لیلا فیضی مشاور، مدرس تئاتر و تئاتر درمانگر در گفتوگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: تئاتر درمانی یکی از روشهای هنر درمانی ،در مسیرِ توانبخشی برای افراد مبتلا به مشکلات روحی و روانی است. این روش به جهت ویژگی نمایشی آن از جذابیت خاصی برای افراد به ویژه کودکان و نوجوانان برخوردار است و کاربردی هست. در ایران به هنر درمانی که زیر شاخه هایی مثل تئاتر درمانی، شعر درمانی و موسیقی درمانی دارد، کمتر پرداخته شده است.
فیضی درباره تاریخچه تئاتر درمانی گفت: تئاتر درمانی اولین بار توسط یک روانپزشک رومانیایی به نام مورنو مطرح شد و نقطه آغاز این روش درمانی از حوزه روانپزشکی بوده است. مورنو این روش درمانی را به صورت گروهی برای بیماران روانی، اجرا میکرد و توجیه علمی برای این روش درمانی داشت.
درمان بی انگیزگی نوجوانان با تئاتر درمانی
این تئاتر درمانگر افزود: اگر خانوادهها قبل از ورود کودکانشان به مرحله نوجوانی، ضمن در نظر گرفتن سالم و امن بودن محیط کلاس، آنها را به کلاسهای بازیگری (نه صرفِ سوپراستار شدن) ببرند، میتوانند به واسطه ی تاثیر آموزه هایِ این دوره ها ،اعم از ارتقای حس خود ادراکی و کسب مهارت های فردی، از بسیاری از مشکلات و اختلالات روانی که در آینده میتواند فرزندشان را تهدید کند، پیشگیری به عمل آورند. برای مثال، بی انگیزگی در نوجوانان به دلیل سبک زندگی های جدید و تاثیر فضای مجازی ، بسیار شایع است که با کمک تئاتر درمانی و کمک به افزایش اعتماد به نفسشان، به راحتی میتوان به رفع این معضل کمک کرد.
فیضی ادامه داد: در این روش درمانی، با یک کار کاملا علمی و پزشکی در حوزه سلامت روان، مواجهیم، زیرا تئاتر درمانی تمام هیجانات، سیستم عصبی و تمام حسهای افراد را درگیر میکند .تئاتر درمانی، صرفا برای کودکان نیست و بزرگسالان هم با اهداف مختلفی مانند بهبود حال روحی و حتی پیشرفت و موفقیت در حوزه کاری، در دوره هایِ کلاس بازیگری با رویکردِ تئاتر درمانی شرکت کرده اند و ما شاهد نتایج درخشانی بوده ایم که گاها موجب تحول سبک زندگی و حال روحی افراد شده است.
او بیان کرد: با توجه به مسائل دراماتیک و ناراحت کننده متعددی که در زندگی هر فردی وجود دارد، نمایش این مسائل دراماتیک به وسیله تئاتر درمانی، یک اثر آرامبخش و درمانی روی فرد خواهد داشت که این اثر آرامبخش یک نگاه روانپزشکی به همراه دارد. همچنین مشاهده و اجرای صحنههای هنری در طی اجرای تئاتر، اثر روانی بسیار زیادی روی کنترل و کاهش هیجان و آرامشِ مراجع ایجاد میکند که میتواند جایگزین مناسبی برای مصرف دارو باشد.
افزایش اعتماد به نفس افراد به کمک تئاتر درمانی
این تئاتر درمانگر ادامه داد: در کودکان، نوجوانان و جوانانی که با مساله مهم و حاد استرس و اضطراب مواجه هستند، با کمک تئاتر درمانی و تمرینهای تخصصی متفاوت و متناسب، ضمن مدیریت اضطراب، موفق به افزایش میزان اعتماد به نفس آنها نیز بوده ایم.
فیضی گفت: با توجه به باور افراد مبنی بر اینکه برای درمان مسائل روحی و روانی ابتدا باید به روانپزشک به جای روانشناس مراجعه کرد، این روش درمانی میتواند جایگزین مناسبی برای درمان دارویی توسط روانپزشکان باشد تا قبل از تجویز دارو، از این روش موثر درمانی، برای جلوگیری از اثرات منفی برخی داروهای اعصاب کمک بگیرند.
او تاکید کرد: یکی از مزایا و جنبههای موثر تئاتر درمانی در روند بهبود مشکلات روانی کودکان و نوجوانان این است که اشخاص،بدونِ هیچ گونه برچسبی با حس امنیت در فضای درمانی قرار میگیرند، و در حینِ آموزش مهارتها برای کنترل و رفع مشکلاتشان، گام به گام به بهبودی و درمان کامل نزدیک میشوند.
این تئاتر درمانگر در ادامه گفت: در مواردی که کودکان و نوجوانان، درگیر مشکلات خانوادگی هستند و حتی از سوی خانواده هم سرکوب میشوند بدلیلِ وجودِ شرایطِ برون ریزی و تخلیه ی هیجانی در قالبِ بازیگر به تعادل روحی می رسند.
فیضی گفت: در روانپزشکی به افرادی، سالم میگویند که بتوانند تمام احساسات وجودیشان را زندگی کنند، و از آنجایی که ابزار بازیگری ،بدن ،بیان و حس هست ،تئاتر درمانی این امکان را به شخص می دهد که از تمامِ ظرفیت وجودیِ خود بهره بگیرد. و همه ی حس های خود را که نشان سلامت هست ، بشناسد و مدیریت کند.
او بیان کرد: با قرار دادن فرد بیمار در معرضِ نقش های مختلف به کمک تئاتر درمانی، به او کمک میکنیم تا احساسات سرکوب یا سانسور شده خود را که به اختلال تبدیل شده، به جریان انداخته و با آنها مواجه شود و بتواند پشت نقابِ بازیگری ، کشمکش های درونی خود را بازگو کند و فرصت مواجه با درون خودش را پیدا کند. همچنین او گفت: همانطور که در یوگا تمام حرکات، بدون استثنا باید با تمرکز کامل باشد،زمانِ غالب در تئاتر درمانی، زمانِ حال هست و تمرین در لحظه بودن از ضروریات این تکنیک هست که این امر باعث افزایش قوه ی تمرکز در فرد می شود
این تئاتر درمانگر گفت: توانسته ایم تئاتر درمانی را به عنوان یک سرفصل مهم در مدرسه ایجاد کنیم و بیشتر به ضرورتِ آن پی بردیم و برآنیم این روش درمانی بعنوان یک سر فصل مهم در تمامی مدارس قرار بگیرد، تا ضمن پیشگیری از مشکلات روحی که کودکان و نوجوانان در سنین بلوغ با آنها مواجه خواهند شد، به بهبود روحیه و سلامت روانشان کمک کنیم و از معضلات روحی که در طولانی مدت میتواند ایجاد شود جلوگیری کنیم. البته این کار نیازمند افراد متخصص و اهل پژوهش و مطالعه است و تمام سعی ما بر این است تا با استفاده از توانمندیهای افراد متخصص در این حوزه، از ترکیب هنر و روانشناسی و در نتیجه تئاتر درمانی؛ در راستای بهبود کیفیت حال روحی افراد به ویژه کودکان و نوجوانان بهرهمند شویم.
انتهای پیام/