رئیس کل دادگستری استان زنجان گفت: جمعیت کیفری ورودی به زندان‌ها در ۹ ماهه گذشته امسال ۲۱ درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، حجت‌الاسلام صادقی نیارکی رئیس کل دادگستری استان زنجان با بیان اینکه در سند تحول قضائی توجه ویژه‌ای به مقوله پیشگیری شده است، گفت: سند تحول به عنوان یک منشور برگرفته از قوانین عادی، دستوالعمل‌ها، مأموریت‌ها و براساس قانون اساسی است که مورد انتظار و توقع رهبر معظم انقلاب نیز بوده است.

او افزود: سند تحول دارای سه فصل است که در فصل دوم به موضوعات پیشگیری اشاره و تأکید شده است و سه چالش در این بخش شناسایی شده که برای این چالش‌ها راهکار‌هایی برای برون رفت تبیین شده است.

رئیس شورای پیشگیری از وقوع جرم استان زنجان هم گفت: براساس رتبه‌بندی اقدامات و فعالیت‌های معاونت‌های پیشگیری از وقوع جرم استان‌ها توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، رتبه این استان امسال از ۲۸ به ۱۳ ارتقاء پیدا کرده که نشان از اهتمام این شورا برای اجرای دستورالعمل‌ها و سیاست‌های ابلاغی مرکز است.

صادقی نیارکی با اشاره به ابلاغ دستوالعمل شناسایی و اعاده اموال نامشروع مسئولان به بیت‌المال گفت: این قانون مشمول مسؤولان دولتی، موسسان غیر دولتی، مرتبطین و اشخاص حقیقی است و ما معتقدیم در این خصوص اقدامات پیشگیرانه مقدم بر برخورد قانونی با متخلفین است.

رئیس کل دادگستری استان زنجان ادامه داد: موضوع مأموریت‌ها و برنامه‌های شورای پیشگیری از وقوع جرم این استان برای سال ۱۴۰۰ در حال تدوین است که بررسی اولویت‌ها و شناسایی نیاز‌ها از وضعیت جرایم استان زنجان در دست اقدام است تا بر اساس اولویت‌ها، برنامه‌های لازم تدوین شود.

او افزود: با توجه به تأکید موکد رئیس قوه قضائیه مبنی بر توجه و اهتمام ویژه جهت  تعیین تکلیف پرونده‌های معوق در همه مراکز استان‌ها، اقدامات جدی برای تحقق این امر در زنجان صورت گرفته که امیدواریم تا پایان امسال به نتایج خوبی برسیم.

رئیس کل دادگستری استان زنجان گفت: در همین راستا شاهد کاهش ۲۱ درصدی جمعیت کیفری ورودی به زندان‌ها در ۹ ماه گذشته امسال بودیم.

فتحی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان زنجان از تدوین برنامه‌های این معاونت در سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: با بررسی‌ها و آسیب‌شناسی‌های به عمل آمده از وضعیت جرایم استان برای سال بعد، برنامه‌ها با اولویت و با اثرگذاری بیشتر در حال تدوین است.
 
 او ادامه داد: در  ماه گذشته امسالشاهد کاهش ۵ درصدی معرفی به زندان ها بوده ایم.

وی افزود: در حوزه آسیب‌های اجتماعی، مشکلات خانوادگی و بحث طلاق که مهم‌ترین معضل استان است، با فعالیت سامانه تصمیم و اقدامات مشاوره‌ای و پیشگیرانه شاهد ۱۴ درصدی سازش در ۹ ماهه گذشته سال جاری هستیم.

دبیر ستاد پیشگیری از وقوع جرم استان زنجان تصریح کرد: در حوزه مبارزه با مواد مخدر، توفیقات خوبی به دست آمده که در همین راستا تعداد ۱۸۸ نفر از معتادین بعد از خروج از کمپ‌ها در شرکت‌ها و موسسات مشغول به کار شدند که اقدامی ارزشمند در راستای اشتغالزایی و پیشگیری از مصرف مجدد مواد مخدر است.

انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.