به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، با توجه به وضعیت وخیم شیوع ویروس کرونا در استان و توصیههای اکید مسئولان و متخصصان امور بهداشتی و درمانی مبنی بر پرهیز از برگزاری تجمعات باهدف جلوگیری از گسترش بیماری که منجر به توقف موقت برگزاری مراسم عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته نیز شده است، حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی نکونام نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد در قالب پیام جمعه، مهمترین توصیهها و تذکرات به مردم استان را بیان کرد.
بیشتر بخوانید
در این پیام آمده است؛
«بسم الله الرّحمن الرّحیم
وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾
جمعهی دیگری که باز هم شرایط اقتضاء نمیکند که نماز جمعه داشته باشیم البته همان طور که بارها گفته شده است شاید چندان اقامه نمازجمعه ضرر هم نداشته باشد، ولی به جهت این که از این شرایط با سهولت بیشتری عبور کنیم و کمک بیشتری به شبکه بهداشت و درمانمان شده باشد و در عین حال مردم عزیز ما هم در همه عرصهها توجه بیشتری داشته باشند نماز را اقامه نمیکنیم و تبعاً به پیام جمعه در مناطق قرمز و نارنجی اکتفا میکنیم، البته آن جاهایی که مناطق زرد است تبعاً نماز جمعه اقامه میشود.
ولی من در آغاز پیام جمعه این توصیه را محضر عزیزان و خوبانمان، مردم خوبمان داشته باشم که باز هم مقید باشیم و بیشتر رعایت کنیم، این ماسک زدنها را، رعایت فاصلهها را و مهمانی نداشتنها و اجتماعات تو در تو و بزرگ شکل ندادنها را بیشتر رعایت کنیم و عرصههایی که به انتقال این ویروس کمک میکند این عرصهها را فراهم نکنیم تا انشاءالله سلامت برجامعه حاکم باشد و انشاءالله به زودی هم بتوانیم از این بلیه عبور کنیم.
پیام اول
این سوره مبارکهی والعصر که قرائت کردم در حقیقت یک دستورالعمل کامل زندگی است یعنی اگر انسان بخواهد در این زندگی چند روزهی خودش در دنیا رستگار زندگی کند و سبک زندگی رستگارانه داشته باشد به همین سوره مبارکه عمل کند کافی است، سوره جامعی است هم به فرد و زندگی فردی انسان توجه دارد، هم به جمع و زندگی اجتماعی انسان توجه دارد و اگر انسان از جهت فردی ساخته شد و از جهت اجتماعی یک جامعه سالم شکل داد تبعا این فرد و جامعه به سمت رستگاری پیش میروند و همان میشود که مکتب الهی و پیامبران الهی برای انسان به ارمغان آوردند و خدای تبارک و تعالی از انسان انتظار دارد لذا این سوره مبارکه را جا دارد همیشه در زندگیهایمان مرور کنیم و به طور مستمر با این سوره مأنوس باشیم
سوره کوچکی است و چند آیه مختصر است منتها یک دستورالعمل کامل و جامع است. حالا من نمیخواهم از «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ» تفسیر داشته باشم و آن تفاسیر گسترده و وسیع با مفاهیم بلند راجع به مسئله توحید در «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ» و بعد سوگند خداوند تبارک و تعالی به مسئله عصر که حالا اینها مباحث تفسیری است و من به این مباحث نمیخواهم ورود داشته باشم میخواهم به محتوای سازندگی این سوره مبارکه توجه بدهم که میفرماید «وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ﴿۲﴾» اول به یک نکته توجه میدهد که این نکته خیلی مهم است که آن مسئله «خسارت» است، انسان متاسفانه طبیعتش این گونه است که به سمت خسارت میرود، نه فطرت، فطرت انسان، انسان را به کمال میکشاند، اما طبیعت حیوانی انسان و طبیعت نفسانی و دنیایی انسان این گونه است که انسان را به سمت خسارت سوق میدهد «وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ﴿۲﴾» آیا باید با این طبیعت مبارزه بشود و یا این طبیعت کنترل و مهار و تعدیل بشود و به آن ندای فطرت پاسخ داده شود؟ راهش چیست؟ بلافاصله خداوند تبارک و تعالی راهش را مشخص میکند «إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾» در همین حد، عقیده و عمل و جامعه.
«آمَنُوا» عقیده است، ایمان به وحدانیت پروردگار، ایمان به خالقیت خدا، ایمان به ربانیّت پروردگار متعال که او ربّ است و همهی پرورش ما به دست او است و ایمان به مدیریت و تدبیر او است و رازقیت او و این که همه چیز به دست او است و بعد ایمان به این که او برای ما نبوت انتخاب کرده است و نبی میفرستد و کتاب میفرستد و برنامه مشخص میکند و دستورالعمل میدهد و بعد ایمان به معاد که بالاخره این چند روز زندگی پایان میپذیرد و زندگی برزخی ما آغاز میشود و بعد از آن زندگی قیامت ما آغاز میشود و روز حساب و کتاب است، این ایمان اینها را در وجود خودمان شکل بدهیم و نهادینه کنیم، ایمان به توحید و عدل و نبوت و امامت و معاد اینها را در وجودمان شکل بدهیم «الَّذِینَ آمَنُوا» اینها ایمان است.
در کنار ایمان مسئله عمل است، فکر نکنیم عقیده کارساز است، متاسفانه این مسئله غلطی که گاهی بر زبان آورده میشود که دل پاک باشد حالا عمل هر جور که میخواهد باشد این تساهل و تسامح بر انسان حاکم کردن است، مسامحه و خیلی راحت از کنار قضایا عبور کردن و به عمل توجه نکردن است این انسان را جهنمی میکند، انسانی رستگار میشود که در کنار آن عقیده حتماً به عمل توجه کند، اعمالی که خدای تبارک و تعالی از انسان خواسته است اعمال عبادی و اعمال اخلاقی و اعمال اجتماعی و اعمال سیاسی و اعمال اقتصادی این همه وظایفی که ما داریم که مجموع اینها را سبک زندگی اسلامی میگویند، سبک عملی زندگی میگویند اینها را انسان توجه کند این راه رستکاری است.
برادران و خواهران و جوانان عزیز از اینها غافل نشویم، میخواهند مسیر ما را منحرف کنند، شیطان کارش همین است، شیاطین کارشان همین است، دنیا محورها و دنیامدارها و مستکبرین و طواغیت و سلاطین کارشان همین است، ظلمه کارشان همین است، آدمهای وحشی و غارتگر و چپاولگر کارشان همینها است که اعمال ما را منحرف کنند مراقب خودمان باشیم، هر کدام به هر شکل که میتوانیم عقیده خودمان را و عمل خودمان را درست کنیم، نگذاریم عقیده و عمل سست بشود این دو نکته اول
بعد وارد مسائل اجتماعی میشود «وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ» جامعه را بسازید، جامعه را هم بر اساس حق شکل بدهید، یک جامعه حق محور درست کنید و نگذارید جامعه رَه به سوی باطل بپیماید، نگذارید جامعه را باطلگرایان و منافقین و منحرفین و سست عنصرها اداره کنند، نگذارید اینهایی که ذهنشان و فکرشان پُر از شبهات شیطانی است اینها جامعه را دچار انحراف کنند نَه جامعه باید بر اساس حق شکل بگیرد و حق محور باشد و عدالت محور باشد و روی مدار توحید حرکت کند و شرک حاکم نباشد و نکات مهم حق محوری که فراوان آمده که در زندگیهای سیاسی انسان حق حاکم باشد، در زندگی خانوادگی انسان حق حاکم باشد، در زندگی اجتماعی و بازار و اقتصادی و اداره حق حاکم باشد و در تعاملها و معاشرتها حق حاکم باشد در همه جا «تَوَاصَوْا بِالْحَقِّ» حاکم باشد
البته آن چیزی که همه اینها را پیش میبرد و آن چیزی که عقیده را نهادینه میکند و ثبات به آن میبخشد و آن چیزی که عمل را استمرا میبخشد و آن چیزی که این جامعه را بر اساس حق نگه میدارد «صبر» است «وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ» فکر نکنید مشکلات ندارید، جنگ ندارید و ستیزهگری وجود ندارد و راه هموار است و تحریم ندارید و مشکلات اقتصادی نیست و فقر نیست، بیماری نیست و تصادف نیست، انواع مشکلات که با آن مواجه هستیم نیست چرا همه اینها هست اینها اقتضائات این دنیا است، «الدُّنیا دَارٌ بِالْبَلَاءِ مَحْفُوفَةٌ» است دنیا خانهای است که همه جایش ابتلاء است منتها این ابتلائات حساب و کتاب دارد این حساب و کتابها را بشناسیم و آن چیزی که این ابتلائات را رفع میکند بشناسیم و آن چیزی که ما را از این ابتلائات به سلامت عبور میدهد اینها را بشناسیم و صبر پیشه کنیم و عمل درست داشته باشیم اینها همه از راههای رستگاری است
من خیلی گذرا فقط بر این چند آیه نورانی این سوره مبارکه مرور کردم، تفاسیر زیاد دارد، ولی همان طور که عرض یک سوره جامع است برای یک زندگی کامل، یک سبک جامع برای یک زندگی مومنانه و رستگارانه، امیدوار هستیم خداوند متعال موفقمان بدارد فقط به همین سوره عمل کنیم، من نمیگویم به همه قرآن با آن عظمت که همهاش دستورالعمل است عمل کنیم فقط به همین سوره عمل کنیم میتواند راه رستگاری ما باشد و همه ابعاد زندگی ما را اصلاح کند. این پیام اول من.
پیام دوم
امروز ۱۹ دی و سالروز قیام مردم قم در سال ۱۳۵۶ و مقابله مردم با یک فتنه سلطنتی است این خیلی مهم است که دستگاه طاغوت و به اصطلاح دستگاه شاهنشاهی دچار یک مستی و غرور شده بود و احساس امنیت هم از داخل و هم از خارج میکرد و خودش را از همه امور و از همه چیز مصون میدید و احساس اقتدار و امنیت میکرد لذا در مقام این برآمد که آن مقدار نامی که از حضرت امام رضوان الهی بر او باد در ذهن وجود دارد را این مقدار نام را هم به خیال خام خودش محو کند و امام را به فراموشی بسپارد که البته همه اینها محاسبههای غلطی بود که اینها داشتند، معمولاً محاسبه اهل باطل نمیتواند محسابه درست باشد باطل محاسباتش هم معمولاً باطل است، اینها دچار این محاسبه غلط شدند و نَه آن اقتدار را داشتند و خیال میکردند که اقتدار دارند درحالی که نداشتند و خیال میکردند امنیت دارند در حالی که نداشتند و خیال میکردند میتوانند امام را از ذهنها محو کنند و حال آن که نمیتوانستند
آمدند مقالهای را در روزنامه اطلاعات چاپ کردند که خود این مقاله دقیقاً عکس آن چیزی که اینها محاسبه داشتند و به آن میاندیشیدند انجامید، این مقاله میخواست اقتدار آنها را بیشتر کند ریشه آنها را کند، این مقاله میخواست امنیت آنها را بیشتر کند همه وجودشان را به خطر انداخت و نابودشان کرد، این مقاله میخواست نام امام را محو کند و امام را به فراموشی بسپارد بیشتر امام را زنده کرد
البته نکتهای که این جا مهم است این است که همه این دستاوردها به شرطی حاصل میشود که یک مردم بصیر و جامعه بصیر و مؤمن وجود داشته باشد که مردم قم این گونه بودند، مردم قم این بصیرت و ایمان و صلابت را داشتند لذا به مجرد این که این مقاله نوشته شد اعتراضها شروع شد، اعتراض علما و نخبگان و بعد درپی آنها مردم و لبیک گویی مردم و یک حرکت بصیرمدارانه و بصیرت گونه آغاز شد و به شهادت جمعی هم انجامید، اما آغازی شد برای یک حرکت نورانی و یک جریان عظیم و یک انقلاب، یک تحول و دگرگونی؛ از قم شروع شد از یک شهر شروع شد اول از چند عالم شروع شد، اما آنچنان به حول و قوه الهی خدای تبارک و تعالی به این حرکت برکت داد که همگان و خود شما آثار انقلاب در دنیا را مشاهده میفرمایید
چهل و چند سال میگذرد و به فضل پروردگار و به حول و قوه الهی انقلاب توانسته دنیایی را متحول کند و کاخهایی از ظلم و ستم را واژگون کند و پرچمهای استکباری را سرنگون کند و معادلات جهانی را برهم بریزد و مقاومت با آن عظمت را در دنیا شکل بدهد که امروز دارید نمونهاش را میبینید، امروز به خوبی شما وضع آمریکا را مشاهده میکنید، آمریکایی که در یک مقطعی هیچ کس نمیتوانست به او بگوید بالای چشمت ابرو است و هیچ کس نمیتوانست کوچکترین حرکتی را خلاف اراده آنها در دنیا داشته باشند و یک قدرت نمایی ظالمانه و ستمگرانه و مستکبرانه داشتند، اما امروز به چه وضعی افتادهاند؟ امروز اینهایی که شورای امنیت در اختیارشان بود، سازمان ملل در اختیارشان بود هنوز هم هست، اما شرایط به گونهای شده است که همان مهرههای آنها در سازمان ملل هم نمیتوانند ارادههای آمریکا را عملی کنند، همان مهرههای آنها در شورای امنیت هم نمیتوانند اراده آمریکا را عملی کنند لذا گاهی اینها در شورای امنیت برنامه میبردند و نتیجه نمیگیرند، در سازمان ملل مطرح میکنند و نتیجه نمیگیرند، در رسانههای غوغاسالاری خودشان مطالب فراوان مطرح میکنند و نتیجه نمیگیرند و این اواخر هم دیدید که وحشیگری در آمریکا در اوج خودش نشان داده شد، یک وضع تهی و پوچ و بیمغز از آمریکا را امروز کاملاً جهانیان دیدند که همه آن مسائل اقتدار گونهای که به نمایش گذاشتند همه پوچ و تو خالی بود و وضعی است که الان شما دارید مشاهده میکنید این وضع آمریکا است، اروپا از آمریکا بدتر.
حالا ما این ایام چهلم شهید فخری زاده را داریم صهیونیستها به خیال خودشان اگر مثلاً فخری زادهها را از ما گرفتند مثلا اینها میشوند کسانی که بتوانند با گرفتن فخری زادهها به ما آسیب برسانند نخیر خسارت به خودشان وارد شد، خسارت نصیب خودشان شده است، همین صهیونیستهایی که یک روزی به خیال باطل خودشان از نیل تا فرات را فکر میکردند الان در چه شراطی هستند؟ الان گاهی شرایط به گونهای میشود که چندین ساعت هم نمیتوانند در برابر مقاومت ایستادگی کنند حتی چند ساعت، دیگر بماند چند روز و چند ماه و اینها، اینقدر اینها به برکت انقلاب اسلامی به برکت مقاومتی که در جهان شکل گرفته است و به برکت جزب الهی که در پرتوی ایران اسلامی در لبنان شکل گرفته است و در یمن شکل گرفته است و در عراق شکل گرفته است، در سوریه شکل گرفته است، در جاهای مختلف در افغانستان و کشورهای دیگر به حول و قوه الهی یک اقتدار قوی الحمدلله شکل گرفته است که توخالی شدهاند.
البته آنها بیکار ننشستهاند و تلاش میکنند و تبلیغات مسموم راه میاندازند و هر چه میتوانند سنگ اندازی میکنند که اینها طبیعی است، همین الان این همه بر طبل تحریمشان میکوبند و مشکلات ایجاد میکنند و ما اگر بخواهیم یک مقدار وجوهی را هم جابجا کنیم کلی مشکلات برای ما و مردم درست میکنند، اما مسئله این است آیا نتیجه گرفتند؟ عکس نتیجه گرفتند البته ما باید صبر پیشه کنیم، باید تدبیرمان را بیشتر کنیم، باید به آنها بهانه ندهیم، باید آنها را امیدوار نکنیم و باید مقاومتمان و استقامتمان را همچنان بیش از گذشته داشته باشیم و باید ولایتمداریمان و وحدتمان و بصیرتمان را که این ایام، ایام بصیرت بود باید بیشتر کنیم و راه شهید سلیمانیمان را همچنان قوی و محکم داشته باشیم، باید مثل مرحوم آیت الله یزدی تعصب دینیمان را و باید مثل مرحوم آیت الله مصباح موقعیت علمی و فداکاری و ولایتمداریمان و ایمان و تواضع و اخلاقمان را باید در جامعه همچنان مدنظر داشته باشیم و فکر نکنیم آبها همچنان به جوی و راحت و روان است نخیر بالاخره رساندن این امور به مقصد و نتیجه گرفت جهاد است و جهاد سختی دارد، اما نتیجه به فضل پروردگار متعال همین است که شما الان دارید مشاهده میکنید، این وضعی است که شما در دنیا شاهد هستید و این برگ برندهای که از آن این ملت تا این جا وجود داشته است. این هم پیام دوم من.
پیام سوم
سفر رئیس مجلس جناب آقای دکتر قالیباف به استانمان بود که این سفرها تبعاً دارای برکاتی حتماً میتواند باشد، شاید حالا آن گونه که انتظار هست نتیجه بخش نباشد، ما انتظاراتی داریم تبعاً انتظار داریم وقتی رئیس یک قوه میآید وارد یک استان میشود تحول چشمگیرتری مشاهده بشود این انتظار ما است و انتظار درستی است و مردم خوبمان این انتظار را دارند، اما با شرایطی که وجود دارد اصل این سفرها مهم است که بیایند و از نزدیک مسائل را بشنوند و مطالبات مردم را بشنوند
در همین سفر در جلسات متعددی که بود و نشستهایی که با گروههای مختلف این مسئولین داشتند هم رئیس مجلس و هم رؤسای کمیسیونها و هم مسئولان دیگر تبعا اینها مسائل و مشکلات را میشنوند و مطالبات مطرح میشود و تبعاٌ نقش خودش را در آبادانی استان میتواند داشته باشد.
اضافه بر این که یک دستاورد خیلی خوبی که در این سفر ما شاهد بودیم همان مسئلهای بود که ما همیشه تکرار میکردیم و تاکید میکردیم که مسئولان بیایند و ازنزدیک بروند و این نقاط محروم را ببینند، این نقاط پُر مشکل و پُر مسئله را از نزدیک ببینند و لذا وقتی آقای قالیباف میخواست به استان سفر کنند من تاکید کردم به هر شکل ممکن سعی کنید ایشان را ببرید جاهایی مثل دهستان موگویی را ببینند، جایی مثل لبد را و جایی مثل دیناران را از نزدیک ببینند که من گفتم زمینی و با ماشین باشد که آن راههای صعب العبور از نزدیک به خوبی مشاهده بشود که نشد و واقعاً راهها بسته بود و فرصت هم محدود بود و امکان این که با ماشین بخواهند بروند نبود، اما هوایی که رفتند موگویی را که میخواستند آن جا بنشینند باز نشد به لحاظ این که هلیکوپترها امکان نشستن نداشت و هوایی منطقه را دیدند که این خیلی مهم بود و گزارش خوبی را هم آن گزارشگر تهیه کرد و بعد هم آن چه در لبد رفتند و دیدند و آن مسائلی را که من حدود یک ماه قبل این لبد را رفته بودم و مسائلی که آن جا داشت، برق و راه آنجا و مشکلات فراوانی که داشت اینها را رفتند از نزدیک دیدند و تصمیم گرفتند که مطرح کنند و مطالبه کنند و خیلی از مشکلات دیگری که دیروز در جمع بندی سفر در جلسهای به نام شورای اداری که بعضی از مسئولان بودند مطرح شد و همه مسئولان مطرح کرند که اینها میتواند مفید باشد.
اما ما همچنان پیگیری این مسائل را میخواهیم و دنبال هم میکنیم و پیگیر هم هستیم که انشاءالله نتایج بیشتری را از این سفرها شاهد باشیم. نمایندگان مجلس پیگیر باشند، مسئولان استان هم همچنان پیگیر هستند و همه دست به دست هم بدهیم با همان وحدت خوبی که باید در استان داشته باشیم انشاءالله مطالب را دنبال کنیم که برای استان میتواند مفید باشد.
والسّلام علیکم و رحمةالله و برکاته»
انتهای پیام/خ