رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی کردستان خبر داد؛

ثبت جهانی ۴۴ رقم گیاهی در کردستان

سدری گفت: ذخایر ژنتیکی گیاهی در کردستان ۲۵ درصد تولید کشوری است و تاکنون ۴۴ رقم ثبت جهانی شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، محمد حسین سدری رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان کردستان در جلسه کار گروه پدافند غیر عامل حوزه کشاورزی استان گفت: کسب رتبه در جشنواره خوارزمی، اهدا جایزه بنیاد علمی البرز در حوزه علمی به عنوان دانشمند برتر در سال ۹۷ و ده‌ها عنوان برتر پژوهشی و صد‌ها مقاله علمی پژوهشی از جمله دستاورد‌ها و خدمات نیرو‌های این مرکز تحقیقاتی است.

سدری خاطرنشان کرد: در بحث تحقیقات گیاه پزشکی رتبه بالایی در کشور داریم و پتانسل افزایش حمایت‌های مالی و تجهیز آزمایشگاه‌ها در این مرکز وجود دارد.

او در ادامه گفت: مهمترین فعالیت در بخش پدافند غیر عامل بحث آموزش است که اگر یافته‌ای باشد نیاز به انتقال دانش است.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان کردستان اعلام کرد: ۱۴ دوره آموزشی با حضور یک هزار و ۶۱۰ بهره بردار و شش دوره آموزشی با حضور ۲۸۰ نفر از کارکنان امسال برگزار شده است.

سدری بیان کرد: افزایش کیفیت کود‌های توزیعی تولید شده در کارخانه‌های تولیدی، وظیفه‌ای را به بخش تحقیقات خاک و آب استان‌ها محول کرده که با مشارکت معاونت بهبود تولیدات گیاهی هر استان و حراست کار گروه‌هایی برای نظارت و بازدید تشکیل شده است و این کارگروه رصد می‌کند که مشکلی در زمینه کود پیش نیاید.

او افزود: کود اگر غیر استاندارد باشد علاوه بر کاهش تولید بخش کشاورزی و خسارات مالی به سلامت انسان‌ها هم آسیب می‌زند.

سدری تاکید کرد: اگر بر واحد‌های فرآوری کود نظارت صورت نگیرد امکان دارد کود‌های بی‌کیفیت تولید کنند که میزان کادمیم و آرسنیک و سایر عناصر سمی که از طریق گیاه جذب می‌شود بالا باشد و مخاطرات زیست محیطی و به خطر انداختن سلامت انسان‌ها را در پی داشته باشد.

او ادامه داد: ذخایر ژنتیکی گیاهی در استان ۲۵ درصد تولید کشوری است و ۴۴ رقم ثبت جهانی شده است و این نشانگر پشتوانه علمی استان است..

سدری افزود: در سال ۹۸ که سیل در استان باعث ۳۶۵ میلیارد تومان خسارت شد و نزدیک به ۱۴ هزار نفر دچار خسارت شدند و دولت ۲۰ میلیارد تومان از خسارات را جبران کرد و ۲۱ میلیار تومان تسهیلات کم بهره به آسیب دیدگان اختصاص داد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار