به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، حمید فدایی مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در نشست تخصصی نقش نورپردازی در بناهای تاریخی و تاثیر نورپردازی در بازاریابی مجموعه جهانی تخت جمشید و سایر تاسیسات گردشگری با ابراز امیدواری به آینده روشن در رابطه با جذب گردشگر به این مجموعه جهانی و آثار پیرامونی، مطرح کرد: ظرفیتهای بسیاری زیاد تاریخی در این مجموعه جهانی وجود دارد و اگر چه تخت جمشید نزد همگان شناخته شده است، اما دیگر آثار تاریخی واقع در حریم آن جهت حضور گردشگران نیازمند برنامه ریزی و مناسب سازی شرایط معرفی است.
او با تاکید بر اینکه در موضوع اقدامات فرهنگی در بناهای تاریخی به عنوان یک تجربه شبانه بصری در بهره برداری بهتر از صنعت گردشگری اثرگذار خواهد بود، بیان کرد: میتوان ظرفیتهای شبانه بازدید از آثار جهانی را برنامه ریزی و فعال کر که خود میتواند در اقتصاد جامعه محلی بسیار تاثیر گذار باشد و عملی کردن این مهم خود نیازمند ایجاد یا ارتقای زیرساختهای لازم است.
فدایی ادامه داد: موضوع نور در ارتقای کیفیت بصری محوطهها و ارائه تجربهای نوین به مخاطبان خود از مهمترین مولفهها در بازدید شبانه آثار است و ضروری است به طور ویژه بدان پرداخته شود.
او افزود: تخت جمشید از نخستین محوطههای است که از آغاز دهه پنجاه خورشیدی برنامه نور و صدا در آن به اجرا درآمده است، ولی این برنامه فصلی بوده و با توجه به درخواستهای مکرر ضرورت آن احساس میشود با ایجاد زیرساختهای لازم و در نظر گرفتن حساسیتهای حفاطتی، محوطه برنامه ثابتی برای بازدید ثابت شبانه برنامه ریزی و اجرا شود.
مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشی بیان کرد: با در نظر گرفتن مسایل حفاظتی، هدایت گردشگران با ایجاد مسیرهای تعریف شده گردشگری از ضروریات بازدید شبانه خواهد بود و به ویژه نورپردازی تاثیر شگرفی در هدایت مطلوب گردشگر و معرفی بهتر آثار خواهد داشت و ضمن ارتقای کیفیت فضا، حس هویتی منبعث از بازدید را خواهد افزود.
همراه قشقایی، متخصص و طراح بین المللی نورپردازی که پروژههای مختلفی را در سطح ملی و بین المللی درون مرزی و برون مرزی از جمله پروژه عظیم خلیج فارس، باغ فین کاشان، موزه فرش تهران، عمارت کاخ موزه چهل ستون، باغ جهانی ارم، دروازه قرآن شیراز، کلینیک موتورسیتی دبی، نمای هتل هیلتون را در در کارنامه کاری خود دارد با گلایه از ضعف آموزشی و اطلاع رسانی که در این مقوله وجود دارد، بیان کرد: نورپردازی و موضوع معماری نور در شب متاسفانه به صورت یک تخصص میان رشتهای تعریف نشده است که در این باره ما با چالشهایی بین مهندسان معمار و مهندسان برق و دیگر رشتههای مرتبط مواجه هستیم و دانشگاهها و مجامع حرفهای نیز در این خصوص میتوانند تاثیر بسیار خوبی بر این روند داشته باشند.
او ادامه داد: در کشور ما معماری نور بیشتر به موضوع زیباسازی میپردازد، اما در کشورهای توسعه یافته علاوه بر مقوله زیباشناسی به تاثیرات روانشناسی، موضوعات بیولوژیکی و زیست محیطی و حتی درمانی در روشنایی عمومی یا نورپردازیها لحاظ و بدان توجه میشود.
قشقایی گفت: روشنایی و نورپردازی علاوه بر اینکه باید استانداردهای لازم را داشته باشد علاوه بر تامین عملکردهای چشمی میبایست به عنوان تکمیل کننده فضا به افزایش کیفیت فضایی برای کاربران نیز بپردازد. بومی سازی استانداردها در مقررات ملی هم باید با توجه به ویژگی مختلف از جمله شرایط لازم پروژه در هر محدوده جغرافیایی تغییر یابد.
عضو حرفهای انجمن بین المللی طراحان نورپردازی IALD آمریکا با تاکید بر اینکه مشکلات رایج و تکراری در نورپردازی، تفکرات و رویکردها نسبت به این موضوع است، افزود: نورپردازیها باید با توجه به شخصیت بنا چه تجاری، اداری، مسکونی و دیگر کاربریهای متعدد باشد و نورپردازی پل ها، جداره ها، فضاهای شهری، فضاهای داخلی بسته به ارزش آن ها، متفاوت طراحی، محاسبه و اجرا شود.
همراه قشقایی با بیان اینکه هدف از نورپردازی توجه به حس و تجربه فضایی انسان است تا اینکه صرفا چراغ پردازی و روشنایی بی هدف سطوح و احجام، خاطرنشان کرد: طرح جامع نورپردازی در مجموعههای مختلف میتواند از اعمال نظرات سلیقهای و تعدد دیدگاه افراد مختلف در یک مجموعه و ناهماهنگی طرح و ایده نور بخشهای مختلف یک مجموعه جلوگیری کند و اهمیت موضوعات فنی، زیباییشناسی و هویتی آن بنا یا فضا را بیشتر مورد توجه قرار دهد که این رویکرد تخصص مبنا در دراز مدت منجر به کاهش هزینهها و خروجی بهتر و تعریفی بهتری از فضای معماری شب بنا خواهد داشت.
محمد مهدی ابراهیمی با تاکید به نقش نورپردازی در بازاریابی بهتر از مجموعه جهانی تخت جمشید در طول سال به صورت گردشگری شبانه، مطرح کرد: با توجه به اینکه در دنیا ۸۰ تا ۹۰ درصد درآمدهای خدمات مصرفی در شب ایجاد میشود، اما ما با داشتن مجموعههای منحصر به فردی، چون تخت جمشید از درآمدزایی فرهنگی و اقتصادی نسبت به این امر، بی بهره ایم.
او افزود: تلفیقی از علمهای مختلف کنار هم در جهت خروجی بهتر به لحاظ افزایش بهرهوری از لحاظ درآمد زایی و ارزش افزودهای که حوزه گردشگری میتواند ایجاد کند، مسیر بهتری را برای آینده صنعت گردشگری ترسیم خواهد کرد.
ابراهیمی با بیان اینکه گردشگری ارائه کالا نیست، مطرح کرد: افزایش راندمان و بهره برداری بهتر از طریق موضوعات فرهنگی و در کنار آن موضوعات اقتصادی با شاخصهای فرهنگی یا دیدگاههای مخاطبین شکلی مناسبتر پیدا میکنند و تختجمشید به عنوان یک برند بین المللی و اهمیتی که فراتر از سایر مجموعههای گردشگری دارد میتواند در رابطه اثربخشی لازم خود را داشته باشد.
متخصص دکتری مدیریت بازاریابی با اشاره به اینکه در حوزه گردشگری کشور در چه مقطعی و سطحی هستیم، بیان کرد: اینکه ما چقدر توانسته ایم درآمدزا باشیم و اینکه در این جهت، اقداماتی که باعث میشود در شب برای اوقات فراغت گردشگران ایجاد شود به چه شکل و میزان بوده، خود نیز اهمیتی دو چندان دارد.
او گفت: با توجه به بازاریابی حسی و بازاریابی عصبی، انتخاب کالاها و خدمات در شب بیشتر ناشی از احساسات است تا منطق، لذا میتوان گفت امکان ارتقاء در امد در این زمان از شبانه روز بیشتر است؛ گرچه موضوع نورپردازی فقط یکی از ابزارهای جذب گردشگری است، اما استانداردهایی بین المللی برای بهره گرفتن از سایر ابزارها وجود دارد.
ابراهیمی با تاکید بر اینکه خسارت وارده بیماری کرونا به صنعت گردشگری به این خاطر اهمیت دارد که چالشهایی ایجاد کرده که ما بتوانیم اهمیت دیگر تخصصها را بهتر درک کنیم، اظهار داشت: مفهوم گردشگری و تعریف آن به عنوان صنعت گردشگری، مدیریت صنعت گردشگری یا باز هم فراتر، سیاستهایی که باید بر مدیریت صنعت گردشگری حاکم باشد و همچنین داشتن استراتژیها و گستردن آن در مقیاس بین المللی کرونا و هوشمندسازی این موارد از اقدامات لازم پایداری صنعت گردشگری، محسوب میشود.
انتهای پیام/