در نشست سه جانبه رؤسای روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان بیانیه مشترکی درباره احیای اقتصاد منطقه قره‌باغ و ایجاد روابط اقتصادی به امضای طرفین رسید.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از  خبرگزاری آناتولی، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه از امضای بیانیه مشترک در پایان نشست سه‌جانبه با «الهام علی اف»، رئیس جمهور آذربایجان و «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان، برای ایجاد روابط اقتصادی و پیشبرد پروژه‌های زیرساختی در قره‌باغ با هدف احیای اقتصاد منطقه قره‌باغ خبر داد.

او پس از این نشست چهار ساعته که در کاخ ریاست جمهوری روسیه (کرملین) در مسکو برگزار شد، در نشست خبری مشترک گفت: به طور کلی مفاد توافق نامه‌های مربوط به قره باغ که در ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ منعقد گشت، بررسی شد و یگان‌های نظامی روسیه به صورت موقت در منطقه حضور دارند و به وظایف خود عمل می‌کنند.

پوتین افزود: این نشست بسیار مهم و جدی بود و بیانیه‌ای مشترک میان طرفین برای احیای اقتصاد منطقه قره‌باغ و پیشبرد پروژه‌های زیرساختی و ایجاد روابط اقتصادی امضا شد و به همین منظور کارگروهی به ریاست معاونان رؤسای سه کشور تشکیل می‌شود.

او اعلام کرد: به زودی گروه‌های متخصص تشکیل و برنامه‌ای برای توسعه زیرساخت‌ها و اقتصاد قره‌باغ آماده می‌شود.

رئیس جمهور روسیه تاکید کرد: توافقنامه‌های منعقد شده به نفع جمهوری آذربایجان، ارمنستان و به طور کلی منافع روسیه و منطقه قره‌باغ خواهد بود.

الهام علی اف نیز در این کنفرانس خبری بر اهمیت این نشست به منظور حفظ و توسعه امنیت در منطقه تاکید کرد و افزود: بیانیه اعلام شده بسیار با اهمیت است و اعتقاد ما را به حل بحران قره‌باغ آشکار می‌کند.

او افزود: یکی ازبند‌های توافق آتش‌بس، حل و فصل بحران قره باغ بود و هدف از آن از بین بردن موانع در مسیر‌های ارتباطی بود و این مسئله توسعه منطقه و تقویت امنیت آن را محقق می‌کند. افتتاح خطوط حمل و نقل به نفع مردم جمهوری آذربایجان، ارمنستان و روسیه است و کشور‌های همسایه در عملیات ایجاد راه‌های ارتباطی کمک خواهند کرد.

علی اف اعلام کرد: توافق ۱۰ نوامبربه صورت موثری اجرا شد و نیرو‌های حافظ صلح روسیه فعالیت خود را به خوبی انجام می‌دهند و به جز حوادثی جزئی، دیگر جای نگرانی خاصی نیست.

رئیس جمهور آذربایجان تاکید کرد: باید به آینده و چگونگی همزیستی با یکدیگر به عنوان همسایه و همچنین افزایش تلاش‌ها برای برداشتن موانع در شبکه حمل و نقل و افزایش ثبات و امنیت منطقه‌ای نگاه کنیم.

نخست وزیر ارمنستان نیز اعلام کرد که برخی مشکلات در خصوص مسئله قره‌باغ از جمله وضع آن همچنان پابرجاست و باید حل شود و ما به همکاری خود با گروه مینسک در این باره ادامه می‌دهیم.

او گفت: مسئله تبادل اسرا در نشست امروز مطرح نشد و ماده هشتم توافق آتش‌بس به صورت کامل اجرایی نشده است.

پاشینیان با تاکید بر اهمیت توافق مشترک مرتبط با مسائل اقتصادی و زیر ساختی در قره‌باغ، اعلام کرد که این توافق رویکرد اقتصادی منطقه را تغییر خواهد داد و تضمین‌های امنیتی بیشتری را فراهم خواهد کرد. این نشست‌ها باید تداوم داشته باشد و مشکلات به صورت کامل حل و فصل شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار