رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و بازار پول اتاق بازرگانی مشهد گفت: غیرواقعی نبودن نرخ برق در کشور و ارزان بودن آن ممکن است به بخش‌های مختلف مانند صنعت آسیب وارد کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمدعلی چمنیان رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و بازار پول اتاق بازرگانی مشهد به موضوع بهای انرژی اشاره کرد و گفت: صنعت و بنگاه‌های اقتصادی در حال حاضر با چالش جدی قطعی برق مواجه هستند.
 
او افزود: یکی از مهم‌ترین مشکلات زیربنایی کشور، واقعی نبودن نرخ برق می‌باشد. در واقع پرداخت سوبسید کلان از سوی دولت و ارائه ارزان آن به بخش‌های مختلف باعث می‌شود تا تبعات کمبودش گریبان دیگر حوزه‌ها (نظیر صنعت) را بگیرد.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و بازار پول اتاق بازرگانی مشهد ادامه داد: مشکلات کمبود برق را پای عوامل مختلف از مصرف بالا تا استخراج رمزارز‌ها می‌نویسند، اما ریشه همه این چالش‌ها در واقعی نبودن بهای این انرژی می‌باشد و سال‌هاست که نسبت به آن هشدار می‌دهیم.

چمنیان بیان کرد: حالا اگر قرار باشد روند قطعی و خاموشی برق در تابستان تداوم یابد چالش‌های ما جدی‌تر خواهد بود، پیش بینی می‌شود در پیک ۲۰ روزه مصرف برق در این فصل قطعی‌های سراسری داشته باشیم که می‌تواند بحران‌ساز شود.

او تصریح کرد: جبران کمبود موجود برق با ایجاد نیروگاه‌های تولیدی، خطوط انتقال و فوق توزیع ۴۰۰ کیلوولت و خطوط توزیع داخل شهر‌ها ممکن و میسر می‌شود. در مجموع تامین چنین زیرساخت‌هایی بین ۱۰ الی ۱۲ سال زمان خواهد برد.

بیشتر بخوانید


این عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد تاکید کرد: طبیعتا راه‌های دیگری نظیر استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، بهره گیری از تولید انرژی در محل مصرف، کاهش مصرف و... وجود دارد که البته بخشی از تحقق این موارد نیز با واقعی سازی نرخ ارز میسر می‌شود.

چمنیان اظهار کرد: به هر رو، تدوام وضع موجود، اقتصاد، صنعت و امنیت کشور را به چالش می‌کشد و باید برای آن چاره جویی صورت بگیرد.
 
او به چرایی چالش‌های صنعت خودرو پرداخت و افزود: صنایع پتروشیمی و فولادی زیربنایی بوده و تامین کننده مواد اولیه دیگر صنایع به شمار می‌آیند و از این منظر در مسیر رشد سود حرکت می‌کنند، اما صنعتی نظیر خودروسازی، خود وابسته به شمار زیادی قطعه‌ساز است که تعداد فراوانی از آن‌ها به جرگه سهامداران و حتی هیات مدیره خودروسازان پیوسته اند.
 
رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و بازار پول اتاق بازرگانی مشهد ادامه داد: موضوع قیمت گذاری در بخش خرید، یک بحث داغ در این صنعت به شمار می‌آید. طبیعتا اگر قرار است چرایی زیان خودروسازان بررسی شود، باید نقدی نیز بر روی سود‌های حاصله از سوی قطعه سازان انجام بگیرد تا تصویری جامع‌تر از شرایط و عوامل زمینه ساز، به دست آید.

چمنیان بیان کرد: در مجموع به نظر می‌رسد که در این شبکه، نوعی مدیریت سود در حال انجام است که به انتفاع قطعه‌سازان و زیان خودروسازان می‌انجامد.
 
انتهای پیام//ف.ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.