نیارکی گفت: در بیلت‌ها با ۸ تا ۱۰ میلیون تن مازاد تولید مواجه هستیم، اما در ورق‌های فولادی با مشکل کمبود مواجهیم.

مهدی صادقی نیارکی معاون صنایع وزارت صمت در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تاثیر قیمت فولاد محصولات صنعتی اظهار کرد: فولاد را می‌توان به دو بخش بیلت و اسلب تقسیم بندی کرد. بیلت‌ها عموما به میلگرد، کلاف و تیر آهن تبدیل می‌شود که عمدتا کاربرد عمرانی دارد، اما اسلب‌ها به ورق گرم، ورق سرد و در نهایت به ورق‌های گالوانیزه و رنگی تبدیل می‌شود که عمده مصرف آن‌ها به بخش‌های صنعتی مربوط می‌شود.

او ادامه داد: عمده ورق‌های گرم در صنایع لوله و پروفیل مورد استفاده قرار می‌گیرید ورق‌های سرد هم در خودرو سازی، قطعه سازی، بشکه سازی و صنعت لوازم خانگی و مواردی از این قبیل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نیارکی گفت: اگر میزان فولاد به کار رفته در هر خودرو را حدود ۸۵۰ کیلو گرم و در لوازم خانگی بزرگ بین ۱۵ تا ۲۵ کیلو گرم در نظر بگیرید. در کمترین حالت اگر قیمت هر کیلو فولاد را ۲۵ کیلوگرم در نظر بگیریم حدود ۲۲ میلیون تومان از هزینه تمام شده هر خودرو هزینه فولاد آن خواهد بود. این قیمت تنها هزینه فولاد به کار رفته در بدنه بوده و با محاسبه قطعات به کار رفته در خودرو هزینه بیشتری اعمال خواهد شد. ورق به عنوان یکی از مواد اصلی و حجیم به کار رفته در تولید محصولات مختلف تاثیر گذار خواهد بود.


بیشتر بخوانید:


معاون صنایع وزارت صمت با اشاره به محدودیت‌های ایجاد شده برای شرکت‌های متخلف در عرضه فولاد، بیان کرد: شیوه‌نامه ساماندهی بازار فولاد به صراحت بیان کرده است که فولاد باید تنها در بورس عرضه شده و وارد بازار آزاد نشود، همچنین مجوز‌های صادراتی شرکت‌های فولادی هم منوط بر رعایت کف عرضه شده است.

او تاکید کرد: علی رغم تولید مازاد فولاد در کشور با مشکل در تامین ورق مواجه بوده و در بیلت‌ها با ۸ تا ۱۰ میلیون تن مازاد تولید مواجه هستیم، اما در ورق‌های فولادی با مشکل کمبود مواجهیم. نسبت به پروانه‌های صادره و رشد تولیدی که در لوازم خانگی و خودرو داریم با کمبود ورق مواجه شده‌ایم. با توجه به تقاضایی که در حوزه ورق‌های فولادی وجود دارد باید میزان عرضه آن بسیار کنترل شده و مرتب باشد تا تولید کننده‌ها هم بتوانند برای تولید برنامه ریزی کنند.

او با اشاره به تاثیرات شیوه نامه مدیریت صنعت فولاد گفت: باید تمام فولاد تولیدی کشور وارد بورس شده و تمام زنجیره فرآوری و استفاده از آن روی سامانه جامع تجارت ثبت شود. در صورت تحقق این فرایند امکان بروز فساد و عرضه خارج از شبکه به حداقل می‌رسد. یا باید بازار را رها کنیم یا باید با کنترل عرضه و تقاضا قیمت‌ها را متعادل‌تر نگه داریم. خودرو و لوازم خانگی با توجه به حساسیت زیادی که دارند باید به طور مداوم مورد بررسی قرار بگیرند.

انتهای پبام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی قزوینی
۱۱:۴۳ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
سلام بنطر میرسد که جنابعالی نمی خواهید بپذیرید که بهم ریختن تعادل اقتصادی کشور یک فتنه تمام عیار است.وقتی برق ارزان کارکرد ارزن انرژي ارزان مواد اولیه ارزان هزینه های جانبی ارزان چرا باید مثلا یک تن نیم اهن یا فولاد قیمت تمام شده اش را ۲۲ میلیون شما ها نخ بزارید؟ مگر به کارکرد ساعتی ده دلار حقوق میدهید ؟ یا انرژی را بر مبنای دلار و بازار جهانی و... تهیه می‌کنند اینطوری قیمت گذاری می فرمایید. مدیرا نا کارامو نابود کنندگان اقتصاد . و از بین برندگان منابع هستند
و بدتر اینکه حقوق های نجومی هم میگرند که مشکل مردم را حل کنند .زهی خیال باطل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
پرایدچندکیلوورق می بردپانصدبیشتراست کیلوده هزا تومان ده میلیون بقیه تجهیزات ده میلیون بیست میلیون هشتادمیلیون ازکجارسیده
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۵:۱۶ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
اول آقای محترم برو وزن یک خودرو بین چند کیلو هست بعد بگو ۸۵۰ کیلو ورق بدنه میبرد و خودرو ساز ورق خود رو از کارخانه مستقیم میگیرد نصف قیمت بازار آزاد همین نظرات مفت هست که می دید قیمتها بالا میره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۳ ۰۳ بهمن ۱۳۹۹
پس اگه 22میلیون فولاد پول یک پراید 900کیلوی هست ایاین 50کیلو چه چیزهست که 90میلیون می ارزه ..تازه متوجه شدیم که چقدر این فرغون ساز به ملت گرانفروشی وطلم میکرده .خداوند لعنت کند این دو فرعون ساز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۹ ۰۳ بهمن ۱۳۹۹
وزن پراید 840 کیلو گرم هست وتیبا وساینا تقریبا 1000کیلوگرم هست انوقت وزن فولاد به تنهای 850 کیلو .ما که متوجه نشیدیم شما عزیزان چطور???
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۴ ۰۳ بهمن ۱۳۹۹
گرونه
آخرین اخبار