اخباری درباره نگرانی بابت بازگشایی مدارس و توجیه دلیل افزایش بودجه مدارس غیردولتی از جمله مهم‌ترین رویداد‌های آموزشی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری درباره  بازگشایی مدارس، «ماجرای افزایش چشمگیر بودجه مدارس غیردولتی چیست؟» و «شرایط برگزاری کلاس‌های حضوری هنرستانی‌ها» سپری شد.

دومین بازگشایی مدارس در یک سال تحصیلی/ ساز مخالف آموزش و پرورش با ستاد کرونا از اولین روز!

بازگشایی مدارس برای دومین بار در سال تحصیلی جاری طی بهمن ماه اتفاق افتاد، موضوعی که مدتی زمزمه‌های آن شنیده می‌شد و با آرام گرفتن شیوع کرونا و توسعه مناطق زرد و آبی چراغ سبز بازگشایی مدارس روشن شد.

از ابتدای اعلام خبر بازگشایی مدارس تا همین امروز جنجال و کشمکش میان وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و بهداشت باعث بلاتکلیفی خانواده‌ها و اولیای آن‌ها شد، اما در نهایت و علی رغم ابراز نگرانی وزارت بهداشت و مسئولان بهداشتی با تعیین تبصره‌هایی بر مصوبه ستاد ملی کرونا و قید اختیاری بودن، دانش آموزان به اختیار خود امکان نشستن پشت میز و نیمکت مدارس را پیدا کردند.

البته طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا بازگشایی فقط برای دانش آموزان کلاس اول و دومی ابتدایی و کلاس‌های کارگاهی هنرستانی‌ها در مناطق زرد و آبی و مدارس با جمعیت کمتر از ۵٠ نفر در مناطق آبی امکان‌پذیر است.

شرایط برگزاری کلاس‌های حضوری هنرستانی‌ها

مصطفی آذرکیش مدیرکل دفتر فنی حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش درباره چگونگی برگزاری کلاس‌های درس هنرستانی‌ها با توجه به امکان برگزاری آموزش‌های حضوری اظهار کرد: با توجه به شرایط مدارس بخشنامه‌ای در ۲۷ مهرماه امسال به تمام مدارس کشور ابلاغ کردیم که بر اساس آن جریان تربیت یادگیری در هنرستان‌ها با توجه به اقتضائات و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی دنبال شود بنابراین برای جلوگیری از هرگونه آسیب احتمالی به سلامت دانش آموزان برگزاری دروس کارگاهی به بعد از بهبود شرایط موکول شد.

او ادامه داد: در شرایط فعلی با توجه به مصوبه ستاد ملی کرونا بنا بر این شد تا دروس شایستگی فنی و استاندارد آموزش مهارت و کارآموزی و کارورزی هنر جویان با توجه به شرایط از اول بهمن به صورت حضوری برگزار شود.

ماجرای افزایش چشمگیر بودجه مدارس غیردولتی چیست؟

شهریار فولادوند رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی در توجیه افزایش چندین برابری بودجه مدارس غیردولتی برای سال آینده اظهار کرد: سو برداشتی مطرح شده  که دولت اعتبار مدارس غیردولتی را ١٠ برابر کرده و اساسا این صحبت مبتنی بر اطلاعات ضعیفی است.

او ادامه داد: بودجه سازمان مدارس و مراکز غیردولتی حتی در حمایت از مدارس و مراکز غیردولتی نه تنها آن‌ها ١٠ برابر نشده  بلکه به نصف تقلیل پیدا کرده است، سال گذشته عددی که دولت پیش بینی کرد و به قانون تبدیل شد امروز در بودجه ۵٠ درصد آن را پیش بینی کرده اند و عملا ۵٠ درصد کاهش داشته‌ایم، اما به اشتباه گفته شد که بودجه مدارس غیردولتی ١٠٠٠ درصد رشد داشته است.

آموزش و پرورش مجری مصوبات ستاد کروناست

محمد محسن‌بیگی مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی آموزش و پرورش با اشاره به تاریخچه فعالیت دفتر سلامت در مدارس اظهار کرد: از زمانی که مدارس در ایران تشکیل شده است و حتی در دارالفنون می‌بینیم که موضوع دارالصحه مورد توجه بود و الان به واحد سلامت و تندرستی تبدیل شده است که سیاست‌های و برنامه‌های حوزه سلامت را در مدارس دنبال می‌کند.

او ادامه داد: در مدارس شهری مراقبان سلامت و مدارس روستایی بهورزان به موضوع سلامت دانش آموزان توجه دارند. همچنین همکاری در غربالگری‌ها را دنبال می‌کنند و هم آموزش‌های بهداشت و سلامت را ارائه می‌دهند ضمن آنکه در مورد زندگی و سبک زندگی سالم فعالیت دارند.

مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش وپرورش درباره کشمکش برای بازگشایی مدارس تصریح کرد: ستاد ملی کرونا تمام تصمیمات را اخذ می‌کند و تابع آن هستیم، آموزش و پرورش صرفا مسئولیت یکی از کمیته‌ها را بر عهده دارد، اما به طور کلی مجری مصوبات ستاد ملی کروناست و مصوبه ۲۰ دی صادر و ابلاغ شد که حتی حاضریم آن را نشان دهیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار