مدیرعامل آزادراه امیرکبیر (کاشان-قم) ابراز امیدواری کرد که طرح روشنایی در نقاط حادثه‌خیز آزادراه امیرکبیر اوایل سال ۱۴۰۰ به بهره برداری برسد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،  آزادراه امیرکبیر به طول ۱۰۰ کیلومتر حدفاصل شهر‌های کاشان و قم ساخته شده است. این محور بخشی از آزادراه هفت به طول ۴۶۵ کیلومتر است که از تهران آغاز می‌شود و با عبور از استان قم، در استان اصفهان پایان می‌یابد.
 
حوادث گاه و بیگاه رانندگی در این محور سبب شده برخی از مردم و کارشناسان وجود نقاط حادثه خیز و فقدان روشنایی، دوربین‌های کنترل سرعت، تابلو‌ها و چراغ‌های هشدار دهنده، نبود مسیر دسترسی خودرو‌های امدادی و انتظامی و روکش نامناسب آسفالت را علل اصلی بروز حوادث بدانند.
 
مشکلاتی که برگردن هزینه‌های بالای نگهداری می‌افتد. در خصوص نگهداری آزادراه‌ها گفته می‌شود نگهداری یک کیلومتر آزادراه در طول سال، شامل روکش آسفالت، خط کشی، بازسازی گاردریل‌ها و جزایر وسط آزادراه‌ها، ساماندهی علائم و تابلوها، نصب سامانه‌های هوشمند و مواردی از این دست سه برابر یک کیلومتر راه اصلی، هزینه دارد.
 
مسیر بسیار یکنواخت که خستگی رانندگان را تشدید می‌کند
 
سرهنگ اصغر زارع، جانشین رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان اصفهان، گفت: ۳۹ درصد از تصادفات در آزادراه قم- اصفهان (قم تا عوارضی شاهین شهر) در ۹ ماهه امسال بر اثربی توجهی به جلو ناشی از خستگی و خواب آلودگی راننده، هیپنوتیزم جاده و حواس‌پرتی بوده است.

او، ۵۴ درصد از تصادفات این محور را تک وسیله‌ای و ۱۴ درصد را از نوع واژگونی دانست و گفت: آزادراه‌ها و بزرگراه‌های منتهی به استان اصفهان، از جمله کاشان_ قم دارای مسیر بسیار یکنواخت و خسته کننده است که نقش مهمی در تشدید خستگی رانندگان دارد.

جانشین رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان اصفهان در ادامه با تاکید بر آسیب شناسی لازم برای پیشگیری از حوادث رانندگی افزود: الزام رانندگان به ۱۰ دقیقه استراحت بعد از ۲ ساعت رانندگی در مجتمع‌های خدمات رفاهی یا پارکینگ‌های کنار جاده‌ها و شناخت آسیب‌هایی همچون هیپنوتیزم جاده‌ای به کاهش حوادث کمک می‌کند.

سرهنگ زارع در خصوص علائم جاده‌ای آزادراه قم-اصفهان گفت: این محور به لحاظ تعداد و نصب علائم هشداردهنده از استاندارد‌های لازم برخوردار است، اما دارای نواقصی است که باید رفع شود که البته کارشناسان و متخصصان حوزه راهداری و حمل و نقل باید این نواقص را شناسایی و مرتفع کنند.

او تصریح کرد: اگر این محور از استاندارد‌های لازم علائم جاده‌ای برخوردار نبود به عنوان مدافع حقوق عامه با پیگیری و هماهنگی قضایی اجازه تردد را نمی‌دادیم.
 
روشنایی آزاد راه امیرکبیر شاید اوایل سال جدید

رانندگی در شب‌های تاریک آزادراه امیرکبیر

نبود روشنایی از معضلات آزادراه امیرکبیر است، در همین زمینه سید جواد ساداتی نژاد نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی، آبان سال ۹۷ در نشستی با خبرنگاران گفته بود قرار است طرح روشنایی آزادراه، سال آینده (۹۸) از محل اعتبارات صندوق بازنشستگی کشوری اجرا شود.

طرحی که با گذشت یک سال از زمان وعده داده شده هم اجرا نشده و فرامرز امیریان مدیرعامل آزادراه امیرکبیر اجرای آن را به صرفه نمی‌داند.

او اظهار کرد: روشنایی کل آزادراه در سراسر دنیا مرسوم و مقرون به صرفه نیست بلکه خط دید شبانه رانندگان در آزادراه‌ها را می‌توان با علائم مناسب تابلوها، شب نماها، شبرنگ‌ها و خط کشی‌ها تامین کرد.

مدیرعامل آزادراه امیرکبیر افزود: اگر بخواهیم ۱۰۰ کیلومتر طول آزادراه کاشان-قم را که بیشتر در مناطق بیابانی و خارج شهر است روشن کنیم هزینه زیادی از جیب مردم و بیت المال هدر می‌رود، اما در مورد نقاط حادثه‌خیز مثل ورودی‌ها و خروجی‌ها که پرتصادف محسوب می‌شود می‌توان با اغماض این کار را کرد.

امیریان، اجرای روشنایی آزادراه در نقاط مختلف آن را وابسته به تامین اعتبار دانست و گفت: روشنایی اولویت نیست، بلکه اقداماتی نظیر روکش آسفالت و نصب گاردریل‌ها و کنار نیوجرسی ضروری است و در همین زمینه امسال با ۴۰۰ میلیارد ریال هزینه روکش و لکه گیری آسفالت در ۶ قطعه از آزادراه انجام شده است.

او گفت: در مطالعات بهسازی، سرپایینی مشکات، نقطه حادثه خیز شناخته و برای بهسازی آن نیوجرسی، تیر روشنایی و سایر قطعات تامین شده و با اینکه اداره برق هنوز زیرساخت‌های تامین روشنایی را فراهم نکرده بنا داریم از اردیبهشت اجرای طرح روشنایی آزادراه در منطقه سر پایینی مشکات را آغاز کنیم.

مدیرعامل آزادراه امیرکبیر با اشاره به اینکه برای این نقطه در گذشته نیز ۳ کیلومتر روشنایی کارشده اظهار کرد: طرح روشنایی سرپایینی مشکات به عنوان نقطه حادثه‌خیز به طول سه کیلومتر با اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریال از محل صندوق بازنشستگی کشوری اجرا خواهد شد.

روشنایی آزاد راه امیرکبیر شاید اوایل سال جدید


صندوق بازنشستگی تامین اعتبار روشنایی نقاط حادثه‌خیز آزادراه را متعهد شد

 
محمد فرجی رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کاشان گفت: بر اساس رونوشت نامه‌ای که از اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان در پاسخ به درخواست نماینده کاشان برای اجرای روشنایی آزادراه امیرکبیر ارسال شد صندوق بازنشستگی کشور فقط تامین اعتبار نقاط حادثه‌خیز و مه گیر این آزادراه را متقبل شده است.

او گفت: چهار نقطه پرتصادف در شهرستان کاشان شامل ۲ نقطه در آزادراه امیرکبیر و ۲ نقطه در محور قدیم کاشان_قم است که رفع دو نقطه حادثه خیز مقابل روستای آب‌شیرین و شهر مشکات مصوب و به ما ابلاغ شده است.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کاشان در مورد نقطه حادثه‌خیز پیچ مشکات در آزادراه امیرکبیر بیان کرد: مدیریت آزادراه تابلو‌های آشکارساز فسفری این نقطه را در دو طرف به طول ۴ کیلومتر نصب کرده که در هوشیارسازی رانندگان و کاهش تصادفات موثر بوده است.

طول راه‌های شهرستان کاشان شامل آزادراه، بزرگراه، راه‌های اصلی، فرعی و روستایی بیش از هزار و ۱۰ کیلومتر است و مسئولان امیدوارند با تامین اعتبار و تکمیل طرح‌هایی همچون تقاطع غیرهمسطح آب شیرین و احداث میدان تقاطع مسجد الحسین با جاده سفیدشهر حوادث رانندگی در این محور‌ها را کاهش دهند.

گزارش از حرمت سادات متولی
 
انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.