به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، در وضعیتی بار ترافیک در جادههای اردبیل رو به افزایش است که اغلب جادهها دههها است تغییری به خود ندیده و متناسب با نیاز روز مردم تغییر نیافته است.
از جمله جاده اردبیل- مغان که فریاد نمایندهها، رسانهها و مردم را بلند کرده و در مقابل اعتراضات، مسئولان همواره گفتهاند دلیل تعدد تصادفهای جادهای این محور، عوامل انسانی به ویژه عدم رعایت سرعت مطمئنه است.
اما یکبار سفر در جاده اردبیل- پارس آباد گویای همه چیز است. عرض اندک جاده در حالی که ترانزیت خودروهای سنگین به کررات در این محور انجام میشود، نقاط کور و خارج از دید راننده به دلیل تغییر مستمر شیب جاده، نبود حداقلهای ایمنی از جمله تابلوهای اطلاع رسانی و بهویژه روشنایی حتی در پیچهای تند و تغییرات ناگهانی شیب جاده موجب شده تا به قول یکی از نمایندگان، اغلب خانوادههای پارس آباد با مرگ عزیزانشان در این جادهها داغدار شوند.
اما کلنگ زنی حدفاصل سه راه سربند- مشگین شهر به طول ۴۰ کیلومتر پاسخی به این مطالبه جمعی بود.
در مراسمی که در کنار جاده و با حضور کارکنان راهسازی برگزار شد، فرماندار پارس آباد گفت: ما به مطالبات مردم پاسخ دادیم و امروز شاهد کلنگ زنی هستیم. تمامی مسئولان پیگیر بودند تا اعتبارات تأمین و عملیات اجرایی آغاز شود.
ابراهیم امامی که فرمانداری برخی شهرستانهای دیگر استان اردبیل را پیش از این بر عهده داشته در جمع مردم پارس آباد تصریح کرد: تحولات اساسی در حوزه زیرساختهای پارس آباد آغاز شده و اینجا قطب کشاورزی کشور محسوب میشود.
او افزود: امید میرود هفته دولت سال آینده پروژه سربند- مشگین شهر به بهره برداری برسد و انتظار میرود بخشی از آن نیز تا دهه فجر امسال زیر بار ترافیک برود.
فرماندار پارس آباد به تجهیز ایستگاه سوختگیری فرودگاه پارس آباد نیز اشاره و تأکید کرد: این موضوع منجر به افزایش سفرهای هوایی خواهد شد. همچنین با بارانداز ریلی در مجموع سه محور اساسی توسعه زیرساخت راههای شهرستان خواهد بود.
همچنین مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل نیز با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای افزایش حجم راههای استان در پیوست یک قانون بودجه کشور که تعهد و الزامی را برای اجرای پروژهها به وجود میآورد، گفت: از ۴۲۷ کیلومتر در سال ۹۶ به ۹۶۴ کیلومتر طی امسال رسیدهایم.
محبوب حیدری تصریح کرد: همچنین برای مطالعه بزرگراههای استان نیز طی چند سال گذشته اقدامات مؤثری داشتیم تا جایی که ۳۹ کیلومتر مطالعه شده و ۳۱۰ کیلومتر در دست مطالعه است.
او با اشاره به اینکه در حال حاضر طول بزرگراههای استان ۱۸۵ کیلومتر است، افزود: همچنین ۲۷۸ کیلومتر بزرگراه در دست اجرا داریم که ۵۰ کیلومتر از توسعه بزرگراهها مربوط به شمال استان است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل با اشاره به اینکه ماده ۲۳ محور سربند- مشگین شهر امسال صادر شده است و در قانون بودجه لحاظ گردیده است، اضافه کرد: بودجه سال ۹۶ برای کل راههای استان میزان تخصیص ۱۷ میلیارد تومان بوده، اما امسال به ۲۶۰ میلیارد تومان تخصیص دست یافتیم.
حیدری گفت: در بین تمامی پروژههای راهسازی استان، عمده مشکل ما سه راهی صحرا- مشگین شهر- گرمی- پارس آباد- بیله سوار بود که به استاندار اردبیل نیز اعلام کردیم. نه مطالعه شده بود و نه هیچ اقدامی دیگر.
او افزود: از سال ۹۶ مطالعات امکان سنجی آغاز شد و بعد از آن در سال ۹۸، عملیات اجرای دو قطعه از سه راهی صحرا تا رضی و سه راهی صحرا- بیله سوار در حدود ۵۵ کیلومتر را آغاز کردیم.
به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل در محدوده سربند- مشگین شهر نیز اوایل سال ۹۸ مطالعات آغاز شد و با پیمانکاران عقد قرارداد شده است. فقط برای مجوز ماده ۲۳ این پروژه ۴ ماه دوندگی داشتیم. این پروژه تبدیل راه اصلی به بزرگراه است که در تسهیل ترافیک این منطقه موثر خواهد بود.
نماینده مردم پارس آباد- بیله سوار و اصلاندوز در مقابل این اظهارات تصریح کرد: برای این پروژه سختیهای زیادی کشیدیم و در آینده هم سختیهای زیادی در انتظار ما است.
عباس جهانگیرزاده گفت: بر خلاف آمار مدیر راه و شهرسازی از سال ۹۷ مطالعات این پروژه آغاز شده است و کاربرگ مطالعات از سال ۹۷ مانده بود. امسال ۱۰۰ نفر در این مسیر کشته دادیم و خانوادهای نیست که داغدار نباشد.
او با بیان اینکه برای یک مناقصه چهار ماه زمان پذیرفتنی نیست، اظهار کرد: با اجرای این پروژه بسیاری از مشکلات را نخواهیم داشت. البته برخی در فضای مجازی بداخلاقی میکنند که پذیرفتنی نیست و باید اقدامات صورت گرفته را قدر بدانیم.
همچنین امام جمعه پارس آباد در این مراسم با بیان اینکه چند وقت پیش آقای وزیر با بنده تماس گرفت که برای بنده باورکردنی نبود، تصریح کرد: آقای اسلامی نوید اجرای این پروژه را دادند.
حجت الاسلام علی اکبر باقری با بیان اینکه «من لا معاش له لا معاد له» ادامه داد: کسی که اولیههای زندگی خود را نداشته باشد نباید انتظار دیگری از او داشت. در این منطقه جاده مشکل اصلی است و ما حتی خودمان از جادههای دیگری تردد میکنیم.
او همچنین خواستار بهسازی جاده داخل اسلام آباد شد و گفت: جاده حق مسلم مردم است و مردم امکانات آن چنانی انتظار ندارند.
همچنین استاندار اردبیل نیز در این مراسم با اشاره به اینکه مسئولان دوندگی دارند تا امیدی در بین مردم ایجاد کنند، اضافه کرد: هر سال بودجه دولت ۱۵ درصد افزایش ندارد؛ اما بودجه راه و شهرسازی ما ۳۰۰ درصد رشد داشته است.
او افزود: امیدواریم از دهه فجر امسال فاز به فاز بهره برداری از پروژهها را تجربه کنیم و در ادامه سوم خرداد سال و هفته دولت سال بعد فازهای بعدی را به بهره برداری میرسانیم.
انتهای پیام/