خبر کوتاه بود و جانکاه؛ مرگ دخترک هشت ساله اقلیدی در اثر مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن، اما خانواده ای تا همیشه این داغ را در عمق جانشان احساس می کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، قربانی قاتل خاموش این بار دخترکی بود که زندگی تنها هشت بهار به او فرصت داد و در زمستانی سرد، از آغوش عزیزانش پر کشید؛ اما این خبر تلخ در کنار خبرهای ناگوار کرونایی شاید این روزها کمتر دیده شد.

شومینه غیراستاندارد همه اعضای این خانواده را دچار مسمومیت می کند و در این میان ملینا، جانش را از دست می دهد.

هر ساله به ویژه در این ایام خانواده هایی در غم از دست دادن عزیزانشان سردترین روزها را تجربه می کنند؛ قاتلی خاموش، بی صدا نفس های عزیزانشان را به شماره می اندازد و بی درنگ قربانی را به کام مرگ فرو می برد و موضوع تاسف بار در این میان، تکرار هر ساله این گونه اخبار ناگوار است.

عزیزانی که به سادگی و شاید در اثر کمی غفلت، جانشان را از دست می دهند، اما با کمی آگاهی و مراقبت بیشتر می شد مانع از این فجایع تلخ شد.

اگرچه امسال شاید متاسفانه همه ما با خبرهای تلخی مواجه بودیم که روزانه عزیزان بسیاری جانشان قربانی ویروسی منحوس شد، اما واقعیت این است که مرگ هیچ گاه پدیده ای عادی نیست. به ویژه زمانی که می توان با اندکی هوشیاری از این تلخی ها کاست.

اما آنچه در این روزها بارقه ای از روشنی و امید را در دل ها روشن کرده است، برداشتن نخستین گام های پویشی از دل مردم و برای پیشگیری از غم های بزرگ تر است تا خانواده های کمتری داغدار شوند.

«پویش پیشگیری از مرگ خاموش» که به ویژه با تمرکز بر گروه کودکان به عنوان اعضایی که در عین آسیب پذیر بودن، می توانند با زمینه های قوی دریافت آموزش های آگاهی محور و انتقال این آموزش ها به خانواده ها، در برابر این قاتل خاموش ایمن شوند و ملیناهای ایران زمین، لبخند و بهار حیاتشان، به سردی زمستان پیوند نخورد.

این پویش مردمی با ایده ابتکاری یکی از اصحاب رسانه فارس رقم خورد و حالا هر روز کودکان و خانواده های بیشتری به آن می پیوندند تا امیدها برای آمدن روزی که قاتل خاموش دیگر عرصه ای برای تاختن بر نفس های عزیزانمان نداشته باشد، به واقعیتی دست یافتنی تبدیل شود.

دعوت به شرکت در مسابقه پویش پیشگیری از مرگ خاموش

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز نیز با اشاره به اجرای پویش پیشگیری از مرگ خاموش در استان فارس، از همراهی مجموعه سلامت فارس با این پویش در مسیر ارتقای سلامت مردم خبر می دهد.

سید روح اله حسینی با بیان اینکه هر ساله مجموعه سلامت فارس، مجری پویش پیشگیری از مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن بوده است، می افزاید: امسال در رخدادی امیدوارکننده، این پویش از جانب مردم کلید خورد و نخستین زمینه های شکل گیری پویش مردمی پیشگیری از مرگ خاموش، از استان فارس آغاز شد.

او با مهم برشمردن این حرکت آگاهانه و مسوولانه در مردم استان فارس، آن را نشانه ای بسیار موفقیت آمیز نسبت به بالا بودن سطح آگاهی مردم دانسته و معتقد است: در این پویش که با ایده اولیه «زهرا علی اکبری» خبرنگار خبرگزاری «پانا» و مشارکت سازمان آتش نشانی، مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی فارس، شرکت گاز، سازمان دانش آموزی و سازمان نظام مهندسی استان فارس آغاز شده است، مجموعه سلامت فارس نیز با حمایت ویژه رئیس دانشگاه، به نحو فعالانه ای مشارکت دارد.

حسینی ادامه داد: در همین راستا معاونت بهداشتی دانشگاه، مرکز اورژانس استان و مدیریت روابط عمومی دانشگاه در اقدامی مشارکتی، با این پویش همراه شده و برنامه های آموزشی در این زمینه در حال اجراست.

مدیر روابط عمومی دانشگاه همچنین از اجرای مسابقه ای همگام با این پویش مردمی و با اهدای جوایزی از سوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز خبر داد.

او با بیان اینکه در حوزه سلامت، مهم ترین عنصر تاثیرگذار خدمات بهداشتی درمانی، مشارکت مردم در تحقق این خدمات است، ابراز امیدواری کرد آغاز این پویش از مردم، بتواند زمینه های کاهش حداکثری آمارهای مربوط به مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن را در استان فارس و کشور به همراه داشته باشد.

به امید روزی که سردی زمستان، هیچ خانواده ای را داغدار نکند و همه فرزندان ایران زمین، آگاهانه فرداهای بهتری را رقم بزنند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار