیست شهرستان محمودآباد صورت گیرد تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.