تشنگی بهشت پرندگان ایران + فیلم

بهشت پرندگان ایران در حصاری از کم آبی و خشکی محصور شده و همچنان در انتظار آب است.

کوروس ربیعی رئیس اداره نظارت برامور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: بارندگی دو هفته گذشته در شرق مازندران سطح آب شبه جزیره میانکاله را اگرچه کمی بیشتر کرده است، اما روند کاهشی آب در خلیج گرگان و تالاب میانکاله همچنان ادامه دارد.

او با بیان اینکه کاهش سطح آب تالاب میانکاله متاثر از وضعیت آبی دریای خزر است، افزود: ارتباط تالاب میانکاله با دریای خزر به دلیل کاهش سطح آب دریا محدود شده به همین دلیل سطح آب تالاب نیز کاهش پیدا کرده است.

رئیس اداره نظارت بر امورحیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران ادامه داد: ورودی آب از کانال خوزینی به طور کامل اکنون قطع شده و کانال چپقلی نیز در حال خشک شدن است.

بیشتر بخوانید:

کوروس ربیعی با بیان اینکه کاهش آب میانکاله ادامه دار است، گفت: کاهش سطح آب میانکاله سبب شد یگان دریایی حفاظت محیط زیست از منطقه قلعه پایان به جزیره آشوراده منتقل شود، چونکه امکان تردد قایق‌ها در شرق تالاب بسیار کم شده است.

او افزود: کانال ارتباطی آشوراده و چپقلی همانند رگ‌هایی هستند که آبرسانی را به خلیج گرگان انجام می‌دهند، اما با تداوم کاهش سطح آب دریای خزر آسیب پذیری این کانال‌ها بیشتر می‌شود.

رئیس اداره نظارت برامورحیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران در خصوص وضعیت پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله نیز با بیان اینکه سرشماری پرندگان در میانکاله پایان یافته است، افزود: داده‌ها و آمار‌ها بزودی تحلیل و تعداد پرندگان مهاجر که امسال برای زمستان گذرانی به تالاب میانکاله آمده بودند مشخص می‌شود.

ربیعی در خصوص تاثیر کم آبی خلیج بر مهاجرت پرندگان نیز گفت: تغییرات آب بر جمعیت برخی گونه‌ها که برای تغذیه و غواصی نیاز به سطح وسیعی از آب را دارند تاثیر گذار است.

او گفت: وضعیت فلامینگو‌ها، پلیکان، اردک سبز و چشم طلایی در میانکاله امسال خوب بود، اما در برخی گونه‌ها مثل چنگر‌ها مرغابی‌ها، فلامینگو‌ها، باکلان‌ها واردک‌های شاید کمی کاهش داشته باشیم که پس از پایان سرشماری مشخص می‌شود.
 

شبه جزیره میانکاله به عنوان یکی از ذخیره‌گاه طبیعی زیست‌کره با شصت و هشت هزار هکتار مساحت در جنوب شرقی دریای خزر قرار دارد و با توجه به حضور بیش از دویست گونه پرنده مهاجر به بهشت پرندگان ایران معروف است.

امروز ۲۷ دی ماه روز میانکاله است.


انتهای پیام / ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۵:۴۴ ۲۷ دی ۱۳۹۹
با این همه بارش معلوم نیست چه غلطی می کنن که آب کم میاد. ان شا الله شر هر چی غربگرا کم بشه
آخرین اخبار