به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در این گزارش به مقایسه پژو 2008 و دی اس 3 پرداختهایم و قصد داریم این دو خودروی خاص فرانسوی حاضر در بازار کشورمان را با یکدیگر مقایسه کنیم. بنابراین اگر شما هم جزء کسانی هستید که میخواهید اطلاعات بیشتری درباره این دو خودرو جذاب به دست آورید یا قصد خرید یکی از این دو را دارید، در ادامه با ما در مقاله مقایسه پژو 2008 و دی اس 3 همراه باشید.
پژو ۲۰۰۸ کراساووری جمعوجور از گروه خودروسازی پژو-سیتروئن است که در سال ۲۰۱۳ میلادی بهعنوان نمونه جایگزین پژو ۲۰۷ استیشن واگن وارد خط تولید شرکت مذکور شد. کمپانی پژو مدل ۲۰۰۸ را تحت کد A94 بر پلتفرم مشترک با پژو ۲۰۸ موسوم به PF1 بنا نهاد. نسخه بهروزرسانی شده این خودرو در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۶ به نمایش درآمد و از اوایل تابستان ۱۳۹۶ روی خط تولید شرکت ایران خودرو رفت، و با توجه به پیشرانه قدرتمند و ظاهر مناسب آن مورد استقبال مشتریان قرار گرفت. با اینحال تولید پژو ۲۰۰۸ در کشور ما پس از اعمال مجدد تحریمها به حالت تعلیق درآمد.
باوجود آنکه نسل دوم این خودرو نیز از سال ۲۰۱۹ در قالب مدل ۲۰۲۰ به بازارهای بینالمللی عرضه شد و موردتوجه مشتریان قرار گرفت، اما متأسفانه کماکان خبری از ارائه هیچکدام از نسلهای آن در بازار کشورمان به گوش نمیرسد.
در سمت دیگر این میدان حضور یک هاچبک کوچک از گروه خودروسازی پژو سیتروئن، تحت برند لوکس دی اس را شاهد هستیم که از سال ۱۳۹۵ ردپایش در بازار ایران دیده شد. دی اس ۳ اولین محصول زیرشاخه لوکس گروه PSA بهشمار میرود که طی سال ۲۰۱۶ میلادی در سبد محصولات برند دی اس قرار گرفت. البته این هاچبک سوپرمینی از سال ۲۰۱۰ با لوگوی سیتروئن به بازارهای مختلف عرضه شده بود اما در سال ۲۰۱۶ رسما با لوگو دی اس به میدانهای مختلف راه یافت. جالب است بدانید این خودروی ریزنقش، موفق شده عنوان اتومبیل سال مجله «تاپگیر» در سال ۲۰۱۰ را به خود اختصاص دهد.
پژو 2008 دارای سبک طراحی بسیار جسورانه، مدرن و نوآورانه است که پیش از آن کمتر در محصولات خودرویی شاهد چنین شمایلی بودهایم. طراحی این محصول نسبتا آیندهنگرانه است و از نمای جلو در قسمتهایی نظیر چراغها، جلوپنجره و قاب مهشکنها کاملا چشمنواز و خوشایند جلوه میکند.
در نمای عقب نیز چراغهایی با گرافیک داخلی سهگانه، شبیه به رد پنجهی شیر به چشم میخورد که در نوع خود جالبتوجه است. باوجود فلاپهای جانبی مشکیرنگ و میله باربند سقفی، کمپانی پژو بهخوبی توانستهاست که حال و هوای یک شاسیبلند را در این خودرو تداعی کند.
در طرف دیگر شاهد یک هاچبک جمعوجور با طراحی کاملا متفاوت هستیم که او نیز همچون عموزادهاش از ظاهری آیندهنگرانه، جسورانه و بسیار خاص بهره میبرد. سبک طراحی دی اس 3 میتواند توجه جوانان را تا حد زیادی به خود جلب کند؛ چراکه از پتانسیلهای بالایی در تیونینگ ظاهری بهره میبرد و در حالت عادی نیز کاملا اسپرت و جوانپسند است. با اینحال به دلیل نوع نیاز مشتریان ایرانی و توجه بیشتر سلایق عمومی به خودروهای خانوادگی در کشورمان، طراحی بیرونی پژو ۲۰۰۸ مشتریان گستردهتری را میتواند بهسوی خود جذب کند.
در مورد طراحی فضای داخلی نیز بهطور واضح میتوان گفت که پژو ۲۰۰۸ بسیار امروزیتر و البته خاصتر طراحیشده است. همچنین به دلیل ماهیت کراساوور این مدل، شاهد فضای جادارتری در کابین پژو ۲۰۰۸ بهویژه صندلیهای ردیف دوم آن در مقایسه با سیتروئن DS3 هستیم. بهطور کلی میتوان گفت که پژو ۲۰۰۸ از طراحی بهروز و البته عامهپسندتری، چه در بخش داخلی و چه در نمای بیرونی برخوردار است. با اینوجود، دی اس 3 نیز میتواند افراد خاصپسند را بهویژه در نمای بیرونی با خود همراه کند.
پژو ۲۰۰۸ از یک پیشرانه قدرتمند چهار سیلندر توربوشارژ موسوم به THP165 نیرویی معادل ۱۶۳ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتنمتر گشتاور دریافت و آن را بهواسطه گیربکس ۶ دندهاتوماتیک راهی چرخهای جلو میکند. دی اس ۳ نیز به یک پیشرانه 3 سیلندر توربوشارژ با قوای ۱۰۹ اسب بخار و ۲۰۵ نیوتنمتر مجهز شده که با توجه به وزن کمتر این خودرو، شتاب و چالاکی مناسبی را برای آن بهارمغان آورده است.
نیروی پیشرانه دی اس 3 نیز از طریق یک گیربکس ۶ دندهاتوماتیک بهسوی چرخهای جلو ارسال میشود. وجود پیشرانه قدرتمندتر باعث شده تا پژو ۲۰۰۸ در مقایسه با دی اس 3 از چالاکی بیشتری برخوردار باشد، بهنحویکه میتوان محصول کراساوور پژو را برندهی این بخش دانست. جزئیات مشخصات فنی دو خودرو فرانسوی را میتوانید در جدول زیر مطالعه بفرمایید:
مدل خودرو |
پژو 2008 |
دی اس 3 |
پیشرانه |
چهار سیلندر توربوشارژ |
سه سیلندر توربوشارژ |
حجم موتور سیسی |
1598 |
1199 |
حداکثر قدرت اسب بخار |
163 |
109 |
حداکثر گشتاور نیوتنمتر |
240 |
205 |
گیربکس |
6 سرعته اتوماتیک |
6 سرعته اتوماتیک |
مصرف سوخت (ترکیبی) |
6.7 |
4.6 |
شتاب صفرتا 100 |
8.2 |
9.9 |
حداکثر سرعت کیلومتر بر ساعت |
217 |
188 |
پژو ۲۰۰۸ در مقایسه با دی اس ۳ از امکانات رفاهی چندان متنوعتری برخوردار نیست و حتی فقدان روکش چرمی در این خودرو سبب شدهاست تا کمی نسبت به دی اس ۳ از لحاظ امکانات رفاهی عقب بیفتد. با اینحال میتوان گفت که امکانات و تجهیزات رفاهی هر دو خودرو تقریبا در یک سطح ارزیابی میشود. مطالعه جدول زیر به شما در آگاهی یافتن نسبت به جزئیات این مورد کمک شایانی خواهد کرد.
تجهیزات |
پژو 2008 |
دی اس 3 |
چراغ |
چراغ مهشكن جلو و عقب، چراغ جلو هالوژن، دیلایت، اتولایت |
چراغهای جلو زنون، دیلایت و اتولایت |
سیستمهای مولتیمدیا |
سيستم صوتي شش اسپیکر، بلوتوث USB – MP3 – – AUX |
قابلیت پخش CD – MP3 و رادیو، 6 بلندگو، بلوتوث و پورت USB، AUX، دی اس کانکت |
صفحهنمایش |
نمایشگر 7 اینچی، دوربین عقب، میرر اسکرین |
نمایشگر 7 اینچی، دوربین عقب |
رینگها |
195/60R16 |
205/45R17 |
آینه |
آينههاي جانبي تاشونده برقي با گرمکن |
آينههاي جانبي تاشونده برقي با گرمکن، آینه وسط الکتروکرومیک |
تهویه مطبوع |
اتوماتیک دوگانه |
اتوماتیک خوشبوکننده |
صندلی |
تنظيم دستی 6 و 4 حالته صندليهای جلو، روکش پارچهای
|
تنظيم دستی 6 و 4 حالته صندليهای جلو، روکش پارچهای یا چرمی
|
سایر تجهیزات |
کروز کنترل، کول باکس، کنترل ایستایی در سربالایی |
کروز کنترل، کنترل ایستایی در سربالایی |
نسل اول پژو ۲۰۰۸ موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی از موسسه معتبر یوروانکپ شده است که خبر از امنیت بسیار بالای این خودرو میدهد. اما دی اس ۳ در بخش ایمنی چندان خوب عملنکرده و تنها توانسته امتیاز ۳ از ۵ را کسب کند.
این خودرو در بخش امنیت سرنشینان بهویژه کودکان چندان خوب عمل نمیکند. با این تفاسیر باید گفت پژو ۲۰۰۸ در مقایسه با دی اس ۳، خودروی بهمراتب ایمنتری خواهد بود.
تجهیزات |
پژو 2008 |
دی اس 3 |
تجهیزات ایمنی و حفاظتی |
قفل مرکزی، ریموت کنترل، سنسور پارک جلو و عقب، ایموبلایزر، کمربند ایمنی محدودکننده و پیش کشنده، کنترل کشش و پایداری، حسگر فشار باد تایر |
قفل مرکزی، ریموت کنترل، ایموبلایزر، سنسور جلو و عقب، حسگر فشار باد تایر |
کیسه هوا |
6 کیسه هوا راننده، سرنشین جانبی و پردهای |
6 کیسه هوا راننده، سرنشین جانبی و پردهای |
سیستم ترمز |
دیسکی ABS-EBD و ترمز کمکی |
دیسکی، ترمز کمکی، ترمز اضطراری، ABS، EBD، |
در این بخش از مقاله مقایسه پژو 2008 و دی اس 3 به مقایسه تجربه رانندگی با این دو خودرو خواهیم پرداخت؛ پژو ۲۰۰۸ بهعنوان یک کراساوور جمعوجور علاوه بر چالاکی و شتاب بسیار مناسب، سواری نسبتا نرم و آرامشبخشی را به سرنشینان خود هدیه میدهد. این خودرو بهواسطهی پنجرههای بزرگ خود دید مناسبی را برای راننده فراهم میکند و حین عبور از پیچها هندلینگ و پایداری شایستهای از خود به نمایش میگذارد. اما از سوی دیگر شتابگیری دی اس ۳ با توجه به قوای کمتر پیشرانه آن در مقایسه با پژو ۲۰۰۸، کمی کندتر بوده و سواری نسبتا خشکتری را ارائهمیدهد.
البته پایداری دی اس 3 با توجه به ابعاد جمعوجورتر و بدنهی کوچکتر آن، حین عبور از پیچها کمی بیشتر بوده و با تکانهای عرضی کمتری همراه است. بهطورکلی پژو ۲۰۰۸ با توجه به چالاکی بیشتر و نرمی مناسب سیستم تعلیق، گزینه بهتری برای عامهی مشتریان ایرانی ازنظر تجربه رانندگی خواهد بود.
از آنجا که پژو ۲۰۰۸ از سوی ایرانخودرو و تحت برند بسیار پرآوازه پژو، به بازار ایران راهیافته و از امکانات مناسب ایمنی، رفاهی و نیز قدرت پیشرانه بسیار خوبی بهرهمند شده است، بهجرات میتوان گفت که اگر همکاری پژو و ایرانخودرو به حالت تعلیق درنمیآمد، امروزه پژو ۲۰۰۸ میتوانست به گل سرسبد کراساوورهای خوشفروش و محبوب بازار ایران تبدیل شود.
اما دی اس ۳ که باتوجه به مواردی نظیر ماهیت هاچبک و غیرخانوادگی، برند کمتر شناختهشده، قیمت بالا و واردات محدود، نتوانست مشتریان ایرانی را آنطور که باید و شاید با خود همراه سازد. مخصوصا که در این کلاس مشتریان ایرانی ترجیح میدهند بهسراغ محصولات کرهای مانند کیا پیکانتو و آی ۲۰ بروند تا از لحاظ بازار دستدوم و نیز خدمات پس از فروش دردسر و هزینههای کمتری را تجربه کنند. همچنین گزارشهایی که دربارهی حساسیت پیشرانه این خودرو نسبتبه بنزین بیکیفیت ارائهشده نیز در عدمتمایل خریداران به دی اس ۳ تأثیرگذار بوده است.
به آخرین بخش از مقاله مقایسه پژو 2008 و دی اس 3 رسیدیم؛ در یک جمعبندی کلی باید اظهار داشت که پژو ۲۰۰۸ بهواسطه مزایایی همچون پیشرانه قدرتمند، عملکرد فنی بهتر، کابین جادارتر، ایمنی بیشتر، سواری نرم و بازار دستدوم پررونقتر، از ارزش خرید بالاتری در مقایسه با دی اس ۳ برخوردار است. بنابراین اگر در این بازهی قیمتی به دنبال یک خودرو خانوادگی مناسب با توان فنی درخور و سواری باکیفیت هستید، قطعا پژو ۲۰۰۸ در مقایسه با دی اس ۳ گزینه مناسبتری برای شما خواهد بود.
با اینحال DS3 نیز بهعنوان یک هاچبک جمعوجور و کممصرف، از شمایل بسیار خاصتری بهره بردهاست. بهعلاوه اینکه واردات محدود آن سبب میشود تا افراد جوان و نسبتا متمول، از سوارشدن بر یک هاچبک خاص و با پرستیژ، لذت بیشتری را تجربه کنند.
انتهای پیام/