استاندار کرمان گفت: بخشی از مشکلات به دلیل بی عرضگی ما مدیران است و مدیری که وقت برای جلسه آموزش و پرورش نگذارد به درد مدیریت نمی‌خورد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، علی زینی وند، استاندار کرمان صبح امروز ۲۷ دی ماه در جلسه شورای آموزش و پرورش استان کرمان گفت: هدف از تشکیل شورا‌های آموزش و پرورش درگیر کردن ارکان جامعه است و به دلیل اهمیت آموزش و پرورش، این نهاد باید به عنوان دغدغه تک تک آحاد جامعه مطرح شود.

او افزود: تا زمانی که آموزش و پرورش به عنوان دغدغه در ذهن و فکر همه تصمیم گیران، نخبگان و مردم عادی قرار نگیرد، شاهد تحول در این نهاد نخواهیم بود.

زینی وند تصریح کرد: همه می‌دانیم هر تحولی که بنا است در هر کشوری اتفاق بیفتد و هر آینده‌ای که رقم بخورد باید از کانال مهم آموزش و پرورش اتفاق بیفتد.

او بیان کرد: در مدل سازی برای تربیت انسان‌هایی متناسب و در طراز اهداف جمهوری اسلامی و تمدن نوین اسلامی که مقام معظم رهبری از آن نام می‌برند و همچنین برای تربیت انسان‌های در طراز تعالیم اسلامی که بخواهد زندگی و احساس مسئولیت در مقابل جامعه و همنوع خود داشته باشند و بخواهند در مرحله بالاتر آن جامعه را بسازند، خیلی فاصله داریم.

استاندار کرمان افزود: حتی با جوامع پیشرفته خیلی فاصله داریم چه برسد اینکه می‌خواهیم تمدن نوین اسلامی بسازیم و می‌بینیم این فاصله سال به سال عمیق‌تر می‌شود؛ بنابراین باید تغییراتی در رویه‌ها ایجاد کنیم.

زینی وند تصریح کرد: ضعف اساسی و خلائی که وجود دارد در تربیت کادر آموزشی و فرهنگی است.

او با اشاره به اینکه مهم‌ترین دانشگاه کشور باید دانشگاه فرهنگیان باشد، بیان کرد: ایده خلاقیت برای بهبود تربیت افرادی که آمادگی اداره کشور و تربیت نسل‌های آینده را داشته باشد، باید در دل شورا‌های آموزش و پرورش به وجود بیاید.

استاندار کرمان گفت: نخبگان، معلمان و صاحب نظران باید به سمت ایده‌هایی برای پویایی نظام تعلیم و تربیت بروند؛ در بعضی زمینه‌ها به شدت دچار کرختی و خمودگی هستیم.

او با اشاره به اینکه اکنون حقوق و دستمزد معلمان خوب است و اکنون اگر معلمی بیاید و فرماندار شود، دو سه میلیون تومان از حقوقش کم می‌شود.

زینی وند تصریح کرد: اگر معلمان می‌خواهند انسان سازی و تمدن سازی انجام بدهند، باید بالانشین در همه قشر‌های جامعه هم به لحاظ حقوق و هم منزلت و اعتبار اجتماعی باشند.

استاندار کرمان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ایرادات حوزه تعلیم و تربیت بیان کرد: به مدیرانی که اهمیت نمی‌دهند، اخطار می‌دهم و باید کسانی که در جلسه امروز غائب بودند، تذکر کتبی داده شود و  دفعه دیگر مدیری در جلسات بدون عذر موجه حضور نداشته باشد، دیگر حق ندارد هیچ جلسه‌ای در استانداری بیاید.

او افزود: بخشی از مشکلات به دلیل بی عرضگی ما مدیران است و مدیری که وقت برای جلسه آموزش و پرورش نگذارد به درد مدیریت نمی‌خورد.

زینی وند با اشاره به اینکه مدیران نباید در حضور در جلسات کوتاهی کنند، افزود: مدیرانی که در جلسه حاضر نشده اند، کار بسیار زشتی انجام داده اند و باید نام آن‌ها اعلام و توبیخ کتبی شوند.

او تصریح کرد: دو ماه در این استان هستم و چند بار تذکر دادم. مثل اینکه گوش شنوایی وجود ندارد؛ برخورد کردن برای ما خیلی راحت است و می‌شود درب آن اداره را بست و تا زمانی که خودم در استان هستم، مدیری حق ندارد، کوتاهی کند.

استاندار کرمان گفت: شورای آموزش و پرورش یکی از مهم‌ترین جلسات ما است و فرمانداران باید به این سبک رفتار کنند و باید جدی بگیرند و از این به بعد تذکر نمی‌دهیم، برخورد می‌کنیم؛ مدیری که حرمت خود را حفظ نمی‌کند، پیش ما هم حرمت ندارد.

حدود ۲۵۰۰ مدرسه زیر ۵۰ نفر در استان کرمان

احمد اسکندری نسب، مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان  نیز در این جلسه با گرامیداشت هفته شورا‌های آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش رسالت خطیر تعلیم و تربیت نسل آینده را به عهده دارد و آینده کشور بستگی به تلاش این نهاد مهم دارد و آموزش و پرورش سنگ زیربنای توسعه است.

او افزود: اگر می‌خواهیم جامعه توانمند، پویا و خلاق داشته باشیم، باید آموزش و پرورش خلاق و کارآمدی داشته باشیم.

اسکندری نسب در ادامه تصریح کرد: طی ۹ ماه گذشته ۸۵۵ مصوبه در شورا‌های آموزش و پرورش سطح استان کرمان داشته ایم و بیش از ۸۰ درصد از آن‌ها اجرایی شده است.

او بیان کرد: با توجه به شیوع کرونا، از روز‌های ابتدایی با شعار "آموزش تعطیل نیست" هر خانه تبدیل به کلاس درس شد و آموزش و پرورش کار را به شکل حضوری، غیرحضوری، آموزش تلویزیونی و توزیع بسته‌های یادگیری دنبال کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان افزود: ممکن است در مقاطع تحصیلی مختلف کلاس‌های غیرحضوری جواب ندهد؛ بنابراین ستاد ملی کرونا در هفته گذشته تصویب کرد با رعایت نکات بهداشتی به صورت حضوری پایه‌های اول و دوم ابتدایی، دانش آموزان فنی و حرفه‌ای و کار و دانش که کلاس کارگاهی دارند و مدارس زیر ۵۰ نفر در مناطق دارای وضعیت زرد و آبی در مدارس حضور داشته باشند.

اسکندری نسب تصریح کرد: قریب به ۲هزار و ۵۰۰ مدرسه زیر ۵۰ نفر در استان کرمان داریم که اکثرا در مناطق روستایی و عشایری قرار دارند و زیرساخت‌های اینترنتی در این مناطق کمتر است.

او بیان کرد: در ماه‌های اخیر با استفاده از ظرفیت همه دستگاه‌ها به ویژه بسیج دانشجویی و بسیج فرهنگیان، این عزیزان داوطلبانه در روستا‌ها حضور یافتند و اجازه ندادند دانش آموزی از تحصیل باز بماند.

مسئولان برای مدرسه سازی پیشقدم شوند 

حجت الاسلام اصغر عسکری، امام جمعه رفسنجان نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت کار آموزش و پرورش گفت: امروز ثواب مدرسه سازی از مسجدسازی بالاتر است و از این رهگذر است که بچه‌های ما مسجدی، افراد ارزشمند و خدمتگزار می‌شوند و اگر آموزش و پرورش درست عمل کند، انسان‌های ارزشمند در این مسیر پرورش پیدا می‌کنند.

او افزود: باید خیران به سوی آموزش و پرورش هدایت شوند و دست این افراد در نامگذاری مکان‌هایی که در آن مشارکت داشته و سقف هزینه، باز گذاشته شود.

حجت الاسلام عسکری بیان کرد: در صورتی که امکانات مسئولان اجازه می‌دهد، باید خودشان در مدرسه سازی پیشقدم بشوند که این کار در تشویق دیگران خیلی موثر است و باید از خیران مدرسه ساز تجلیل شود.

آموزش دانش آموزان پایه اول و دوم به صورت حضوری دنبال می شود 

عباس ضیا، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان نیز در این جلسه با اشاره به گزارش عملکرد در زمینه انسداد مبادی بی سوادی در استان گفت: پوشش دوره پیش دبستانی استان کرمان در سال ۹۳- ۹۲ معادل ۳۲.۸ درصد بوده و  پارسال ۹۶ درصد جذب نوآموزان پیش دبستانی را داشتیم و با وجود وسعت و گستردگی استان کرمان، جزو استان‌های برتر کشور در پوشش نوآموزان هستیم. 

او افزود: امسال به دلیل شیوع کرونا استقبال آن چنانی از سوی والدین در کشور در مقطع پیش دبستانی صورت نگرفت و در استان کرمان باید ۶۴ هزار و ۵۹۸ نوآموز پیش دبستانی را جذب می‌کردیم که ۳۹ هزار و ۸۳۶ نفر معادل ۶۱ درصد را جذب کردیم و در این حوزه نیز جزو چهار استان برتر کشور هستیم.

ضیا تصریح کرد: باید این نوآموزان جذب شوند و آموزش آن‌ها دنبال و کار سنجش انجام شود که طرح آموزش رایگان و مجازی را در این زمینه دنبال می‌کنیم.

او در ادامه گفت: استان کرمان در جذب خالص پایه اول ابتدایی در سال ۹۱ در رده پایانی جدول کشور قرار داشته و طی پارسال از میانگین کشور بالاتر بوده است.

معاون آموزش و پرورش استان کرمان بیان کرد:  میانگین کشور در جذب خالص پایه اول ابتدایی ۹۶.۸ درصد در سال ۹۱ بوده که در استان کرمان ۸۶.۵ درصد جذب داشتیم و پارسال میانگین کشور ۹۷.۱۴ درصد و جذب خالص پایه اول در استان کرمان ۹۷.۶۰ درصد بوده است.

او تصریح کرد: از ابتدای سال تحصیلی امسال ۳ هزار و ۶۷۷ دانش آموز پایه اول ابتدایی را به هر علتی نتوانستیم جذب کنیم که از این تعداد ۵۵۱ نفر را جذب کردیم. تعدادی نیز شناسایی شدند؛ اما به هر علت نتوانستند در مدرسه حضور پیدا کند.

ضیا با اشاره به اینکه بیشترین دانش آموزان ترک تحصیل و بازمانده از تحصیل را در جنوب استان کرمان داریم، گفت: شاهد ترک تحصیل پنهان دانش آموزان هستیم که نباید اجازه بدهیم چنین اتفاقی بیفتد.

او بیان کرد: در آموزش مجازی درسنامه توزیع شده؛ اما درسنامه کار آموزش حضوری را برای دانش آموز کلاس اولی انجام نمی‌دهد و چاره‌ای نداریم و باید آموزش پایه‌های اول و دوم ابتدایی را حضوری دنبال کنیم.

معاون آموزش و پرورش استان کرمان  تصریح کرد: در حوزه ابتدایی دو سوم مدارس ما در مناطق روستایی است و با توجه به اینکه جمعیت کمی دارند، مشکلی در بحث آموزش حضوری وجود ندارد.

او گفت: دانش آموزان فاقد هویت را به هر شکل ثبت نام کرده ایم تا کسی از تحصیل جا نماند و سالیانه در استان ۱۷۰ تا ۲۰۰ مورد فوتی دانش آموز داریم.

ضیا تصریح کرد: نباید دانش آموزی به واسطه فقر مالی از تحصیل باز بماند و حفظ جایگاه استان کرمان در پوشش آموزشی نیازمند همکاری دستگاه‌های مختلف است.

شناسایی افراد بازمانده از تحصیل در حاشیه شهر کرمان

علی بابایی، فرماندار کرمان نیز در این جلسه با اشاره به نقش فرمانداران در شورا‌های آموزش و پرورش گفت: شاهد نبود توازن فضای فیزیکی در غرب شهر کرمان هستیم که با تعامل اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری زمینه توسعه فضای فیزیکی و ساخت مدارس را در این منطقه فراهم کردیم.

او با اشاره به لزوم توجه به بُعد پرورش افزود: دستگاه‌های فرهنگی به کمک آموزش و پرورش برای آموزش اعتقادات دینی به صحنه بیایند.

بابایی با اشاره به شناسایی افراد بازمانده از تحصیل و جذب آن‌ها گفت: تعداد زیادی از افراد بازمانده از تحصیل در حاشیه شهر کرمان با کمک دفاتر تسهیلگری شناسایی شدند.

این جلسه به صورت ارتباط ویدئو کنفرانس  با سراسر استان کرمان در استانداری کرمان برگزار شد. 

منبع: خبرگزاری ایسنا 

انتهای پیام/ م 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار