تقویت آگاهی بخشی مردمی مهمترین راهکار کاهش آلودگی هوا است

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت:درفرآیند آگاهی سازی زیست محیطی اقدام مؤثری نشده است درحالیکه این مهمترین رکن برای مدیریت آلودگی هوا به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، تورج همتی مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: آنچه به استناد آمار و ارقام در زمینه مصرف منابع در کشور تا میزان ۵ برابر بیش از استاندارد‌های جهانی منتشر می‌شود گواهی بر مدیریت ناموثر مصرف منابع از سوی طیف‌های مختلف جامعه و حوزه‌های دولتی است.

او مداخله سازمان‌های مردم نهاد و دیگر نهاد‌های اجتماعی آگاه را ضرورتی اجتناب ناپذیر برای پاسخ به مطالبات عمومی درخصوص کاهش آلودگی هوا عنوان کردو افزود: هرچند قصور برخی از اعضای کارگروه کاهش آلودگی هوای استان مشهود است و تعدادی از ارگان‌ها به وظایف و تکالیف قانونی خود در اجرای قانون هوای پاک آنگونه که باید به طور جدی عمل نکرده اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد:نهضت فراگیر آموزش که برای نخستین بار در محیط زیست استان به عنوان دبیرخانه ملی توسعه سواد محیط زیستی، آغاز شده یک اقدام ارزشمند است. همراهی فنی و تخصصی ظرفیت‌های دانشگاهی در مکانیزم‌های اجرایی این طرح مورد نیاز و دراین خصوص رایزنی‌های لازم صورت گرفته است.

منابع آلودگی قابل شناسایی نیستند

حمید طراوتی رئیس شبکه سازمان‌های مردم نهاد محیط زیستی خراسان رضوی گفت: مشکل آنجاست که برخی عوامل موثر آلاینده در هوای شهر که منتج از تردد خودروها، مصرف انواع سوخت‌ها در بخش‌های صنعتی و حتی منابع خانگی هستند، قابل شناسایی نیست و درجامعه پزشکی نیز مواجهه با سندورم مرگ ناگهانی و نیز دیگر علل ناشناخته خصوصاً در مرگ جوانان، ارتباط با آلودگی هوا را تأیید می‌کند.

بیشتر بخوانید


او تجمیع مسئولیت‌های زیست محیطی را در رده‌های بالای تصمیم گیری کشور به گونه‌ای که برنامه‌های تدوین شده ضمانت اجرایی داشته باشند را به عنوان یکی از راهکار‌های موثر در حفظ محیط زیست دانست و افزود: این مهم نیازمند درک اهمیت مسئله است و جز با ایجاد فشار اجتماعی از سوی تشکل‌ها و جلب توجه حاکمیت برای رفع این فشار از طریق سرمایه گذاری در موضوعات دارای اولویت همچون مدیریت آلاینده‌ها صورت نخواهد پذیرفت.


انتهای پیام//ف. غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار