آیین گرامیداشت شصت و پنجمین سالگرد شهادت روحانی شهید سید مجتبی نواب صفوی در قم برگزار می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم،  شصت و پنجمین سالگرد شهید حجت‌ الاسلام‌ والمسلمین سید مجتبی نواب صفوی و یارانش در قم برگزار می‌شود.

این مراسم روز شنبه ۲۷ دی‌ماه هم‌زمان با شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) ساعت ۱۵ در جوار مرقد مطهر شهدای فدائیان اسلام واقع در انتهای خیابان خاک فرج برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید جلال رضوی مهر، نایب رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم و سردار رحیمی از فرماندهان محور مقاومت و هم‌رزم شهید سلیمانی در این مراسم سخنرانی می‌کنند.

شهید حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید مجتبى نواب صفوى در سال ۱۳۰۳ ش در خانى آباد تهران به دنیا آمد و پس از اتمام دروس ابتدایى، به آبادان سفر کرد. سید مجتبى سپس براى ادامه تحصیل به نجف اشرف مهاجرت نمود و در آن جا از محضر مدرسین حوزه علمیه نجف اشرف بهره‌مند گردید.

او پس از چهار سال اقامت در نجف به دستور آیت اللّه سیدابوالحسن اصفهانى جهت مبارزه با کجروى هاى کسروى به ایران آمد و با تشکیل «جمعیت فداییان اسلام» به مبارزه با بدخواهان و بداندیشان پرداخت.

مقابله با وابستگان استعمارى مانند احمد کسروى، عبدالحسین هژیر، على رزم آرا و حسین علاء از جمله فعالیت هاى سیاسى این جمعیت مى باشد. شهید نواب صفوى همچنین با حکومت دکتر مصدق به خاطر  عمل نکردن به احکام اسلامى به مخالفت برخاست و به همین جهت در ایام نخست وزیرى مصدّق، دستگیر و به زندان افتاد و تا سقوط حکومت مصدق در زندان بود.

سرانجام این مجاهد خستگى ناپذیر به همراه سه تن از هم‌رزمانش به نام هاى خلیل طهماسبى، مظفر على ذوالقدر و سیدمحمد واحدى در بیدادگاه رژیم پهلوى محکوم و در صبحگاه ۲۷ دى ۱۳۳۴ شمسى تیرباران شده و به خیل شهدا پیوستند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص شخصیت شهید نواب صفوی فرموده‌اند: «مرحوم نواب صفوی برای من، خیلی جاذبه داشت و به کّلی مرا مجذوب خودش کرد. هر کسی هم که آن وقت در حدود سنین ما بود، مجذوب نوّاب صفوی می شد؛ از بس این آدم، پُرشور و با اخلاص، پر از صدق و صفا و ضمناً شجاع و صریح و گویا بود.»

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار