با تکمیل و بهره برداری از بند محور ۱۴ شبانکاره، بخشی از سیلاب‌های مخرب مسیل‌های منطقه، کنترل و از خسارات آن کاسته خواهد شد.


به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان ازبوشهر، در بازدید فرماندار دشتستان، برنامه زمان‌بندی تکمیل و بهره برداری از بند محور ۱۴ شبانکاره بررسی شد.

نماینده مجری طرح‌های کنترل سیلاب شبانکاره در این بازدید گفت: مطالعات طرح کنترل و مهار سیلاب‌های منطقه شبانکاره در سال ۱۳۹۵ آغاز شد و سال ۱۳۹۶ با طراحی ۱۸ سد بزرگ و کوچک بر روی آبراهه‌های این منطقه به پایان رسید.

مهدی عوض زاده افزود: ساخت ۷ سازه از این تعداد در دستورکار شرکت آب منطقه‌ای بوشهر قرار گرفت.

او ادامه داد: در این طرح چهار سد با مقیاس کوچک و با هدف کنترل سیلاب‌های مخرب مسیل‌های منطقه در نظر گرفته شده بود که تا کنون یک سازه (بند محور ۱۲) به بهره برداری رسیده است و دو طرح دیگر (محور‌های ۱۴ و ۱۰) نیز در حال ساخت هستند.

نماینده مجری طرح‌های کنترل سیلاب شبانکاره بیان کرد: سه سد دیگر نیز در مقیاس‌های بزرگ‌تر شامل سد انبری با حجم مخزن ۵ میلیون مترمکعب، سد لاپیه با حجم مخزن ۳ میلیون مترمکعب و سد زکریایی با حجم مخزن یک میلیون مترمکعب در دستور کار قرار گرفته است که پس از تامین اعتبار، اجرای آن‌ها نیز آغاز خواهد شد.


بیشتر بخوانید


عوض زاده عنوان کرد: عملیات اجرایی بند محور ۱۴، در شهریور سال ۱۳۹۸ و با هدف کنترل و مهار سیلاب، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و کنترل رسوب آغاز شد.

او گفت: این طرح با پیشرفت ۹۵ درصد، آخرین مراحل ساخت را پشت سر می‌گذارد و در دهه فجر امسال آماده افتتاح است.

نماینده مجری طرح‌های کنترل سیلاب شبانکاره با اشاره به مشخصات فنی این بند افزود: بند محور ۱۴ شبانکاره از نوع سنگ و ملات با ارتفاع ۱۶ متر، طول تاج ۶۰ متر و حجم ذخیره ۳۰۰ هزار مترمکعب است.

عوض زاده بیان کرد: تکمیل سازه‌های کنترل سیلاب منطقه شبانکاره موجب جلوگیری از آسیب و کاهش خسارات سیل به کشتزارهای منطقه، جاده‌ها و تاسیسات زیربنایی و شبکه آبیاری و زهکشی شبانکاره می‌شود.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.