واکسیناسیون ۱۷هزار قطعه طیور در بخش رخ تربت حیدریه

مسئول پست دامپزشکی رباط سنگ گفت: طرح واکسیناسیون رایگان برای ۱۷هزار قطعه طیور بومی در بخش رخ تربت حیدریه برای مقابله با بیماری نیوکاسل اجرا شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،کاظم فیاض مسئول پست دامپزشکی رباط سنگ گفت: طرح واکسیناسیون ۱۷هزار قطعه طیور با استفاده از واکسن‌های خوراکی مقاوم به حرارت با بهره گیری از توان بخش دولتی در واحد‌های پرورش طیور سنتی "روستایی" اجرا شد.

او با بیان اینکه نیوکاسل نوعی بیماری ویروسی است، افزود: میزان مرگ و میر و آلودگی این ویروس بستگی به نوع طیور، جنس، نژاد، نوع تغذیه، وضعیت بهداشتی محل و مدیریت پرورش دارد.

مسئول پست دامپزشکی رباط سنگ ادامه داد: ویروس عامل بیماری از راه ترشحات دفعی پرنده آلوده، آب و غذای آلوده، باد، وسایل و لباس کار و افراد آلوده می‌تواند به پرندگان سالم منتقل شود که علائم و نشانه‌های عصبی، تنفسی و گوارشی به همراه دارد.

فیاض بیان کرد: با توجه به اینکه این یک نوع بیماری ویروسی است، هیچ گونه درمانی نداشته، اما رعایت اصول بهداشت و ایجاد امنیت زیستی برای پرورش طیور لازم و ضروری است.
 
او تصریح کرد: این واکسیناسیون در کنترل و پیشگیری از بیماری بسیار حائز اهمیت است و هدف از واکسیناسیون پرندگان علیه بیماری نیوکاسل را افزایش سطح ایمنی در پرندگان بومی در منطقه رخ و کاهش احتمال تغییر سویه ویروس اعلام کرد که نقش بسزایی در کاهش احتمال انتقال بیماری نیوکاسل به واحد‌های پرورش طیور صنعتی و به طور کلی کاهش شیوع و بروز بیماری نیوکاسل در منطقه دارد.

انتهای پیام/ا. غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.